prepparen skrev: 12 nov 2019 22:02
Vad händer om man skaffar barn, men verkligen inte tycker om barn, och hade valt bort barn om det hade varit möjligt? Blir det verkligen bra?
Kan man bli en bra förälder om man inte tycker om barn, och inte vill ha några?
Det här är ganska viktigt och jag är glad att Prepparen tog upp det. Det är inte omöjligt att folk som inte tycker om barn kan bli hyggligt bra föräldrar ändå men många blir inte det. Jag är själv en av dem som avskyr barn. Har gjort så sedan jag var barn själv. Kommer det in en skolklass på bussen flyr jag i panik. Öronproppar finns alltid i handväskan och om jag går in på en restaurang och ser att ungar springer omkring eller sitter vi ett bord och skriker så går jag därifrån. Det har hänt flera gånger att jag betalat oäten mat, rest mig och flytt fältet. Jag undviker tillställningar där jag vet att barn finns med och jag har aldrig träffat mina barnbarn som iofs bor i en annan del av landet. *andas ut*
Så varför skaffade jag då barn själv? Det skedde efter enormt mycket tjat. När jag försökte värja mig med att jag inte tyckte om barn och skulle bli en dålig mor kom hela vargflockande ylande:
Jamen det är klart att du skall ha baaarn! Du kommer att bli en jättebra mor! Testa med ett så får du se! Ingen sade någonting om vad jag skulle göra om testet inte föll väl ut. Vad göra? Lämna till reklamationsavdelningen? Var? Så jag blev motvilligt mor till ett oälskat barn. Stor skada (inte fysisk) tillfogades en liten försvarslös person. Skilsmässan kom innan tvåårsdagen och som tur var fick han snabbt en underbar styvmor. All heder åt henne.
Slutligen till trådstartaren: tycker du om barn, att vara i närheten av barn och längtar efter dem så skaffa barn så snabbt du kan om din partner är med på det men tvinga inte någon. Jag lider med de som förtvivlat försöker månad efter månad och gläds med dem när det lilla knytet äntligen ligger i famnen.
Barn är inget man skaffar bara för att. De är inga accessoarer. De är inte en förlängning av det egna jaget, ens blodslinje eller annat klantänk. De är pilar du skjuter ut i mörkret och de har sina egna tankar, drömmar och sina egna liv. Du föder och uppfostrar dem men äger dem aldrig. Kanske vill de följa dina fotspår, kanske vill de inte det. Det är deras beslut. Du kan leda dem, råda dem och ge dem de förutsättningar de behöver för att klara sina vuxna liv men när de är vuxna så är de vuxna och skall respekteras som sådana. Jag har sett fler föräldrar som regerar sina barn ända till gravens rand än jag kan räkna.
Vill du ha barn så önskar jag dig all lycka och vill du inte så önskar jag dig också all lycka. To each his own, ok.