Hmm. Har halvt lyssnat, halvt tittat på denna video nu.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka. På något sätt känns det bara krystat, och många gånger så förbluffande typiskt svenskt ogenomtänkt att man sitter med pannan i handen.
Fem minuter in i videon sätter familjen upp en jungelhängmatta i vintermiljö, utan quiltar, och virrar in sig ovanifrån i mylarfolie. För guds skull människor, vill ni bara dö fortare? Den enda gången jag har sovit i en hängmatta helt utan isolering underifrån var under en tropisk natt när det var plus 28
som lägst. Cold Butt Syndrome är inte ens tillräckligt för att beskriva hur snabbt man skulle bli nedkyld vintertid i en oisolerad hängmatta. Inga kläder hjälper eftersom isoleringen komprimeras av din tyngd.
Mylarfilt är dessutom ett fullständigt vansinne som reflektor av kroppsvärme. Den fungerar egentligen bara riktigt bra med lite kläder, och även i sådana fall kan man inte bära en i mer än kanske 30-60 minuter innan kondensen har satt sig i kläderna och gör dig kallare. Deras fina vinterkläder skulle vara fulla i fukt på nolltid. Är det dun i kläderna är de dödsdömda; finns inte en chans att torka ut blött dun i spenaten. Allt på grund av fel användning av en "nödfilt". Nödfilt skall användas som reflektor av eld och inget annat.
Samt lär ut att "göra upp eld i skogen" med medhavd ved

Man behöver inte ens klyva köpt ved, oftast.
Sen preppergruppen som leds av den där killen. Kokar vatten i konservburk med plast/BPA-lining...

Tredje bröstvårta på gång om man gör det för ofta. Hur många har förresten en borrmaskin i lägenheten för att bygga små luffarspisar? Få. Var skall de elda dessa luffarspisar? Inomhus? Hjälpe oss alla. Överlag kändes det inte alls seriöst, med kaffetermos och köpesbulla och filtar liksom. Lite gulligt och mysigt och så. Jag säger inte detta för att pissa på vederbörande,
stäm mig inte för näthat, snälla. Men det är väldigt svårt att ta detta på allvar när man inte vet vad denna människa har för kvalifikationer att föra utbildning i prepping, ja, till och med lightversion av katastrofmedicin.
Men överlag fattar jag bara inte var dessa MSB-preppers egentligen finns? De får det att låta som om var och varannan kotte har preppinglekar med barnen vid köksbordet och bunkrar konserver. I mitt eget kontaktnät (och det är inte litet) finns det knappt en människa som ens pratar om prepping. Jo, man kan förfäkta sig lite över Ryssland med flera, men längre än så brukar det inte bli. Eller så har de riktigt hardcore OPSEC... Förutom när någon trycker en kamera i ansiktet på dem.
Förlåt på förhand för bitterfittighet, men för en gång skull hade jag viljat se lite seriositet och allvar. Jag kan bara inte ta denna berömda svenska "preppingrörelse" på allvar när hälften av dem förmodligen skulle duka under av sina egna prepps. Deras chanser att överleva hade nog varit större av att bara dricka vatten och fasta och sova hemma i en sovsäck än att börja mixtra med begrepp som de inte har någon reell, prövad erfarenhet av.
Jag kommer aldrig att förhärliga mig själv i sammanhanget. Jag är bara en idiot med för mycket fritid. Men dessa stadsmänniskor kan släppa alla idéer om att överleva en längre kris utan sanslösa mängder utrustning, kunskap och färdigheter. Allra minst i "vildmarken". Jag är född i skogen. Uppvuxen i skogen. Jag spenderar all min fria tid i skogen. Jag hade KANSKE klarat mig mellan Maj och September i barrskogszonerna, men då i mycket specifika områden med kolhydratbärande växter i en omfattning, samt med jaktvapen i hand. Men det är ett stort kanske, och jag hade förmodligen ändå sett ut som ett förintelseoffer när jag kommit därifrån, av näringsbrist.
Rant över. Nu sova.