Paracord

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Preppad

Re: Paracord

Inlägg av Preppad »

@Daltorpet
Till kängorna jag använder funkar det bra. (märke: Känga Arbesko 50692)
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/a ... lYQAvD_BwE

Om man sen vill kan man avancera med att ha typ fireparacord för lite mer survival.
https://www.amazon.com/PSKOOK-Paracord- ... B07CL38DX1
Ständig EDC i ficka.
Gerber Crucial, Mindre ficklampa, Telefon, Plånbok, Bic mini tändare, 2m paracord.
Användarens profilbild
Tidsspann

Inlägg av Tidsspann »

Man skulle kanske köpa några meter av detta. Men var köper man paracord i sverige?
Användarens profilbild
Preppad

Inlägg av Preppad »

Tidsspann skrev: 08 maj 2019 22:07 Man skulle kanske köpa några meter av detta. Men var köper man paracord i sverige?
Jag köper en del från http://www.paracordshop.se de har stort utbud av olika typer av paracord, vanligast använd är den som heter 550, de har även tillbehör.
Ständig EDC i ficka.
Gerber Crucial, Mindre ficklampa, Telefon, Plånbok, Bic mini tändare, 2m paracord.
Användarens profilbild
Tidsspann

Inlägg av Tidsspann »

Tack så mycket Preppad. :up:
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Jag har köpt en del ifrån teknikmagasinet i fysisk butik. Jag vet inte om det är någon skillnad i kvalitén eller så men det har funkat för mina användningsområden.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Daltorpet skrev: 08 maj 2019 22:30 Jag har köpt en del ifrån teknikmagasinet i fysisk butik. Jag vet inte om det är någon skillnad i kvalitén eller så men det har funkat för mina användningsområden.
Finns en del oseriösa säljare (bland annat en butik i Stockholm) som säljer någon b-variant av paracord med väv på insidan. Det bästa du kan göra är att skära av en bit och se om det sitter 7 st nylonlinor på insidan, då har du riktig paracord.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Skymning skrev: 09 maj 2019 09:06
Daltorpet skrev: 08 maj 2019 22:30 Jag har köpt en del ifrån teknikmagasinet i fysisk butik. Jag vet inte om det är någon skillnad i kvalitén eller så men det har funkat för mina användningsområden.
Finns en del oseriösa säljare (bland annat en butik i Stockholm) som säljer någon b-variant av paracord med väv på insidan. Det bästa du kan göra är att skära av en bit och se om det sitter 7 st nylonlinor på insidan, då har du riktig paracord.
Tackar, då ska jag kolla upp det. När jag kapat dessa har det varit linor inuti jag vet dock ej hur många och vilket material. De som fuskar sätter de i färre nylonlinor eller linor i annat material?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

jr_36 skrev: 06 maj 2019 21:30
Dock lär det finnas rep som inte är så mycket tjockare än paracord, men som går att (några gånger) rapellera med, som är gjorda av dynema. Vet inte om de är stumma och kan användas för säkring dock (där fall utan spänd lina förekommer)

dynemma finns från fiskelina till winschmodeller
extremt starka i förhållande till diameter, dock stumma extremt stumma
kolla på tabellen här för diamter och vad dom tål

https://www.aliexpress.com/item/Free-Sh ... b4bd2aee3e
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Daltorpet skrev: 09 maj 2019 09:17
Skymning skrev: 09 maj 2019 09:06
Tackar, då ska jag kolla upp det. När jag kapat dessa har det varit linor inuti jag vet dock ej hur många och vilket material. De som fuskar sätter de i färre nylonlinor eller linor i annat material?
De sätter in en väv, det finns inga nylonlinor i b-varianten.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Jag kan tänka mig det finns i billigare och inte lika starka som fortfarande är 7 mindre polyestertrådar innanför höljet.

Det ska gå att dofta skillnaden på polyester och nylon vid smältning/förbränning, men jag har inte lärt mig skilja de, eller om det var att jag inte har en garanterad nylon och polyester som referens att lära mig med...

Kan hända man kan känna skillnad i deras sladdrighet/halkighet, men detta är nog ännu svårare om man inte jobbar med grejerna...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"