https://www.nyteknik.se/industri/har-ta ... ge/4234148
"Här tar svenska skydden form – ”Vi kan tillverka 200 000 om året i krisläge”"
nytillverkning skyddsmasker
nytillverkning skyddsmasker
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Re: nytillverkning skyddsmasker
Det har hänt en hel del när det kommer till CBRN-skydd. Hur man resonerar när man återupptar produktionen av en 30+ år gammal mask som egentligen inte är CBRN-klassad övergår mitt förstånd. Men det är väl som med geväret, man tänker fel i början...
Slava Ukraini!
De kanske korrigerar vid tillverkningen så den kommer uppfylla moderna krav
De fixar inte synfältet i alla fall.Marie skrev: 11 feb 2024 00:07 De kanske korrigerar vid tillverkningen så den kommer uppfylla moderna krav
Slava Ukraini!
Sant..

Men om man säger att det ska skippas ut till skyddsrum eller andra likvärdiga ställen där det är tänkt att civila ska ha för att skydda sig mot gas o kemiskt stridsmedel.. Då kanske synfältet blir sekundärt.. Men soldater, poliser, brandmän o de som är ute i strid och skyddar civilbefolkningen, då blir synfältet viktigt då du ska klara av att operera inte bara överleva.

Detta var nyheter för mig, vilka brister finns och vad för nya hot har tillkommit?Kardinal skrev: 10 feb 2024 23:47 Det har hänt en hel del när det kommer till CBRN-skydd. Hur man resonerar när man återupptar produktionen av en 30+ år gammal mask som egentligen inte är CBRN-klassad övergår mitt förstånd. Men det är väl som med geväret, man tänker fel i början...
Det finns material som klarar kemiska vapen bättre, och det är sannolikt ingen konst att byta ut material i Skyddsmask 90, men jag tvivlar att man gör det. Synfältet är begränsat, och det tillsammans med formen gör att det blir svårt att skjuta i masken. Det kan förvisso delvis avhjälpas med speciella kolvar eller höga siktesbaser men man borde ändå optimera maskens design. Sen saknar den möjlighet att montera skyddslins mot splitter, vilket är under all kritik. Slutligen borde masken vara lägre i pannan för att underlätta hjälmbärande (alla som burit skyddsmasken med Hjälm 90 borde veta vad jag pratar om). Skyddsmask 90 har vad jag vet aldrig nyttjats i reguljär konflikt.Stensture skrev: 11 feb 2024 08:08Detta var nyheter för mig, vilka brister finns och vad för nya hot har tillkommit?Kardinal skrev: 10 feb 2024 23:47 Det har hänt en hel del när det kommer till CBRN-skydd. Hur man resonerar när man återupptar produktionen av en 30+ år gammal mask som egentligen inte är CBRN-klassad övergår mitt förstånd. Men det är väl som med geväret, man tänker fel i början...
Den kvicka lösningen hade varit att köpa masker från Avon, exempelvis FM5X-serien som checkar alla boxar, är beprövade och har ett helt ekosystem med tillbehör.
Slava Ukraini!
Hur som... i alla fall stor skillnad frånatt de alla måste eldas upp pga. de är inte CE märkta och får inte användas till att vi tillverkar de igen.
Min kompis som är läkare på en intensiv var i alla fall tacksam när de fick tag på en pall såna och kunde byta ut skydsglasögon och FFP2 mask mot en sån när det skulle intubrera i början av pandemin.
Min kompis som är läkare på en intensiv var i alla fall tacksam när de fick tag på en pall såna och kunde byta ut skydsglasögon och FFP2 mask mot en sån när det skulle intubrera i början av pandemin.