svt krisberedskap

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

svt krisberedskap

Inlägg av bastard »

https://www.svtplay.se/klipp/8z7J6kJ/kr ... id=8z7J6kJ

kolla på det och se vad ni säger om det, jag är personligen inte imponerad, dock inte förvånad heller
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Marie

Re: svt krisberedskap

Inlägg av Marie »

Med tanke på att det är ett 2minuters klipp, så tyckte jag att det som de nämnde var bra och informativt.
Man får inte plats med så mycket information på två minuter om man inte pratar i 200 eller gör en monoton punktlista.

Jag gilla att de tyckte man skulle dumpa passiva krislådan o ha naturlig omsättning på produkterna i skafferiet.. på så vis behöver man inte ha koll på utgångsdatum.

Så gör jag, fast i extremt liten mängd då jag inte har möjligheter att storhandla sedan jag körde slut på mitt lager under första pandemi-året
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

Inlägg av Prepsson »

Krislådan bör ju vara nåt där man har utrustning samlad på ett ställe och kanske inte för matförvaring.
Informationen var väl rätt ok för ett kort inslag.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Jag tycker det är bra råd som förmedlas.
Det kommer förhoppningsvis fler såna här videos och om det kommer fler så köper jag konceptet mer.
Många har inte längre förmågan att ta in information om det är längre videos eller inslag.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Inlägg av Ursus »

Tack till Jesus, Allah och Buddha för att de äntligen har börjat roasta krislådan. Det är välkommet. Även i övrigt verkar det vara flera steg i rätt riktning. Har dessa experter kanske tagit lite inspiration från krisberedskapens ledstjärna i form av preppad.se? ;)

Dock tycker jag alltid att det kommer en del underliga budskap som åtminstone jag har svårt att förstå - i detta fall mest "att lära sig hitta i staden utan mobil".
Nu må jag inte leva i annat än en liten skithåla till stad och kanske är det väldigt annorlunda i världsmetropolen Stockholm, men är det inte en viss naturlighet i att lära sig att hitta någorlunda i en stad om man bott där några år?

Om någon sade till mig att gå till Slöddergatan 17 eller Dräggvägen 53 i min stad så skulle jag väl kanske inte kunna få fram en mental bild över exakt vilken byggnad som ligger där, men jag skulle utan tvekan hitta till gatan i fråga, och därefter addera eller subtrahera nummer i gatuadressen för att styra mig i rätt riktning tills jag hittar rätt. Även om just det området är mindre frekventerat så vet jag i alla fall ungefär vilka gator som hör till vilka områden, och kan börja där.
Det känns ju lite som en självklarhet att kunna idka grundläggande geospatial orientering där man bor, eller? Ens bostadsområde bör man därtill känna som sin ficka - om inte så är det väldigt illa.

Men, den största delen av mänskligheten är ju en enda kolossal besvikelse, så man väntar väl sig för mycket.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

då punktar jag vad dom säger

1, värme
2, sömn, undvika sömnbrist
3, kommunikation, kunna lyssna på radio utan telefon, klara sig utan telefon
4, krislådan, undvika passiv krislådan

om ni haft 3 minuter för att informera allmenheten, hadde detta varit det ni tagit upp?

jag ser ex inget om vatten
eller matlagning
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

bild från något äldre beredskapsplanering
Bilagor
gamla berdskapen k.jpg
gamla berdskapen k.jpg (160.65 KiB) Visad 363 gånger
Kråkfot

Inlägg av Kråkfot »

En bild säger mer än tusen ord, den bilden är väldigt enkel och informariv tycker jag. Perfekt, nej(men det är inget) men den berör basgrejjor. Kanske dax för en modern uppdatering?
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Kråkfot skrev: 13 jan 2024 08:14 En bild säger mer än tusen ord, den bilden är väldigt enkel och informariv tycker jag. Perfekt, nej(men det är inget) men den berör basgrejjor. Kanske dax för en modern uppdatering?
Min favorit bild. Bilden av att det var bättre förr
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Inlägg av Ursus »

Väldigt sant, den var utelämnande och ofärdig. Upplevde dock själv mer inslaget som "påminnande" eller "uppföljande" - känns som att MSB, MSM, et al, har tjatat om krisberedskap i evigheter nu. Om grundkonceptet inte är inpräntat i Svenne B. Anans huvud ännu så lär det nog aldrig hända... och det lär aldrig hända.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"