Den ultimata regnrocken - ett koncept

Användarens profilbild
Björngrillarn

Den ultimata regnrocken - ett koncept

Inlägg av Björngrillarn »

Jag är en man som älskar regn. Det finns inget bättre i denna värld än att vara ute i spenaten under allt från duggregn till regelrätt skyfall! Med sådana särintressen och tillhörande erfarenheter har jag dock insett att det finns en plågsam brist på riktigt bra regnkläder på marknaden. Rockar är antingen för korta, byx-jack-ställ är besvärliga att ta på sig (i alla fall underdelen), ponchos är oftast skumt designade och täcker knappt ens mig som är under medellängd; alternativt är de groteskt stora och släpar i marken.

Så i egenskap av survivalist och med alla de behov som kan finnas i allt från friluftsliv till seriösa SHTF-situationer satte jag mig ned och skissade på vad jag experimentellt kallade "det ultimata regnplagget" - vilket senare blev "den ultimata regnrocken", mer specifikt. Resultatet från dagens slutgiltiga skiss ser ni nedan:

67211469359d8011625849.jpg
67211469359d8011625849.jpg (27.64 KiB) Visad 485 gånger

Jag utgick från en klassisk oljerock och tog bort och lade till detaljer. Ni får ursäkta om skuggning eller proportioner är skumma, det är trots allt en skiss. Låt mig börja med att förklara vad siffrorna anger, och därefter går vi in i diskussion.

1: Huvan är A och O. Ett bra regnställ MÅSTE ha en väl tilltagen och framför allt djup huva. Det är snudd på omöjligt att hitta ett regnplagg idag med en huva vars översta kant ens når över nästippen, vilket är löjligt (förvisso har jag en redig Karl-Oskar-näsa, men oavsett). Vad är meningen med att täcka skalp och nacke när underkylt regn piskar dina arma ögon och blöter ned ditt fejs? Dragskor för att tajta åt huvan kan väl vara bra, men jag har hellre en tung och gedigen huva som är så pass djup att jag vid behov kan dra överkanten av huvan ända ned bortom hakan. En helt neddragen huva och lätt böjd nacke gör därmed att man kan gå med torrt ansikte även i horisontellt spöregn.

2: Ett rejält, sömlöst ok som täcker axlar och skuldror. Detta för extra skydd mot intrång vid axelsömmar, så klart, men också som nötningsskydd mot ryggsäck och extra värmefaktor, då axlar ofta blir kyliga vid exponering för regn genom värmeavledning. Under oket, mellan skuldrorna, skall en öppning finnas till under själva rocken. Syftet är att rockens bylsande rörelser vid arbete och gång utan packning skall kunna vädra ut fukt och överskottsvärme från ryggsidan i någon mån, vilket gör allt mer tolerabelt. Oket skall om möjligt vara i en och samma del som huvan för att undvika en läckande söm mellan ok och huva. Om det inte är möjligt måste sömmen mellan ok och huva vara mycket ordentligt sydd, samt beroende på materialval eventuellt ha en extra beläggning över sömmen för att garantera att vatten inte rinner in kring hals och nacke.

3: Väl tilltagna ärmar, utan mudd, som vidgas ned mot handen. Du skall kunna få in handskar och vantar under rocken utan att stöka. Ärmarna skall minst täcka proximala falangerna när armarna vilar efter sidorna. Knappförslutning kring ärmslut är inte helt nödvändigt - vatten kommer att leta sig in ändå om det inte är hermetiskt - och om de vida ärmsluten är i vägen kan man helt enkelt vika upp dem en aning vid behov.

4: Rocken skall förslutas med knappar allena för enkelhet i på- och avtagning med kalla fingrar, och för att låta överskottsvärme pysa ut i mellanrummen - inte med blixtlås, som är fumligt, riskerar att gå sönder, och dessutom sluter in kroppsvärme. Över torson kan dubbelknäppning nyttjas för extra skydd. Knapparna skall vara rediga kvalitetstryckknappar av vanligt förekommande modell, vilka enkelt kan ersättas om de går sönder eller inte längre kan knäppas ihop.

5: Underdelen skall nå till mitten av tendo Achillis eller övre regionerna av malleolus, och inte en jävla centimeter högre upp. Allt över detta och du kommer att dumpa vatten ned i skor och stövlar, samt ha blöta byxben. Inte najs. Den sämsta tillika vanligaste längden på en rock slutar strax över knäna. Underdelen skall kunna bäras "rockmässigt" med en sluten bubbla runt båda benen för överlägset regnskydd och maximalt behag - men också kunna knäppas ihop runt respektive ben likt oljerockar för motorcykel. Således kan du vid störande undervegetation eller då höga benlyft behöver göras helt enkelt konvertera din rock till något liknande en overall med separerade ben. Även här skall tryckknappar vara standard, för enkelhet och snabbhet.

6: Yttre fickor är inte nödvändiga, utan samlar bara vatten om de inte är exceptionellt väl dränerade. Av just denna anledning har man generellt inte grejer i regnrocksfickor heller, om man inte vill att de skall bli blöta. Ett par innerfickor (en raritet på regnkläder), möjligen vattentäta de också, kan dock vara en bra sak för att kunna förvara regnrelaterade parafernalier mot kroppen.

7: Rocken skall INTE ha ett inre foder av något slag. Alla regnkläder blir utan tvekan varma bara som de är, och ett extra foder kommer bara att göra saker och ting besvärligare samt suga upp fukt som är svårtorkad. Foderlöshet gör hygien lättare när regnrocken skall tvättas av. Storleken på hela plagget bör vara generöst för att generellt tillåta rörelsefrihet - bälgar kan läggas till under exempelvis armar för att underlätta.

Materialet bör vara grov och kraftig polyuretan eller polyvinylklorid, redigt nog för att tåla mycket stryk och vara långlivat. Försvarets gamla regnrockar och mer därtill bör vara ledordet. Vikt är oväsentligt. Alternativet är måttligt tunn men mycket tätt vävd vadmal, insmord med lanolin. Oljetyg är för eldfängt för överlevnadsbruk.

Just en rock tycker jag är det enda rimliga alternativet för ett riktigt bra regnställ, eftersom det undviker ponchons otymplighet (men behåller en viss del av dess sköna luftighet), samtidigt som avsaknaden av byxor gör att det är behagligare att bära, lättare att ta på, och inte blir lika varmt. Ett regnställ behöver inte "andas" (rant om det nedan) - det skall stöta bort hundra procent av vattnet som faller från skyn; vad som sker med din perspiration är irrelevant eftersom det ändå inte går att göra något åt. Vilket för oss till...

GoreTex och andra "funktionstyger" går helt bort i min värld. Varför? För att jag inte tror på det.

Jag har testat ett antal GoreTexplagg genom åren, och har med den erfarenheten kommit till slutsatsen att det mestadels är båg. Först och främst finns det inget tyg på denna jord som "andas" - se vad Encyclopedia Britannica säger om det:
breathing; the action of moving air or water across the surface of a respiratory structure, such as a gill or lung, to facilitate respiration (the exchange of oxygen and carbon dioxide with the environment)
Eftersom kläder med all säkerhet saknar lungor kan man därmed säga med stor självsäkerhet att den inte kan "andas".

Vad tyg dock kan ha är en högre eller lägre grad av genomtränglighet eller permeabilitet. Med detta menas i hur hög grad tyget kan släppa igenom gas eller vätska, varken mer eller mindre. GoreTex och diverse blahaj marknadsförs med idén att det skall stöta bort fallande regndroppar samtidigt som vattenångan från din kropp skall tränga igenom tyget - således är du torr både från yttre och inre källor av väta.

Här är dock problemet: GoreTex kan inte göra både och samtidigt. Det är vanligtvis ett exceptionellt poröst och genomträngligt material så länge det inte är behandlat med ett vattenavstötande medel. Således kan du har på dig ett obehandlat plagg och tycka att allt är förjävla härligt och torrt. Men när det börjar regna på ett obehandlat plagg så stöter det inte bort vatten bättre än, säg, en vanlig vindjacka.

För att göra GoreTex vattenavstötande måste alltså ett medel på ett eller annat sätt appliceras i tyget. Lo and behold, då blir det faktiskt tämligen effektivt - men till priset av att porerna i tyget nu är igensatta av sagda medel och inte längre är genomträngligt för din vattenånga. Således "andas" det nu inte speciellt mycket bättre än ett helt vanligt tvåvägs-ogenomträngligt galonplagg. Möjligen blir man lite mindre kletig om man mäter i absoluta milliliter svett, men jag upplever skillnaden som allt för marginell för att vara värt priset av GoreTex.

Av den anledningen är min doktrin kring material i regnställ enkel: Den skall stöta bort nederbörd till hundra procent - allt annat är irrelevant. Dina kläder under kommer att bli svettfuktiga underifrån förr eller senare, och detta måste du åtgärda genom att ta höjd för torkning under dagen, bära ull eller annat material som inte blir fullt lika eländigt av fukt som andra tyger, och/eller arbeta lugnt och undvika överhettning (även om perspiratio insensibilis inte kan förhindras).

Jag har sökt högt och lågt efter rock som matchar dessa specifikationer, men går bet trots att jag skulle vara beredd att betala en hel del pengar för en sådan. I ögonblick av hybris har jag funderat på att sy en av vadmal eller galon, men mina skills är nog inte tillräckliga i dagsläget.

Oh, regnrock, finns du därute?

Vad är era krav på regnkläder, och har ni hittat era "ultimata" som passar era behov?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
maskros

Re: Den ultimata regnrocken - ett koncept

Inlägg av maskros »

Imponerande genomtänkt.

Jag fastnar lätt i det som funkat för mig och som gammal seglare är jag inte säker på det där med huvan. En redig sydväst (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydv%C3%A4st - men den på bilden har för små brätten) klarar väldigt mycket otäckt väder om den kombineras med hög krage på rocken/jackan. Som sagt, seglare, så jag är osäker på lämpligheten i skogsterräng. Kör själv ofta med en vidbrättad hatt i kombination med olika kläder, på sommaren skyddar den mot sol, resten av året mot regn och snö. Undantaget regn från sidan håller den även nacke och axlar fria från vatten.

Inte på något sätt menat som kritik, jag köper direkt din rock (om jag har råd) när den kommer ut, bara menat som ett försök att rubba dina cirklar lite. ;)
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Nu har jag läst en gång till, och lite noggrannare. Du får helt enkelt starta företaget "The ultimate rain gear" och börja sy upp såna. Jag föredrar redig galon för ett sånt plagg som ändå inte kommer att andas om jag förstår dig rätt. Galon funkar, det vet jag, det har jag sett på ungarna. :D
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Björngrillarn

maskros skrev: 29 okt 2024 19:46 Imponerande genomtänkt.

Jag fastnar lätt i det som funkat för mig och som gammal seglare är jag inte säker på det där med huvan. En redig sydväst (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sydv%C3%A4st - men den på bilden har för små brätten) klarar väldigt mycket otäckt väder om den kombineras med hög krage på rocken/jackan. Som sagt, seglare, så jag är osäker på lämpligheten i skogsterräng. Kör själv ofta med en vidbrättad hatt i kombination med olika kläder, på sommaren skyddar den mot sol, resten av året mot regn och snö. Undantaget regn från sidan håller den även nacke och axlar fria från vatten.

Inte på något sätt menat som kritik, jag köper direkt din rock (om jag har råd) när den kommer ut, bara menat som ett försök att rubba dina cirklar lite. ;)
It's cool :D

Jag är inte principiell ovän av sydväst - är mest intresserad av att ha allt i ett och samma kit utan att den mycket viktiga huvudbonaden är en separat grej som kan förloras vid slarv eller brådska. Då vill jag också ha rejälast möjliga täckning av huvudet. Allra bäst vore om den kunde ta en hygglig hatt inuti, men då börjar huvan vara massiv :lol:

Det där med att kunna sluta in en total bubbla kring huvudet är också väldigt skönt när det är riktigt drygt väder. Sydde en lös "medeltidshuva" samt en sån där Sagan om Ringen-mantel (jag vet, jag vet... :geek: ) - båda av ull och med djupa huvor - och de är bland de skönaste uteplaggen jag har med undantag för töntfaktorn, men det är bara en personlig preferens. Det är sjukt bekvämt att kunna dyka in en djup kon av tyg när allt bara pissar runt omkring en.

På ett personligt hälsoplan vill jag gärna också ha möjligheten att täcka hela ansiktet på grund av min rosacea. Det förvärras helt klart när det är regnblåst, eller rent av snö.

Nackdel som jag också kan se är det där med vaksamhet - om RånBögMördarna börjar härja så är man ju helt klart blind för världen i en huva av ovan nämnd karaktär.

Månntro om tillhörande sydväst skulle kunna tillhöra kitet, och ligga i en av innerfickorna? Då rullar man ihop huvan och slänger på sig den istället vid behov.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Jag gillar maskros idé om business, men är tyvärr inte en affärsman av naturen :oops: :lol: Om någon dock tar upp konceptet och vill börja producera regnrockar efter denna mall är jag nöjd med att få ett eller två exemplar skickade till mig som tack, och därefter önskar jag er all lycka och välgång i er verksamhet! Finns på PM.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

jag funderar på läder som material
rätt invaxat vattentåligt, går att laga, hållbart
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Björngrillarn

bastard skrev: 30 okt 2024 08:37 jag funderar på läder som material
rätt invaxat vattentåligt, går att laga, hållbart
Mycket möjligt, särskilt om man får till ett tjockt lager smörjning som inte bara går ur vid första regnet. Men risken är att det blir ohemult dyrt. Cress har en typ av oljerock i skinn som jag har ögnat på i några år:

http://cress.se/product/original-outback-coat/

Dyr helt klart, men det stora problemet med just denna är att den är hoplappad av mindre skinnbitar - ergo, det är fler sömmar där läckage kan ske.

I övrigt jävligt manlig (helt oironiskt, den är läcker!), men tror inte att mitt släta babyface och mina 58 kilo kan bära upp den med värdighet!
Skriv svar

Återgå till "Kläder"