Konsumerism eller spartanism?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Beowulf

Konsumerism eller spartanism?

Inlägg av Beowulf »

Jag reagerade på ett uttalande från påven, om hur konsumerism förstör oss. Mitt första intryck var självklart att det är trams, men efter ett tag så började jag fundera lite.

Sedan några år tillbaka har jag övergått från att ha köpt en massa onödiga saker, till att försöka hejda köplusten och överväga om det jag köper faktiskt kommer ge mig nytta och nöje, eller om det bara är roligt en liten stund för att sedan bli liggande någonstans. Jag har tex en kniv, av mora modell. För några år sedan hade jag ännu fler, vissa lite tuffare modeller. Jag har 1st kikare, istället för 4st olika. Jag har ett luftgevär, inte 5st längre. osv...

Innan jag köper något, så frågar jag mig alltid, kommer jag ha nytta av detta i min vardag? Kommer jag att få ihållbar/långvarig glädje eller lycka av detta? Om svaret är nej, så köper jag inte det. Förr om åren köpte jag alltid en massa saker jag såg på nätet, och ångrade mig alltid veckan efter när jag satt och tittade på den taktiska burköppnaden jag köpte(trots att jag redan har 3st)...

"On the flip side" så finns det mer pengar på banken till följd av detta, så när jag köper något som jag faktiskt behöver och vill ha, så har jag möjlighet att köpa en bättre modell. Jag behövde tex en ny vinterjacka förra veckan, istället för att köpa en massa olika jackor på stadium, som jag använder en halv vinter och sedan tröttnar på, så köpte jag en Fjällräven dun-vinterjacka, som kostade betydligt mer. Jag stirrade länge på jackan i affären, men kom till slut fram till att den är en bra investering, kommer användas dagligen och dessutom ger mig en viss trygghet och glädje, vetandes att jag har en riktig vinterjacka som kan användas i vildmarken om så behövs.

Jag har en del prepperkompisar som är raka motsatsen till detta(kanske på gränsen till horders?), men jag föredrar ett spartanskt preppande. Allting som jag har ska vara väl avvägt i antal och sort. Hur resonerar ni andra?

https://www.vaticannews.va/en/pope/news ... unity.html
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Obstinat

Re: Konsumerism eller spartanism?

Inlägg av Obstinat »

Har inte läst Påvens bulla. Men har nog likt dig kommit till samma insikt. Iofs eftersträvar jag sedan tidigare mängd kontra kvalite/pris. Men IOM idogt samlande så kan jag idag i större utsträckning luta mig tillbaka o sukta efter det som tidigare var ouppnåbart.

Tror ändå att det till viss del handlar om andra ting. Man kanske vill ha flera saker för byteshandel eller försörja en större grupp som inte är lika förutseende.... Eller bara bunkra för framtiden. Hade en arbetskamrat som hade som motto att man alltid skulle ha 5 av allting. Gällde handredskap typ skyfflar o dyl. Det skulle räcka livet ut tyckte han!
Användarens profilbild
Beowulf

Inlägg av Beowulf »

Jag har funderat en del kring just det, om man ska ha mer saker av andra orsaker som tex;

1: Utrusta andra
2: Reserv, ifall något går sönder
3: Byteshandel

Det första har jag inte något egentligt problem med, mina vänner vet om att jag är prepper och jag bearbetar dom regelbundet om att dom måste ta ansvar för sig själva och sina famlijer, att jag inte har resurser att hjälpa dom också. Gällande reservdelar försöker jag ha rimligt med sådanna, jag har något extraglas till fotogenlampan, och ett reparationskit för att laga cykelslangen. Jag har däremot inte så att jag kan laga 10st hål i slangen, eller tappa lyktan i golvet 3ggr. Byteshandel är något som jag funderar en del runt, kanske satsar jag på att bygga ut matförrådet så att jag kan använda mat som byteshandel.

I grund och botten handlar det nog om hur många kaskadfel som man klarar av. Svensson klarar inte 1 fel, dvs när ICA har stängt så blir det svält. Jag klarar av 1st fel, men inte 2st, tex klarar jag inte av att ICA stänger, och att mitt matlager brinner ned. Jag klarar av att ICA stänger eftersom jag kan jaga istället, men jag klarar inte av 2st fel, dvs att ICA stänger och att jag tappar jaktgeväret i ett bottenlöst kärr.

Nu kan jag inte riktigt se SHTF-läget på horisonten, men hade jag gjort det så skulle jag förmodligen omvärdera situationen, men troligen inte innan dess.
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Problemet jag ser trots att man samlar för sämre tider är att. Har man bara ett lager så är det kört vid plundring/brand/ översvämning/...... Skulle önska att det fanns möjlighet att sprida riskerna. Dvs inte ha alla äggen i samma korg!

Som du skriver bör man ha såsom den forna finansministern Sträng. Hängsle livrem o helst även ett midjebälte :D
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Japp, kvalitet slår kvantitet.

Hittar jag en ny pryl som jag vill prova så köper jag en billig fungerande variant. Om jag tycker det är en bra eller kul pryl så köper jag en av kvalitet. Jag behöver t.ex. inte 186 stycken digitalkameror "för att de var billiga".

Förbrukningsvaror däremot som jag vet har en begränsad livstid, som kan gå sönder lätt eller tappas bort, de har jag flera av i lager.

Jag har också lyckats spara undan några tusenlappar på banken med detta tänk. När jag var yngre så köpte jag saker utan att tänka och la dem på hög.
слава україні - на хуй путін!
peppar

Inlägg av peppar »

Prio 1 är att skala ned och förenkla så jag inte behöver så mycket.
Prio 2 är att köpa grejer som håller och går att laga när de går sönder.
Prio 3 är lagerställning för dåliga tider.
Prio 4 är sånt som är kul men inte behövs.

Nedskalning och förenkling tar mig långt och gör att 2 och 3 blir mycket mindre, mer över till 4.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Prepping är att ha extra av allt. Så om det går som jag hoppas kommer rätt mycket grejer aldrig användas.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Jag är nog lite av en hoarder om man tänker på att jag har mycket grejer. Mycket är kvalitetsgrejer som jag fått eller köpt billigt begagnat. Jag gillar att ha flera uppsättningar av tex verktyg och sådant av några anledningar:

1: Ibland kan man ha sönder/tappat ett verktyg så då kan det vara bra att ha extra tills man lagat/hittat det tidigare.

2: Ibland får man besök och hjälp på gården då kan det vara bra att ha fler.

3: Jag brukar ge bort verktyg i present som jag fixat upp. Ibland har jag fått en hackig, rostig gammal yxa med avbrutet skaft så har jag fixat upp den ordentligt och det brukar vara uppskattat även om det är samma person jag fått den av tidigare.

4: Det händer att vänner, familj och grannar behöver låna något och då är det kul att ha reserv.

5: Kan man köpa billigt eller få så spar jag pengar mot om jag skulle behöva en just nu då det inte är extrapris tex. Jag menar hittar jag en gränsfors på en loppis för 40kr så spar jag en del mot att gå in på naturkompaniet och betala 1200kr för en liknande gränsforsare.

6: Preppsyftet är ganska långt ner på listan även om det här börjat komma in mer och mer. Då räknar jag in både att en shtf händer och det inte finns butiker längre och att kunna användas som tex bytesvara.

Men just hoarderbeteendet har jag nog tyvärr haft långt innan jag blev prepper :lol:

Sen får jag ju tygla mig lite nu när man har sambo och inneboende men det är bra så det inte skenar iväg! :lol:

Jag måste också erkänna att det skänker mig en viss tillfredsställelse att gå in i verktygsboden eller skafferiet och bara stå där och känna "Nu jäklar har vi grejer så vi inte behöver vara utan på bra länge" Kanske är undermedvetet från en fattig barndom eller något :lol:

Jag skulle dock aldrig gå in på Biltema och köpa mig massa smågrejer för att lägga undan till prepp. Visst handlar jag på Biltema men då räknar jag med dem som slit och släng för tillfället.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Daltorpet skrev: 05 dec 2019 13:04
Jag måste också erkänna att det skänker mig en viss tillfredsställelse att gå in i verktygsboden eller skafferiet och bara stå där och känna "Nu jäklar har vi grejer så vi inte behöver vara utan på bra länge" Kanske är undermedvetet från en fattig barndom eller något :lol:
Jag håller med. Nu lär inte jag ha lika mycket verktyg som dig för jag bor heller inte på en gård, men jämfört med för ett par år sedan när jag tänkte att jag nog bör ha en dunk vatten stående så är jag idag mycket, mycket bättre rustad på alla områden. Och det känns verkligen bra. En hel del grejer har jag faktiskt fått användning för och det kändes bra att vara redo när olika saker skulle fixas än att behöva åka till affären för varje göromål som dök upp.
Jag skulle dock aldrig gå in på Biltema och köpa mig massa smågrejer för att lägga undan till prepp. Visst handlar jag på Biltema men då räknar jag med dem som slit och släng för tillfället.
Jag har gjort så för vissa prylar och det har jag fått ångra mer än en gång :oops:
Men jag gjorde det inte för att jag trodde att jag köpte robusta grejer utan snarare för att jag ville upp till en viss nivå av beredskap snabbt och hade inte råd att köpa allt i kvalitet direkt. ”Det borde ju funka iallafall ett tag” tänkte jag. Eh, och det gjorde det ju beroende på hur långt ”ett tag” är. Vapenlampan höll tills jag började skjuta, mejslarna tills jag skruvat X antal skruvar, pannlampan klarade att lysa på vinden några gånger och på en långpromenad.
Jag trodde faktiskt att det skulle klara bättre än så och det händer ju att billiga saker håller länge också. Jag har en verktygslåda från Biltema som har många år på nacken och visst är grejer slitna i den men jag har också fått mycket gjort för en störtlöjligt peng totalt sett.

Nåja, vapenlampan och pannlampan är sedan dess utbytta mot kvalitetsprodukter.

PS. Jag är ändå lite konfunderad över hur en pannlampa kan lägga av bara sådär utan något våld eller damm eller väta involverat... :?
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

skulle nog säga en vettig fördeling av det

man ska ha mer än en kniv

man kan ha en bra som man kommer ta den dagen man måste dra och inte titta tillbaka, då tar man den bästa
en isnar grå framtid kan man behöva det man har och en bunta moraknivar kan vara sådant man annvänder dagligen på gammalt sätt, brukskniv, eller som byteshandel

samma gäller för mycket av prylar

så länge maninte vet...... vad som komma skall, kan man sprida sina möjliga scenarior man preppar för
innom vissa gränser

ingen mening att välja knivar i 20 år för att den dagen det skiter sig komma på att man borde haft ett ton mat med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"