
Blir dyrt.

Är tillbaka på vilka bilar som är av vettigt kvalisort/prisklass som går att ha cold-standby över tid.

//Tank
En mekaniskt välvårdad ”Beirut-Merca” W123 med mekanik dieselpump är väl optimalt om man har den avställd i ett vanligt garage och sen vill kunna köra under NEMP-angrepp. Skicket på karossen är ju mindre viktigt! Finns fortfarande gott om billiga reservdelar.Tank skrev: 11 feb 2024 09:22 Och sen, förutom skydd, bör man ha två all allt och rotera med jämna mellanrum för kontrollera att allt fungerar![]()
Blir dyrt.![]()
Är tillbaka på vilka bilar som är av vettigt kvalisort/prisklass som går att ha cold-standby över tid.![]()
//Tank
japp, inget man har lust att prova en fem tio gånger praktiskt för att det är kulreboot skrev: 11 feb 2024 09:07 Här är en mer lättläst rapport på endast 16 sidor som bekräftar och belyser utbredningen och fältstyrkorna som resultat av en HEMP-attack.
HEMP-pulsen kommer alltså inte direkt från själva kärnexplosionen, utan när neutronstrålning från explosionen träffar yttersta atmosfären och sliter loss elektroner från luftmolekylerna (Compton-effekten) E-1-Pulsen blir då i det närmaste vertikal över ett stort omfåde med liten lutning beroende på jordens magnetfält, som ett regn som når 90% av full styrka på 2,5nS och avtar till 50% på 23nS
Även om den momentana effekten på pulsen är hög, är den totala effekten låg, då pulsen är så kortvarig!
https://www.researchpublish.com/upload/ ... P-5898.pdf
Observera att färtstyrkorna gäller för full bandbredd på pulsen. Har du en mycket smalbandig antenn typ 10KHz avstämd loop, plockar den upp betydligt lägre fältstyrkor i signalledningen. Pulsen som fortplantas i hela nedledningen(skärmen) kan dämpas med ett antal kläm-på ferriter på kabeln av lämpligt (gärna olika) material för att ge hög impedans i E1-frekvensområdet
Sen nätanslutning, högtalarkabla & mikrofonkabel är bara att skärma med direkt anslutning av skärmen till chassie & ”ferrita”
TVS-dioder ä också utmärkta i kombination med ferriter till spänningsmatningar då dom är extremt snabba och tål kortvarigt höga effekter.
” A transient-voltage-suppression diode can respond to over-voltages faster than other common over-voltage protection components such as varistors or gas discharge tubes. The actual clamping occurs in roughly one picosecond, but in a practical circuit the inductance of the wires leading to the device imposes a higher limit”
Eftersom inget går att prova förrän det är för sent, får man sätta på tänkarmössan och fundera.
reboot skrev: 11 feb 2024 10:56 Kollat på kul. Finns mängder i Tyskland. Priser mellan €2000 för risiga till upp mot €15’000. för riktiga pärlor
Många med Schaltgetrieb (mauell) vilket är en fördel om man behöver knuffa igång den.
t.ex. https://suchen.mobile.de/auto/mercedes- ... -w123.html
Hett tips är att inte köpa en volvo med den förbannade tjernobylmotorn b230kbastard skrev: 11 feb 2024 11:02 vettig bil är fundersamt med
först val bensin diesel
båda funkar, bensin svårare att lagra länge
diesel svårare att fixa spridarpump om det skulle behövas
alla bilar med mekanisk spridarpump är funkis
samma med vanligt tändsystem
sedan behövs tillgång till reservdelar o.s.v
men många gamla volvo, vw, merca, skulle funka bra
ska man ha offroadkapacitet så minskar mängden
men volvovalp,niva,landrover ,gelendervagen, jeep, unimog, skulle funka