2019, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Parabellum skrev: 09 nov 2019 23:35
maskros skrev: 09 nov 2019 22:56 Ett par 25 l dunkar alkylat till lagret.
I plåt dunkar nu hoppas jag. :up:
:cry: Nä... Men det är tjock plast. Men det var hyfsat pris på granngården, 25 l för 750 kr och 30 kr/l har jag inte hittat nån annan stans på flera år.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Jag har hängt in två bockkillingar för att kallrökas samt förra lördagens råkid och tolv kaniner. Dessutom har jag slaktat tre linderödsvin och tio gäss som jag förvar hos svärmor och svärfar i deras frysboxar mot ett av svinen. Hos mina föräldrar har jag en hel del av årets älg, några harar, några tjädrar samt ett vildsvin.

Jag älskar den här delen på året alla skafferier, matkällare och frysar är så fulla! Dels på kött men också rotfrukter, torkade bär/svamp och konserverade grönsaker.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

maskros skrev: 10 nov 2019 11:13
Parabellum skrev: 09 nov 2019 23:35
maskros skrev: 09 nov 2019 22:56 Ett par 25 l dunkar alkylat till lagret.
I plåt dunkar nu hoppas jag. :up:
:cry: Nä... Men det är tjock plast. Men det var hyfsat pris på granngården, 25 l för 750 kr och 30 kr/l har jag inte hittat nån annan stans på flera år.
finns på pump med, har inte kollat priset på ett år eller så

https://www.aspen.se/kopstallen/hitta-aterforsaljare/
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Var ganska långt till närmsta. Tack för länken.
Collapse now, and avoid the rush!
mango

Inlägg av mango »

Daltorpet skrev: 10 nov 2019 11:32 Jag har hängt in två bockkillingar för att kallrökas samt förra lördagens råkid och tolv kaniner. Dessutom har jag slaktat tre linderödsvin och tio gäss som jag förvar hos svärmor och svärfar i deras frysboxar mot ett av svinen. Hos mina föräldrar har jag en hel del av årets älg, några harar, några tjädrar samt ett vildsvin.

Jag älskar den här delen på året alla skafferier, matkällare och frysar är så fulla! Dels på kött men också rotfrukter, torkade bär/svamp och konserverade grönsaker.
Like på den!
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Kan konstatera att Optimus Svea fungerar förträffligt även i minus 20. Men för helvete, vad mina fingrar och tår saknade en brasa.

- Plockat in, tömt och gjort om en av mina cachar/gömmor/upplag. Gör den mindre i storlek, mer minimalistisk och mer essentiell. Också lättare att gömma den. Proffstips för cachar: Spara gamla fuktätare från skolådor och annat i en burk. Lägg dessa i cache innan undanskuffning. Allt var torrt och fint efter två år utomhus utan koll!
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Gjort båda bilarna vinterklara innan vintern anländer på riktigt. :D
Vinterhjul på, kollat däcktryck, tvättat och vaxat. Fyllt spolarvätska och sett till att det finns extra i bilarna
Gått igenom prepputrustningen i bilar. Roterat vatten (3l) varma koppen och kaffe. Övrig näring frystorkat och mylarpackade kex.
Lagt i snöspade och bytte batterier i blinkpuckarna. Powerbank till nödstart på laddning.
Så kan kung Bore komma när han vill men dröjer nog ett tag här i söder
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Tank

Inlägg av Tank »

Var med på en HLR kurs för att fräscha upp kunskapen :)
Bytt alla CAT 6:or mot 7:or. 6:orna är ju tydligen livsfarliga.... :shock: (skojar nu :lol: )

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Fick tag på en liten 500l farmartank för det facila priset av 285kr
Fördel med dom mindre tankarna som man enkelt kan hantera och transportera på släp även fulla men är inte så ofta dom kommer ut till salu.
Skall fyllas med HVO100 efter lite rengöring, packningsbyte och sånt

5dcbc49bd12f9264997713.jpg
5dcbc49bd12f9264997713.jpg (17.12 KiB) Visad 3498 gånger
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Kurio

Inlägg av Kurio »

xsive skrev: 13 nov 2019 10:01 Fick tag på en liten 500l farmartank för det facila priset av 285kr
Fördel med dom mindre tankarna som man enkelt kan hantera och transportera på släp även fulla men är inte så ofta dom kommer ut till salu.
Skall fyllas med HVO100 efter lite rengöring, packningsbyte och sånt
Såga upp den istället och gör en grill av den!
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"