funderar på hur man ska göra för att få mer isolerade fönster
gamla 2 glas i ok skick, inget drag, men kallras
man vill kunna få in ljus, men minska kallraset, kanske ha extra innefönster vintertid, denna tiden då det börjar bli kallt ute så är utsikten inget att ha
förslag?
första jag tänkte på var bubbelplast
andra kanalplast
mer förslag?
isolergardiner
isolergardiner
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
-
Re: isolergardiner
Hänga upp tyngre gardiner som går att dra isär när du vill släppa in solen. Förr hade man tunna spetsgardiner för fönstren men utanpå dem en tyngre gardin som skyddade mot kyla eller för den delen värme sommartid. Jag har köpt på mig lite tyngre tyg som ska bli draperier framför ytterdörr och altandörr där det drar.
Här kan du få lite tips om vad som går att göra från vanliga gardiner till extrem med rullgardiner utvändigt på huset
https://www.luxaflex.se/hallbarhet/isolerande-gardiner/
Här kan du få lite tips om vad som går att göra från vanliga gardiner till extrem med rullgardiner utvändigt på huset
https://www.luxaflex.se/hallbarhet/isolerande-gardiner/
-
Vi använder plisségardiner typ IKEA Hoppvals, på våra fönster som vi rullar ned nattetid nu när det är kallt ute. Tar inte mycket plats upprullade och ser helt OK.
Toppentips! Mörkläggande plisségardiner ska jag skaffa till stugan där man annars om somrarna blir väckt tidigt på morgonen av solen!hybrider.ciklider skrev: 14 nov 2023 18:47 Vi använder plisségardiner typ IKEA Hoppvals, på våra fönster som vi rullar ned nattetid nu när det är kallt ute. Tar inte mycket plats upprullade och ser helt OK.
Välkommen hit förresten hybrid.ciklider! Hoppas du ska trivas! Har du lust får du gärna presentera dig här: viewforum.php?f=69
Collapse now, and avoid the rush!
Då det är tvåglas, kanske en 1mm PET skiva, klipp ut med sax och sätt mellan tvåglasen? Alternativt på utsidan med en ram för att inte flytta in där kondens kanske annars bildas?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
kan tänka mig pet mellan rutorna
skulle kunna tänka mig mer permanent insynsskydd med en 30-40 cm i nederkant, då med god ljusinsläpp
kollade och praktiskt sett så finns det lagom avfasing för en skiva längst ut från fönstrena, hm, in mot rummet för ex en skiva kanalplast
ska fundera lite mer
skulle kunna tänka mig mer permanent insynsskydd med en 30-40 cm i nederkant, då med god ljusinsläpp
kollade och praktiskt sett så finns det lagom avfasing för en skiva längst ut från fönstrena, hm, in mot rummet för ex en skiva kanalplast
ska fundera lite mer
Kallras beror ju på att den kallare luften närmast glaset sjunker och det ökar avkylningen i rummet.
Traditionellt har man ju stoppat kallras genom att ha ett element under varje fönster där den varma luften stiger
Något en del fått erfara som lagt in golvvärme men inte samtidigt bytt till isolerglasfönster. (Ingen bra ide)
Gardinerna stoppar själva luftströmningen nedåt intill rutan så kommer hjälpa en del mot kallras.
Helst skulle man annars vilja får luftströminingen avstanna istället för att vända den uppåt med element nedanför
Att tänka på om man väljer kanalplast på insidan att förbättra fönsterisoleringen med.
Tänk på att vända kanalerna horisontellt eller stänga för öppning i ena änden av kanalplasten om man sätter kanalerna vertikalt.
Bubbelplast inte samma problem eftersom den har slutna luftceller.
Skulle det hjälpa med en liten värmeljuslykta i varje fönster för att stoppa kallraset.
Skulle det nog men kanske inte att rekommendera med så många öppna lågor i rummet av bransäkerhetsskäl
Traditionellt har man ju stoppat kallras genom att ha ett element under varje fönster där den varma luften stiger
Något en del fått erfara som lagt in golvvärme men inte samtidigt bytt till isolerglasfönster. (Ingen bra ide)
Gardinerna stoppar själva luftströmningen nedåt intill rutan så kommer hjälpa en del mot kallras.
Helst skulle man annars vilja får luftströminingen avstanna istället för att vända den uppåt med element nedanför
Att tänka på om man väljer kanalplast på insidan att förbättra fönsterisoleringen med.
Tänk på att vända kanalerna horisontellt eller stänga för öppning i ena änden av kanalplasten om man sätter kanalerna vertikalt.
Bubbelplast inte samma problem eftersom den har slutna luftceller.
Skulle det hjälpa med en liten värmeljuslykta i varje fönster för att stoppa kallraset.
Skulle det nog men kanske inte att rekommendera med så många öppna lågor i rummet av bransäkerhetsskäl
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
plugga ändarna ska kollas, skulle räcka med att tejpa som prov
tvådelade kanalplast skulle kanske fungera, ha heltäckande senhöst vinter och tidig vår, när man vill börja se ut igen så tar man bort övre delarna
jag har en del andra fönster som knappt används, kan vara värt att sätta i "treglas" lösning där med
tvådelade kanalplast skulle kanske fungera, ha heltäckande senhöst vinter och tidig vår, när man vill börja se ut igen så tar man bort övre delarna
jag har en del andra fönster som knappt används, kan vara värt att sätta i "treglas" lösning där med