Havremotor

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Omnivore

Havremotor

Inlägg av Omnivore »

Som född -52 var jag van att se hästar på åkrarna som barn. Stora vackra ardennerhästar. De försvann så småningom men nu verkar arbetshästen komma tillbaka. Gärna för min del. Brist på bränsle och reservdelar post SHTF borde vara ett incitament för att en skaffa en god häst och kunskaper i hästhållning. För den som har självhushåll vill säga. Vad säger de preppers som har små egnahem och gårdar? Har ni redan börjat?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... ast-i-host
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros

Re: Havremotor

Inlägg av maskros »

Samlar redskap men har ingen häst.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Det finns faktiskt fler hästar i Sverige i dag, än på 30-talet, även om det är hästar för hobby och ridsport och inte för arbete. Jag saknar kunskaper och möjligheterna och jag är lite rädd hästar men i bland drömmer mig bort och då önskar jag att jag hade en fjording eller en nordsvensk, till arbets- och resekamrat. Det är vackra djur.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
kullamannen

Inlägg av kullamannen »

Hästarna är absolut vackrare men får man inte mer arbete utfört i förhållande till fodret om man kör med oxar? Nu tänker jag nog främst på plogning och sånt, inte åka snabbt med vagn.
Winter is coming
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Jag har jobbat på travbana och där jobbat med några riktiga hästkarlar. De använde sina tävlingshästar även hemma på gården för att sköta gårdskörslorna. Det var en del i träningen. Det finns en mycket duktig norrman som fortfarande tränar sina travhästar så.
Jag är utbildad domare för plöjtävling med häst. Gått kursen för skogskörning med häst uppe i wången. Så jag tror jag vet hur det går till ;) :lol:
Man behöver inte stora kallblod för att sköta ett mindre torp det går lika bra med varmblodstravare eller ett halvblod eller till och med ett par ponnysar. Morgan-hästen som ofta används i USA är en direkt ättling till dagens travare. En gubbe i england som tävlade i hästplöjning hade ett par welsh ponnies och vann över stora shirehästar och andra större brittiska hästrser.
En mindre och lättare häst är mer ekonomisk än en större

Har man kor kan dessa göra många sysslor ute på åkrarna. Sedan får man ju även kalvar,mjöl,ost och smör från kossan.
De äter marginellt mer mat och håller sig friskare om de får jobba.
Avelstjurarna på röbäcksdalen utanför umeå tränades genom att de fick sköta många sysslor på åker också.
Man kan använda vanliga hästselar på nötterna med. I serien tudor monastery farm som ingår i samma serie som edwardian far m.fl så kör de med ett par kor
Tank

Inlägg av Tank »

Och inte att glömma att hästarna i sig kräver rätt mycket skötsel och arbete för att få in foder och vatten etc.
Jag menar att man själv måste vara arbetsför för att dra nytta av hästen.
Håller med om att mindre hästar, typ welsh cob eller Conemara kan vara av intresse, dels pga mindre förbrukning men även då min åsikt är att de håller bättre och inte blir sjuka så ofta som större förädlade raserna.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mango

Inlägg av mango »

Kan bara säga att tanken har slagit mig, men för närvarande är jag för okunnig om hästar, trots att en bekant någon mil bort har nordsvenskar och brukar dessa för både arbete på fälten och i skogen. Det verkar mysigt och är vad jag förstått billigare än traktor om det inte arealerna är för stora.
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Om man har en grupp eller ett bysamhälle där de boende har olika arealer av skogs- och/eller jordbruksmark så räcker det nog om det finns en god hästmänniska i gruppen som kan lära upp de övriga. Sedan kan de som vill ha egna djur skaffa dem allteftersom. Den som inte orkar lassa hö eller andra tunga sysslor som djuren för med sig orkar kanske rykta, putsa seldon, mata och vara nyttig på andra sätt. Post-SHTF tror jag att många kommer att återgå till det generationsboende som vi hade innan industrialismen för jag förutsätter att ni inte låter era gamlingar svälta ihjäl på det utplundrade och övergivna vårdboendet.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

EN brun böna skrev: 07 nov 2019 07:24 Jag är utbildad domare för plöjtävling med häst. Gått kursen för skogskörning med häst uppe i wången. Så jag tror jag vet hur det går till ;) :lol:
Man behöver inte stora kallblod för att sköta ett mindre torp det går lika bra med varmblodstravare eller ett halvblod eller till och med ett par ponnysar. Morgan-hästen som ofta används i USA är en direkt ättling till dagens travare. En gubbe i england som tävlade i hästplöjning hade ett par welsh ponnies och vann över stora shirehästar och andra större brittiska hästrser.
Vi har en kallblodstravare som regelbundet körs med 2- och 4-hjulsvagn idag typ bild nedan (ej vår men samma typ) så seldon och allt sånt finns.

5dc47520a5cfb142025085.jpg
Inte riktigt tänkt tanken på möjligheten att kunna använda den till annat transport Känts som att hmm då skall det väl vara en Shire?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"