Paracord

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Daltorpet

Paracord

Inlägg av Daltorpet »

Jag lyssnar på en podd som handlar om prepping och där driver man ofta med användandet av paracord och påstår att man bara använder det till fira ned sig från tex helikoptrar och broar.

Jag vet inte men jag tycker ofta att jag har användning det. Tex så tycker jag att det är bra att hänga upp småvilt vid passning i skogen, surra slanor till skydd, tvätt/torklinor. Extra stöd till tält. Surra fast packning. Säkerhetslina vid vadning eller annat. Helt enkelt vanligt snörgöra.

Utöver dessa saker så kan man fläta remmar, bälten och lite allt möjligt. Dels för själva användandets skull men också för att alltid ha med sig.

Så hur använder ni er paracord?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Re: Paracord

Inlägg av bastard »

jag hadde inte litat på en paracord för att fira sig i, inte en chans i helvetet

bästa jag har annvänt min har varit till startsnöre gräsklipparen, sedan allt annat smått man behöver litet rep till
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 06 maj 2019 16:55 jag hadde inte litat på en paracord för att fira sig i, inte en chans i helvetet

bästa jag har annvänt min har varit till startsnöre gräsklipparen, sedan allt annat smått man behöver litet rep till
Haha nej inte jag heller, det är mer menat som ett skämt från podden för att visa hur onödigt ett paracord är. Jag uttryckte det dåligt.

Jag tänker att man får ta paracord för vad det är. Ett snöre helt enkelt som man använder när man behöver snöre. Jag hade då aldrig hittils reflekterat över att någon skulle använda det för att fira ned sig från helikoptrar osv.
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

men paracord är bra, 550 lbs är den vanligaste eller runt 200kg, brottgräns, skulle jag annvända något för att hjälpa mig upp eller ner för något så skulle jag ta dubbel lina :oops:

, hm, har paracord som koppel med, har alltid ett extra på mig när man är på jakt med hund inblandad

har det till nyckelknippan som senilsnöre
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 06 maj 2019 18:16 men paracord är bra, 550 lbs är den vanligaste eller runt 200kg, brottgräns, skulle jag annvända något för att hjälpa mig upp eller ner för något så skulle jag ta dubbel lina :oops:

, hm, har paracord som koppel med, har alltid ett extra på mig när man är på jakt med hund inblandad

har det till nyckelknippan som senilsnöre
Det lät ju praktiskt ändå med hundkoppel. Det blir en väldigt billig men stark spårlina nästan. Det händer ju då och då att man hittar en hund i jaktlaget så då kan det ju vara skönt med ett "koppel" istället för att ta den i halsbandet.
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

och det är litet med, har det i en liten plastlådda där jag knökar ner den i
annvänder samma sak till att dra upp rygga i jakttorn som vetter dåligt med
karbinhake i båda ändarna
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Paracord var väl från början snörena som gick till kanterna på sin parachute (därav para-cord).
Brottstyrkan (och dess slitage-styrka) är klart inte på något vis OK för att säkra/repellera. (vid ett litet fall överstiger man brottstyrkan, samt om den är elastisk eller stum är inte uppenbart säkringsrep ska vara elastiska))
Med det sagt så har jag säkrat, och repellerat korta sträckor med paracord bara på skoj, och det går att göra. Vid nöd så är det bättre än ingen säkring i alla fall..

Dock lär det finnas rep som inte är så mycket tjockare än paracord, men som går att (några gånger) rapellera med, som är gjorda av dynema. Vet inte om de är stumma och kan användas för säkring dock (där fall utan spänd lina förekommer)

Tänk på att göra bra knutar, dåliga knutar försvagar repet med upp till 50%, en åtta är standard inom klättring. https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85tta_%28knop%29
Den är dock svår att knyta upp om det spänts rejält...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Preppad

Inlägg av Preppad »

Jag har byt ut skosnörena på mina vandringskängor till paracord. (bättre hållbarhet).
Även tänkt göra det på mina vardags skor med.

Sen har jag även 2 m paracord i min edc för div användning.
Ständig EDC i ficka.
Gerber Crucial, Mindre ficklampa, Telefon, Plånbok, Bic mini tändare, 2m paracord.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Preppad skrev: 08 maj 2019 16:51 Jag har byt ut skosnörena på mina vandringskängor till paracord. (bättre hållbarhet).
Även tänkt göra det på mina vardags skor med.

Sen har jag även 2 m paracord i min edc för div användning.
Det har jag funderat på med faktiskt har två uppsättningar 1,6m i vandringssäcken för just det ändamålet men tänkte köra på tills de går sönder. Fungerar det bra? Var lite fundersam på om de skulle bli för tjocka?
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Preppad skrev: 08 maj 2019 16:51 Sen har jag även 2 m paracord i min edc för div användning.
Jag med, exakt utmätt till 2m, bra för att mäta längder med också :D
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"