Fråga sjuksköterskan

Kråkfot

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av Kråkfot »

reboot skrev: 05 feb 2022 04:38 Jo i mars 2020 köpte jag i panik i det kaotiska läget som rådde då, en sån här syrekoncentrator/syrgasmaskin.
Kollade länken men förstod inte vad som stod där. Skulle vara bra om du kunde verifiera att den funkar. Sist jag höll på med O2 koncentratiorer så fick man som mest ut 95% syrgas i maxläget. Tror sygasmätaren gick till 7-8 L, kanske mer men ju mer man gav desto osäkrare blev tillförseln. Ska tilläggas att de användes dagligen med ca 1-3L/min. Ska tilägga att den var bra mycket större än dendär, den ser ut att vara en portabel variant.

Se till att du har sygasanpassad utrustning till den(grimma/öppen mask, förlängningssladd för syrgas )

Sen som preppernurse säger : pulsoxymetri är enkelt men har många fallgropar. Det har vården blitt varse om inte minst efter pandemin.
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Jag har inte haft anledning att köra den än. Då jag satte in länken var jag i sydostasien, så den språksattes lite konstigt där.
Bättre länk med inklusive-moms-priser:
https://www.banggood.com/Oxygen-Concent ... &ID=523699

Här nedan är lite mer om Dedakj produkter. Ett någorlunda seriöst företag........

https://dedakjoxygenconcentrator.com/pr ... trator-uk/

Det är en välkänd metod "zeolite oxygen concentrator"
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Kråkfot

Inlägg av Kråkfot »

Kul att beskrivningensäger 90% syrgas upp till 10L/min men på baksidan (bild 7) står det 90 + - 3% 0.5 till1L/min.

Den funkar nog bra, grimma och hudsonmask så äru ihamn sen 😀
Baddaren

Inlägg av Baddaren »

Jag försöker förebygga allvarlig sjukdom genom att leva ett nyttigt och aktivt liv, jag har lagt till saker som 30minuters motionsträning, ingen alkohol, ingen fet mat, ingen nikotin t.ex. En kompis som jobbar inom vården berättade att man även skulle ta en magnecyl om dagen, för att förebygga hjärtinfarkt och stroke.

Bör jag följa rådet och ta en magnecyl om dagen? Det är ju lätt att köpa på sig ett lager och kunna använda även under en kris, när man definitivt vill undvika stroke och hjärtinfarkt!
preppernurse

Inlägg av preppernurse »

Baddaren skrev: 23 feb 2022 10:01 Jag försöker förebygga allvarlig sjukdom genom att leva ett nyttigt och aktivt liv, jag har lagt till saker som 30minuters motionsträning, ingen alkohol, ingen fet mat, ingen nikotin t.ex. En kompis som jobbar inom vården berättade att man även skulle ta en magnecyl om dagen, för att förebygga hjärtinfarkt och stroke.

Bör jag följa rådet och ta en magnecyl om dagen? Det är ju lätt att köpa på sig ett lager och kunna använda även under en kris, när man definitivt vill undvika stroke och hjärtinfarkt!
Jag ger inte medicinska råd till enskilda över nätet, får tänka på min legitimation. MEN, jag vet att det är en rekommendation som ges i USA till personer över 55, tror jag, eller i den häraden av ålder, men det man vill komma åt i magnecylen är acetylsalicylsyran som har en blodförtunnande effekt, har för mig att det är en halv tablett som rekommenderas. Generellt om personer lever ett aktivt liv och äter rätt och inte har haft någon kardiovaskulär händelse så behöver man inte blodförtunnande i förebyggande syfte. Blodförtunnande har också risker som kan äventyra din hälsa om du inte behöver dem av en medicinsk orsak. Om du är orolig att du behöver blodförtunnande rekommenderar jag att du kontaktar din läkare för en ordentlig undersökning och konsultation.

Kanske inte det svar du sökte men är det bästa jag kan ge.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Baddaren

Inlägg av Baddaren »

Tack!

Jag glömde fråga min läkare sist jag var på hälsokontroll :D
Anders1905

Inlägg av Anders1905 »

Magnecyl är acetylsalicylsyra (Asa förkortat).
Trombyl som ges som trombocythämmare (att blodet koagulerar sämre typ) är 75mg Asa, dvs en liten dos Magnecyl.

Vi har vid misstänkt hjärtinfarkt i ambulans att vi ska ge stötdos Trombyl á 300mg, typ nästan en Magnecyl för att teoretiskt hjälpa proppen lösa sig lite.

Jag vet ärligt inte hur stor skillnad det gör, finns studier men har ej detaljgranskat.

Finns ju för och nackdelar med "lättflytande" alternativt "trögflytande" blod.
Exempelvis så har eskimåer som äter mycket omega 3 (typ bara fisk) typ aldrig till sällan hjärt o kärl sjukdomar, men de blöder lättare ihjäl.
En del har en "neandertalgen" såkallad Apc resistens som ger dig "trögflytande " blod, dvs du blöder inte så lätt ihjäl. Istället får du proppar...
För o nackdelar.

/Anders1905
Ambulanssyrra

Edit stavning
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

För den som inte tål ASA/NSAID, vad gör man då? En rejäl sup för att spä ut blodet lite?
Collapse now, and avoid the rush!
preppernurse

Inlägg av preppernurse »

maskros skrev: 18 mar 2022 19:05 För den som inte tål ASA/NSAID, vad gör man då? En rejäl sup för att spä ut blodet lite?
Clopidogrel brukar man ge om patienten ej tål ASA.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Anders1905 skrev: 18 mar 2022 18:40 Exempelvis så har eskimåer som äter mycket omega 3 (typ bara fisk) typ aldrig till sällan hjärt o kärl sjukdomar, men de blöder lättare ihjäl.
Hur är det med fisk, fågel och rött kött? Hur mycket fett ska man äta? Ska man äta mer eller mindre av vissa saker? Jag försöker variera och äta lite av varje under veckan.
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"