Sverige kan attackeras när Rysslands krig mot Ukraina tar slut

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

Sverige kan attackeras när Rysslands krig mot Ukraina tar slut

Inlägg av bastard »

https://omni.se/generalmajor-sverige-ka ... l/a/jQ1jqq

"Sverige kan attackeras när Rysslands krig mot Ukraina tar slut, säger generalmajor Karlis Neretnieks till Göteborgs-Posten.

Rysslands nästa mål när soldater och utrustning frigjorts och USA lämnar Europa blir sannolikt baltländerna, enligt en rapport från Kungliga krigsvetenskapsakademien. Neretnieks tror att Ryssland då vill skapa ett ”flankskydd” så att andra länder inte kan hjälpa Baltikum.

– Då är Gotland det självklara valet i inledningen av ett krig, säger han till GP.

Ryssland har ett möjligt fönster de närmaste åren där Europa inte är redo för krig, fortsätter generalmajoren. Den första och rejäla varningssignalen för den här typen av händelseförlopp är vad vi ser nu när Trump tänker stoppa det militära stödet till Ukraina, säger Neretnieks."

:hm: :notme:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
maskros

Re: Sverige kan attackeras när Rysslands krig mot Ukraina tar slut

Inlägg av maskros »

Det är mycket snack nu. Jag tror på att chilla lite ett par månader och se vad som faktiskt görs. I det sammanhanget är det i och för sig lite oroande att USA slutar dela "intelligence" med Ukraina https://bsky.app/profile/wartranslated. ... n6mctjfc2w eftersom Trump menar att sånt som kostar USA ska stoppas. Underrättelserna finns ändå där, det kostar inget att dela med sig av dem. Jag uppfattar det som ett ideologiskt (politiskt) skifte.

Sen är ju Sverige inte ett primärt mål, man vill möjligen åt delar av det av taktiska (strategiska?) skäl. Jag menar inte att förringa risken men jag tror samtidigt att om Sverige (och EU-länderna) steppar upp så kan vi stoppa det.

Hursom gissar (!) jag att inget händer före midsommar, om ens så tidigt. Så chill, preppa, stötta hemvärnet, civilförsvaret eller FRG https://frivilligaresursgruppen.se/ så känns det bättre och gör nytta!
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

maskros skrev: 05 mar 2025 17:13 Det är mycket snack nu. Jag tror på att chilla lite ett par månader och se vad som faktiskt görs. I det sammanhanget är det i och för sig lite oroande att USA slutar dela "intelligence" med Ukraina https://bsky.app/profile/wartranslated. ... n6mctjfc2w eftersom Trump menar att sånt som kostar USA ska stoppas. Underrättelserna finns ändå där, det kostar inget att dela med sig av dem. Jag uppfattar det som ett ideologiskt (politiskt) skifte.

Sen är ju Sverige inte ett primärt mål, man vill möjligen åt delar av det av taktiska (strategiska?) skäl. Jag menar inte att förringa risken men jag tror samtidigt att om Sverige (och EU-länderna) steppar upp så kan vi stoppa det.

Hursom gissar (!) jag att inget händer före midsommar, om ens så tidigt. Så chill, preppa, stötta hemvärnet, civilförsvaret eller FRG https://frivilligaresursgruppen.se/ så känns det bättre och gör nytta!
Mycket väl skrivet och bra tänk här. :up:
Gör allt som maskros uppmanar till!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 05 mar 2025 17:13 Det är mycket snack nu. Jag tror på att chilla lite ett par månader och se vad som faktiskt görs. I det sammanhanget är det i och för sig lite oroande att USA slutar dela "intelligence" med Ukraina https://bsky.app/profile/wartranslated. ... n6mctjfc2w eftersom Trump menar att sånt som kostar USA ska stoppas. Underrättelserna finns ändå där, det kostar inget att dela med sig av dem. Jag uppfattar det som ett ideologiskt (politiskt) skifte.

Jag instämmer 8-) :up:
att agera på lös information är som att spela rysk roulette.. risken är större att man agerar fel på knapphändig information eller rent av felaktig information....
Tyvärr får jag citera StarTrek här. :oops: Ferengi Rule Of Acquisition #190 Hear all, trust nothing. :geek:
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 05 mar 2025 17:13 Så chill, preppa, stötta hemvärnet, civilförsvaret eller FRG https://frivilligaresursgruppen.se/ så känns det bättre och gör nytta!
Hade jag varit frisk så hade jag signat upp.. då jag är en Schweizisk armekniv.
Jag kan mer än väl hantera både fyra och två hjul.. jag är ingen radioamatör, men elektronik och PR-radio kan jag ju.. Datorer kan jag ibland mer än vad jag vill kunna.. Miss Macgyver var mitt smeknamn ett tag.. Van med att hantera norrlänska vintrar -30grader och två meter snö.

Synd att jag är sjuk, det skulle vara kul att bidra faktiskt. 8-)
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

mycket snurrar runt när natos länder förutom usa får bråttom med att fundera hur man ska klara sig

den saken är pinsamt

ryssland får vi se vad dom gör
dom jobbar med ukraina nu och troligen har dom kört slut på en hel del utrustning med
men det som återstår att se är vad dom inriktar sig på efter ukraina

och det anfallet mot sverige, hangarfartygsön gotland har det varit tal om innan
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Sverige må inte vara ett primärt mål men kontrollen över Östersjön borde vara det och där har vi ju det osänkbara hangarfartyget Gotland. Nu har ju Gotland iofs en del militär på plats, vetskap om att det är intressant och vakande ögon finns. Vi är på tårna.

Men Åland? Hur långt skulle missilerna från en fientlig bas på Åland nå? Finns det ens någon form av försvar på Åland?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

maskros skrev: 05 mar 2025 17:13 Det är mycket snack nu.
Ännu har jag inte sett något info om vilka länder som inte kan attackeras... Men det är ju på sin plats att skrämmas också för annars når man väl aldrig acceptans för kraftigt höjda försvarsanslag och mer tvingande värnplikt.
Jag tror på att chilla lite
Det är dock för att vi chillat som det blivit såhär. Självklart är det bråttom att rusta upp. Det bör nu vara färdigchillat tills Ryssland imploderar (om de gör det).

Vi vet redan var USA står (åtminstone Trump-administrationen). Framtida garantier från dom är vatten värda likadant som från Ryssland. Det är dags att sluta med självbedrägerier och att hoppas på USA. Om de gör något bra framöver så se det som en oväntad bonus.
Senast redigerad av somvanligt den 06 mar 2025 10:13, redigerad totalt 2 gånger.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

somvanligt skrev: 06 mar 2025 09:53
Det är ju för att vi chillat som det blivit såhär. Självklart är det bråttom att rusta upp.
Javisst, jag avsåg alla tolkningar som görs av Trumps olika uttalanden, inte minst av mig själv. :)
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

maskros skrev: 06 mar 2025 10:06
somvanligt skrev: 06 mar 2025 09:53
Det är ju för att vi chillat som det blivit såhär. Självklart är det bråttom att rusta upp.
Javisst, jag avsåg alla tolkningar som görs av Trumps olika uttalanden, inte minst av mig själv. :)
:up:
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"