Sverige kan attackeras när Rysslands krig mot Ukraina tar slut

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Parabellum

Re: Sverige kan attackeras när Rysslands krig mot Ukraina tar slut

Inlägg av Parabellum »

Omnivore skrev: 06 mar 2025 09:16 Sverige må inte vara ett primärt mål men kontrollen över Östersjön borde vara det och där har vi ju det osänkbara hangarfartyget Gotland. Nu har ju Gotland iofs en del militär på plats, vetskap om att det är intressant och vakande ögon finns. Vi är på tårna.

Men Åland? Hur långt skulle missilerna från en fientlig bas på Åland nå? Finns det ens någon form av försvar på Åland?
Åland är en demilitariserad zon.
https://www.regeringen.ax/sites/default ... 2-2016.pdf
Detta betyder inte mycket för exempelvis Ryssland och det bör man ta höjd för med Finland.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Parabellum skrev: 06 mar 2025 10:20 Åland är en demilitariserad zon.
https://www.regeringen.ax/sites/default ... 2-2016.pdf
Detta betyder inte mycket för exempelvis Ryssland och det bör man ta höjd för med Finland.
Det betyder noll för Ryssland. Alla avtal som de inte tycker sig ha vinning av betyder noll för Ryssland, och så har det alltid varit. De ingår bara avtal för att binda upp andra.
Inget land vill vara bundna av avtal man inte tjänar på men Väst modell bygger på samarbete för framgång, att man gör upp regler tillsammans och följer dom, och då kan man inte bete sig hursomhelst. Nåja, kan kan man, men då får man skörda konsekvenserna i sinom tid. Gäller även USA.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

"Attackeras" är väl att ta i, såsom invasion av Gotland eller trupper på annan svensk mark. Det ska mycket till de närmsta åren för realisation.

Men krig ligger vi redan i med Ryssland. Glöm aldrig det. Det tar sig an många former redan nu och kommer tveklöst att trappas upp efter att Ukraina har erövrats.

Det som är sabotage idag kan mycket väl bli lönnmord och storskaliga biologiska attacker imorgon.

Ryssland är vår fiende. De skall aldrig litas på. Och var så säkra på det: Deras vasaller och nyttiga idioter i Vita Huset kommer att göra allt i sin makt för att smörja gräddfilen åt dem.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Såg en intervju med ÖB Michael Claesson där han tog hotbilden med ro för "vi är ju med i Nato" och "har skrivit avtal".

Jag tar mig för pannan.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

somvanligt skrev: 11 mar 2025 10:58 Såg en intervju med ÖB Michael Claesson där han tog hotbilden med ro för "vi är ju med i Nato" och "har skrivit avtal".
Mycket sägs inte till allmänheten. Pågår sabotageförsök och kartläggningar som inte är allmänt kända.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

maskros skrev: 11 mar 2025 20:25
somvanligt skrev: 11 mar 2025 10:58 Såg en intervju med ÖB Michael Claesson där han tog hotbilden med ro för "vi är ju med i Nato" och "har skrivit avtal".
Mycket sägs inte till allmänheten. Pågår sabotageförsök och kartläggningar som inte är allmänt kända.
Det är inget vår ÖB oroar sig för dock. För det finns ju ett avtal med den starkaste medlemmen som hotar anfalla alliansmedlemmar, samarbetar med fienden och pratar om att de vill dra sig ur Nato.
Så sitt lugnt i båten. Säg till om det dyker upp något att bekymras över.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"