Läsplatta

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros

Läsplatta

Inlägg av maskros »

En läsplatta med e-ink kan man läsa länge på innan batteriet tar slut. Det är den enda fördelen mot en vanlig surfplatta men ur ett SHTF-perspektiv är det en stor fördel. Skaffade mig för en tid sedan en läsplatta från Storytel och är väldigt nöjd med läsupplevelsen. Plattan är lite plastig och den funkar enbart med Storytel och kräver att man har abonnemang där. En fin grej är att man trots bara ett konto kan fylla plattan, stänga av wifi och sedan läsa och lyssna på plattan medan abonnemanget används av någon annan. Formatet är behagligt för att hålla i när man sitter och läser, att läsa på en 10" surfplatta blir tröttande i längden. Sen räcker batteriet länge, som sagt, jag har läst ett par böcker men inte behövt ladda.

Plattläsandet har gett mersmak och jag tänkte nu köpa en till platta, för allt som inte är Storytel, och tänkte ge ett köptips innan jag själv slår till så det är helt teoretiskt och baserat på genomläsning av ett antal tester och recensioner: Adlilbris Letto https://www.adlibris.com/se/kampanj/lasplattan-letto för 1000 kr plus ett fodral för 300 kr.

Nu kanske nån undrar varför jag inte förordar Letto 2 istället, den är modernare och har mer minne. Svaret är att Letto har plats för SD-kort medan Letto 2 saknar det. Med en Letto kan man alltså ha massor av böcker och PDFer och annat på flera olika SD-kort och byta kort, utan att hålla på och fylla och tömma plattan.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive

Re: Läsplatta

Inlägg av xsive »

Hur mycket minne är det i själva plattan på Letto 1 respektive 2
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Letto 1: 2,6 GB (+ SD-kort)
Letto 2: 6,2 GB (Här ger de en brasklapp om att det kan finnas mindre att använda pga systemets behov.)
Collapse now, and avoid the rush!
Tank

Inlägg av Tank »

Har Letto 1:an och det enda jag direkt saknar är att den borde varit IP klassad.
Den är grymt slö, men funkar bra till att just läsa med tycker jag.
SD-kortet är det som gör att den inte byts ut. :up: :D

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Har Letto 2. Den är rätt slö och tung i handen men jag får lätt plats ned all text jag kan tänkas behöva och fördelarna är ju batteritid och att den är portabel. :up:
Jag har läst ett par böcker på den men jag föredrar riktiga böcker. De ser ju fina ut i bokhyllan också.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
falken

Inlägg av falken »

Kobo har flera IP-klassade plattor.
Köpte en Kobo Forma nyligen för att ersätta min Kindle och jag är riktigt nöjd med den.
Möjligen är 8" skärmen för stor för den är inte enkel att stoppa i en ficka :(
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Föredrar också riktiga böcker men dels är bokhyllan överfull, lediga väggar slut och vissa böcker går inte att ha synliga eftersom goda människor med rätt värdegrund genast ställer till liv om dem. För husfridens skull skaffade jag en Letto 2 och är nöjd med den.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"