Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank

Re: Nvg, nods, bildförstärkare etc...

Inlägg av Tank »

Mjo, för upptäckt skulle jag alla dagar köra med en värmekamera i första hand.
NVG kan så klart det också, men det blir dyrare alternativt att man behöver optisk förstoring och, värme är svårare att dölja om målet rör på sig.

Man hittar vettiga värmekameror i jaktbutiker från ca 6000kr och uppåt.

Exempel:
https://www.hylte-lantman.com/hikmicro- ... armekikare

Kanske inte svar på din fråga i sig, men för att just upptäcka något på 200m bort iallafall. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Tank skrev: 29 okt 2024 18:31 Kanske inte svar på din fråga i sig, men för att just upptäcka något på 200m bort iallafall. :)

//Tank
somvanligt skrev: 29 okt 2024 17:18 Vilken NVG behövs förslagsvis om man ska kunna identifiera på säg 200 m?
Jag tänker mig NVG bara. Jag förstår att värmekikare är bättre för att upptäcka men jag kommer nog bara köpa ett mörkermedel tillsvidare och att kunna identifiera vem det är och vilken utrustning som bärs på är viktigare för mig. Om det finns något tips att börja titta på så vore det toppen, annars får jag börja den långa resan av efterforskning :).
Det är att kunna se bra och optisk zoom som är det viktiga. Att kunna spela in och överföra filmer och sådant är ganska oviktigt, så jag skalar hellre av sådant om det finns pengar att spara på det. Huvudsyftena är
1) Vem som rör sig där borta, och
2) Hur jag ska ta mig fram i mörker utan att tända lampor
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Tank

Inlägg av Tank »

somvanligt skrev: 30 okt 2024 10:48
Tank skrev: 29 okt 2024 18:31 Kanske inte svar på din fråga i sig, men för att just upptäcka något på 200m bort iallafall. :)

//Tank
somvanligt skrev: 29 okt 2024 17:18 Vilken NVG behövs förslagsvis om man ska kunna identifiera på säg 200 m?
Jag tänker mig NVG bara. Jag förstår att värmekikare är bättre för att upptäcka men jag kommer nog bara köpa ett mörkermedel tillsvidare och att kunna identifiera vem det är och vilken utrustning som bärs på är viktigare för mig. Om det finns något tips att börja titta på så vore det toppen, annars får jag börja den långa resan av efterforskning :).
Det är att kunna se bra och optisk zoom som är det viktiga. Att kunna spela in och överföra filmer och sådant är ganska oviktigt, så jag skalar hellre av sådant om det finns pengar att spara på det. Huvudsyftena är
1) Vem som rör sig där borta, och
2) Hur jag ska ta mig fram i mörker utan att tända lampor
Jag förstår.

Bra analoga NVG är, tyvärr, dyra och om du pratar 200m så krävs det rätt bra optik och inte allt för dåliga tuber.
Just nu tror jag att det är svårt att få till något vettigt för under 2000 EUR. Och då är det en PVS14 som du kan byta frontlinsen från 1X förstoring till 4X eller mer. Alternativt att testa är med nvg och sen kickare/kikarsikte med adaptor. Jag kan återkomma när jag har testat det lite mera.

Nytt är ännu dyrare. Det digitala börjar bli bättre men har några år kvar innan det är tillräckligt bra och nere i pris.

Tipset är väl annars att gå med i FB grupperna i SE/EU som säljer NVG och göra sin research mot det du är ute efter och spara en slant så att du kan klippa rätt enhet när den kommer upp i flödet. :) Det finns några namn där som man kan prata med om det hela som är vettiga.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Ok tack!
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Tank skrev: 25 okt 2024 15:29 Så här blev resultatet.
...
//Tank
Epic! Skulle inte vilja möta dig i skogen. I alla fall inte om jag kan gömma mig först och på längre håll :lol:
somvanligt skrev: 29 okt 2024 17:18 Den förgör mörkerseende på ögat man spanat med (man ser stjärnor efteråt) och man får vara noga med att stänga av den innan man tar den från ögat annars är man röjd direkt. Den duger inte.
Fundera på att modifiera okularet. Absolut enklaste: Köp lite PET-plast i 1mm, sätt på en neutral toningsfilm (t.ex. biltema) på PET-plasten. Klipp ut en lagom ring (med vanlig sax) så att den fäster sig inuti ögonmusslan. Om behöver mörkare så sätt på andra sidan av PET-plasten också.
Obs, beroende på skärmens teknik kan olika färger uppstå pga ljusets polarisation.
Om vill göra detta proffsigare så köp/beställ en runt glasbit av t.ex. ND4 glas (neutral density) på aliexpress. Av rätt mått så den går att fästa i ögonmusslan. Ju högre tal ju mörkare (tex ND8 mörkare).
Annan approach, beroende på tekniken på skärmen, är att dimma ner belysningen med ett motstånd för skärmen. Funkar tex om LED-belyst.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

Inlägg av Prepsson »

Jag har en NV från en T34 liggandes.. tyvärr ingen stridsvagn till den :lol:
Bilagor
soviet night vision-3.jpg
soviet night vision-3.jpg (117.99 KiB) Visad 278 gånger
Skriv svar