Swedish Survivalist

Hallabaloo
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Hallabaloo »

Marie skrev: 12 maj 2024 01:46
Hallabaloo skrev: 12 maj 2024 00:26 Uppfattade inte dig som spydig. Känns mer som att någon har skrivit saker på internet som denne inte vill att andra ska ta del av.
Nee jag gick bara i god för Adminsarna här inne. 8-)
Även om olämpliga saker är skrivna eller personliga saker så kommer det vara säkert iallafall. 8-)
Det är jag övertygad om också. Sen har jag svårt att tro att saker man delar frivilligt på forum har med gdpr att göra, den lagen gäller bara personliga uppgifter som hanteras genom "tvång", typ din journal hos vården eller ditt telefonnummer som du måste uppge när du registrerar dig på Facebook. Inte privata meddelanden på ett forum som äger och är ansvariga för all information som delas där.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1459
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av jr_36 »

Kan bekräfta att vi (jag samt Parabellum) nu sitter på datat från Swedish Survivalist forumet. Med data avses hela SQL-databasen, phpbb (en version av 2010) samt avatarer och bifogad filer. SQL-databasen innehåller allt som en phpbb databas brukar innehålla, dvs samtliga kategorier, inlägg, privata meddelanden/PMs, en del accessloggar (innehållande ip-adresser, user agent osv), kontoinformation (e-postadress, hashat lösenord) och övrig forumkonfiguration. Jag är egentligen lite förvånad att det säljs till vem som helst sådär. Lägger mig inte in i den juridiska biten, men känns etiskt inte helt korerkt. Borde erbjudas till de som var admins när egetforum beslutade om förändringen och inte vem som helst. Kanske att det stod vid registrering till forumet att egetforum äger all data och har rätt att sälja till valfri? Hoppas att ni litar på oss att hantera detta på ett korrekt sätt. Databasen för detta forum innehåller ändå samma typ av information, så ni som är här idag litar förhoppningsvis lite på oss (men svårt för gamla SS-medlemmar att yttra sig). Nåväl, nu är vi här och ska givetvis försöka göra det bästa med denna kunskapsbank vi nu sitter på. Det är jag som kommer få hantera det tekniska. Finns en del olika spår att gå, men är en hel del arbete, dvs ett höstprojekt. Tills vidare sitter Parabellum och jag med datat offlinelagrat.

Parabellum har ur egen ficka betalat de 700kr för att köpa datat. Ni (och jag) som vill bidra en slant skicka PM till honom. Det går att ordna hyfsat anonymt för båda med bara vanlig direktöverföring till bank. Eventuellt överskott ligger kvar på kontot dedikerat till driftskostnader för detta forum.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Kardinal »

Hallabaloo skrev: 12 maj 2024 02:04 Det är jag övertygad om också. Sen har jag svårt att tro att saker man delar frivilligt på forum har med gdpr att göra, den lagen gäller bara personliga uppgifter som hanteras genom "tvång", typ din journal hos vården eller ditt telefonnummer som du måste uppge när du registrerar dig på Facebook. Inte privata meddelanden på ett forum som äger och är ansvariga för all information som delas där.
Jag är inte det minsta orolig för egen del, det finns inget i den databasen som inte de två nuvarande innehavarna av den redan vet. Men du har fel om GDPR, alla personuppgifter inkl. det som tidigare kallades "ostrukturerade" vilket är exempelvis mailadress, IP-nummer etc. faller under GDPR och eftersom ingen användare godkänt utlämnandet eller något annat ändamål än egetforums är det med säkerhet ett agerande som kan leda till sanktionsavgifter, i alla fall för egetforum.se.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av hej »

jr_36 skrev: 12 maj 2024 13:06 Kanske att det stod vid registrering till forumet att egetforum äger all data
Korrekt som jag förstått det.
Minns inte exakt hur orden föll, men jag föreslog en gång i forntiden att vi skulle göra speglingar av forumet med jämna mellanrum som var nedladdningsbara så att alla skulle kunna ha tillgång till den samlade kunskapen ifall forumet försvann eller blev otillgängligt i en grå situation.

Jag erbjöd mig att plocka hem alla befintliga trådar som en ögonblicksbild av forumet och göra tillgänglig för övriga medlemmar men fick nej med hänvisning till att egetforum ägde datan. (var dock vissa trådar som vägrade följa med av ominnbar anledning, men det mesta var nog med.)

Av förekommen anledning kanske det inte vore så dumt att göra Preppads forum nedladdningsbart. ;)
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2901
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Marie »

hej skrev: 13 maj 2024 00:38
jr_36 skrev: 12 maj 2024 13:06 Kanske att det stod vid registrering till forumet att egetforum äger all data
Korrekt som jag förstått det.
Minns inte exakt hur orden föll, men jag föreslog en gång i forntiden att vi skulle göra speglingar av forumet med jämna mellanrum som var nedladdningsbara så att alla skulle kunna ha tillgång till den samlade kunskapen ifall forumet försvann eller blev otillgängligt i en grå situation.

Jag erbjöd mig att plocka hem alla befintliga trådar som en ögonblicksbild av forumet och göra tillgänglig för övriga medlemmar men fick nej med hänvisning till att egetforum ägde datan. (var dock vissa trådar som vägrade följa med av ominnbar anledning, men det mesta var nog med.)

Av förekommen anledning kanske det inte vore så dumt att göra Preppads forum nedladdningsbart. ;)
Tack för påminnelsen, då kan jag frigöra lite plats på en dator då jag hade hela forumet nedladdat (det man såg som icke inloggad så att säga)

Jag kan svara på din fråga om Preppad.. Det är helt fristående databas som inte ägs av någon annan och kan där med inte försvinna i händelse av att webbhotellet går i konkurs och kan snabbt flyttas till en ny webbserver.
Så det är framtids säkrat. :D :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 50
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av hej »

Marie skrev: 13 maj 2024 01:33
Tack för påminnelsen, då kan jag frigöra lite plats på en dator då jag hade hela forumet nedladdat (det man såg som icke inloggad så att säga)
:D Jag med, men jag väntar lite med frigöra plats tills jag ser att det är tillgängligt igen, undrar vart jag lagt nedladdningen förresten, får leta lite. :roll:
Marie skrev: 13 maj 2024 01:33 Jag kan svara på din fråga om Preppad.. Det är helt fristående databas som inte ägs av någon annan och kan där med inte försvinna i händelse av att webbhotellet går i konkurs och kan snabbt flyttas till en ny webbserver.
Så det är framtids säkrat. :D :up:
Trevligt att höra, men i en grå situation...
Vore trevligt att inte vara beroende av starlink för att komma åt sina favoritforums historiska postningar.

//Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2901
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Marie »

hej skrev: 13 maj 2024 01:52
Marie skrev: 13 maj 2024 01:33
Tack för påminnelsen, då kan jag frigöra lite plats på en dator då jag hade hela forumet nedladdat (det man såg som icke inloggad så att säga)
:D Jag med, men jag väntar lite med frigöra plats tills jag ser att det är tillgängligt igen, undrar vart jag lagt nedladdningen förresten, får leta lite. :roll:
Marie skrev: 13 maj 2024 01:33 Jag kan svara på din fråga om Preppad.. Det är helt fristående databas som inte ägs av någon annan och kan där med inte försvinna i händelse av att webbhotellet går i konkurs och kan snabbt flyttas till en ny webbserver.
Så det är framtids säkrat. :D :up:
Trevligt att höra, men i en grå situation...
Vore trevligt att inte vara beroende av starlink för att komma åt sina favoritforums historiska postningar.

//Hej
aha, du menar ladda ner för eget offline bruk.
Det jag gjorde med SS forumet var att använda wget kommandot i linux och jag ladda ner öppna delen av forumet som inte kräver lösenords inloggning. Det borde fungera även här.
Det finns ju även program för både windows och Linux.. troligtvis Mac datorer oxå, för att ladda ner webbsajter för offlinebruk.. dock har jag aldrig provat på dem då wget funka så pass bra(efter lite svordomar och visst besvär innan jag lärde mig kommando växlarna) :oops: :lol:
Men jag ladda aldrig ner SS för personligt bruk utan mer som räddning till er andra om forumet försvann. :D
Så nu när databasen är räddad så ryker min "backup" så får jag plats med lite kul annat istället. :notme:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3302
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Parabellum »

Tack XYZZY för din frikostiga donation. :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3302
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Parabellum »

Tack FCR2 för ditt lika generösa bidrag! :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3302
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Swedish Survivalist

Inlägg av Parabellum »

Tack Xsive för ditt lika generösa bidrag. :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"