som nybörjare i det här med prepping så funderar jag hela tiden på hur länge saker räcker?
Det är väl egentligen väldigt individuellt och många faktorer,
Men undrar om ni vill dela med er med era uträkningar? Allt från bränsle, mat och hygien.
Tex jag har ca 1,5kilo snus i frysen som räcker i 2 månader.
Vid SHTF så ransonerar jag till 4a månader.
Hur länge räcker det?
Re: Hur länge räcker det?
https://preppad.se/viewtopic.php?f=64&t=654
tänkte att få ordning på mellanlagret av mat,
där får man kolla hur mycket energi man behöver ha per dag
sedan jämför med energiinnehållet per kilo
sedan ha koll på hur mycket man har på lager
krasst sett, man behöver mycket mer än vad man tror
vatten ,2 liter dricksvatten per dygn och person
20 kubik ved per år om man eldar normalt och utan annan energi
1 kubig diesel per år för transport i normal takt
tänkte att få ordning på mellanlagret av mat,
där får man kolla hur mycket energi man behöver ha per dag
sedan jämför med energiinnehållet per kilo
sedan ha koll på hur mycket man har på lager
krasst sett, man behöver mycket mer än vad man tror
vatten ,2 liter dricksvatten per dygn och person
20 kubik ved per år om man eldar normalt och utan annan energi
1 kubig diesel per år för transport i normal takt
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Många räknar kalorier hit och dit men har man lagat mat ett tag vet man att en dl ris är en portion och 1,5 dl makaroner är en portion och att det går 200 g kött till en portion och att en limpa räcker i 1,5 dygn i en familj med två tonårsbarn osv. Jag höftar allt jag lagrar baserat på hur mycket vi äter i normalfallet och så lägger jag på "en skvätt" till ifall vi behöver jobba lite extra.
Hur länge saker räcker beror ju också på vilka förväntningar man har. Ska man ha 22 C inne går det mer ved än om man nöjer sig med 18 C, en tjocktröja och ett par sockor, samma sak med lyse, el, kläder, hygien, etc. När SHTF tänker jag mig inte att duscha varje dag. Det är inte utan anledning vi har en veckodag som heter tvättardagen (lögardagen - lördag).
Allt för många, tycker jag, försöker räkna på saker som att allt ska vara som det är. Varför inte fundera på vad man klarar sig med istället. I BOL har jag slängt ut en del moderniteter, säkrat ned huvudsäkringarna och försöker klara mig så enkelt som möjligt när jag är där för att vara van vid det som kommer. Är man van att klara sig utan så blir omställningen ingen omställning, bara en fortsättning på det gamla vanliga.
Hur länge saker räcker beror ju också på vilka förväntningar man har. Ska man ha 22 C inne går det mer ved än om man nöjer sig med 18 C, en tjocktröja och ett par sockor, samma sak med lyse, el, kläder, hygien, etc. När SHTF tänker jag mig inte att duscha varje dag. Det är inte utan anledning vi har en veckodag som heter tvättardagen (lögardagen - lördag).
Allt för många, tycker jag, försöker räkna på saker som att allt ska vara som det är. Varför inte fundera på vad man klarar sig med istället. I BOL har jag slängt ut en del moderniteter, säkrat ned huvudsäkringarna och försöker klara mig så enkelt som möjligt när jag är där för att vara van vid det som kommer. Är man van att klara sig utan så blir omställningen ingen omställning, bara en fortsättning på det gamla vanliga.
Collapse now, and avoid the rush!
kiss, keep it simple stupid
Även jag är nikotinist men det behovet är inget jag preppar för överhuvudtaget. Lagrar noll såntHuspreppen skrev: 08 nov 2019 19:51 Tex jag har ca 1,5kilo snus i frysen som räcker i 2 månader.
Cold turkey funkar utmärkt. Har du inte, och du vet du inte kan få tag på det så är det bara genomlida en period med abstinens och sen gå vidare.
Hellre mätt och varm än avtrubbad och lugn.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
-
Grymt tacksam för att du delar med dig med din info och kunskap! Jag vet vad jag ska köpa för min femhundring nästa månad!bastard skrev: 10 nov 2019 09:48 gjorde min mellanlager av mät i denna tråden
https://preppad.se/viewtopic.php?f=64&t=435&start=30

-
Min plan är att vara mätt, varm, avtrubbad och lugn!xsive skrev: 10 nov 2019 10:03Även jag är nikotinist men det behovet är inget jag preppar för överhuvudtaget. Lagrar noll såntHuspreppen skrev: 08 nov 2019 19:51 Tex jag har ca 1,5kilo snus i frysen som räcker i 2 månader.
Cold turkey funkar utmärkt. Har du inte, och du vet du inte kan få tag på det så är det bara genomlida en period med abstinens och sen gå vidare.
Hellre mätt och varm än avtrubbad och lugn.

Iaf ett tag, vet hur lättirriterad och ofokuserad JAG blir utan mitt nikotin och det är inget jag vill vara när jag behöver hjärnan som mest.