Ursus har otrevlig ton, vill klaga på det. Jag uppmanar ursus att bjuda mer på sig själv,
sluta upp med översitteri.
Tjärved- fritt förfogande eller ekologisk hörnsten?
Re: Tjärved- fritt förfogande eller ekologisk hörnsten?
När jag skördat lite tjärstubbar & annat på egen mark har jag märkt samma sak, det är mer sterilt och mindre liv kring tjärveden.
Dött trä finns det nog av ändå.
Dött trä finns det nog av ändå.
Jag brukar spara de som står i skogen, men använda sådant som redan är uppbrutet, tex i diken och annat (på egen mark) de som står upp kan man ju återbruka rätt länge till tändved om man späntar loss små bitar, så gjorde man ju förr.
Kan ju tänka mig att det går att sälja uppspäntad tjärved, om man tänkt sälja kan man nog höra med entreprenadföretag och privatpersoner som anlägger eller renoverar timmervägar ute i skogen, grustag och andra och be att få ta till vara uppgrävda stubbar.
Ingen aning om de fyller någon esentiell biologisk funktion eller ej, men jag brukar spara halvmurket trä då det blir till substrat för nyttiga svampar (som tex fnösketicka, eldticka, korkticka, etc ) man kan använda sedan om man vårdar det. Dessutom utgör de ofta ämnen där fåglar och andra djur kan bygga bo, jag tror att alla fåglar fyller en nyttig och viktig funktion i naturen, men vi människor ser det inte alltid fören de är borta och saker börjar gå kapitalfel i odlingar och annat när fåglarna inte längre finns där.
Kan ju tänka mig att det går att sälja uppspäntad tjärved, om man tänkt sälja kan man nog höra med entreprenadföretag och privatpersoner som anlägger eller renoverar timmervägar ute i skogen, grustag och andra och be att få ta till vara uppgrävda stubbar.
Ingen aning om de fyller någon esentiell biologisk funktion eller ej, men jag brukar spara halvmurket trä då det blir till substrat för nyttiga svampar (som tex fnösketicka, eldticka, korkticka, etc ) man kan använda sedan om man vårdar det. Dessutom utgör de ofta ämnen där fåglar och andra djur kan bygga bo, jag tror att alla fåglar fyller en nyttig och viktig funktion i naturen, men vi människor ser det inte alltid fören de är borta och saker börjar gå kapitalfel i odlingar och annat när fåglarna inte längre finns där.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
- Björngrillarn
I somras testade jag än en gång (med utmärkt resultat) en av mina hemmagjorda "tinder-on-a-rope"-pinnar under regn och allmän djävulsblöta.
Alltid lika fantastiskt hur bra det fungerar! En hygglig featherstick av sagda tjärved och ovan bild är resultatet. Bara brinner och brinner, ännu på tredje påfyllningen av granpinnar kunde jag skjuta in den otäljda änden för fortsatt god eldbas.
Sagda tjärvedspinne var förmodligen tre-fyra år gammal, hade förvarats i det öppna, och fungerade fortfarande kanon!
Detta är orsaken till varför en tjärvedsbit alltid följer med i botten av ryggan, och bör göra det i din packning också!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.