Ett tjugotal år sen gick jag en tvåveckors kurs i ledarskapsutveckling.Ursus skrev: 21 jul 2022 11:44 Anekdot: När jag pluggade management och ledarskap hade vi en fiktiv överlevnadsövning i klassrummet, där vi delades in i grupper om åtta pers. Scenariot var en flygkrasch med mindre plan vintertid. Planet sjönk i sjö, vi visste ungefär var vi var, hade viss utrustning (brainstorming om hur de skulle användas etc), och det var bedömt tre mil till närmaste väg och trettio cm snö.
Vi hade en liknande övning med teoretisk överlevnad i grupp. En person utsedd att leda varje grupp
Egentligen är inte övningens resultat intressant alls utan hur gruppen fungerar. Vem som tar verkliga ledarrollen och
och hur kommunikationen fungerar inom gruppen. Kan väl bara säga som så att det inte gick så bra för min grupp...
Vi var många starka viljor och den formella ledaren kunde inte styra gruppen som splittrades i subgrupper som drog åt olika håll
Är vanligt att den som har bästa kunskapen inte lyckas få fram den beroende på vilka personlighetstyper man arbetar med.
Övningen går ju ut på att man efteråt skall fundera på varför man inte tog del av all kunskap utan bara rusade på för en snabb lösning.