deadrabbit skrev: 06 okt 2019 09:00
Mycket snyggt och föredömligt!
Njae men skall nog bli bra till slut.
Fick lite bra konstruktiv kritik från en kunnig medlem

så skall bli lite modifiering på kabeldragning.
Blev kanske lite för mycket improvisering före planering
Sen måste jag göra en pudel på en del andra tankar. Insett hur systemet verkligen fungerar så påverkar lite för resten (jag har varit trögfattad)
Invertern är ju kombinerad laddare och inverter som kan ge 2,4kW kontinuerlig effekt.
Om jag kopplar in uttagen för vattenpump, avloppspump, kyl&frys och cirkulationspump
permanent via utgången från invertern så kommer det
fungera som en UPS för det som är inkopplat. Tidigare modell med parallellt nät/elsystem är helt onödig.
Så länge som det finns spänning i ingången till invertern så kommer ström matas förbi invertern.
Parallellt så underhållsladdas batteribanken men ingen effekt tas via 12V systemet.
Vid strömavbrott växlar det sen helt utan avbrott till att mata från batterierna.
Provkörde lite igår med drygt 2kW belastning och fungerar sömlöst i bytet. Ser det bara på batteriövervakningen som med spänning på
nätet hade ett uttag från banken på 0,75A (för drivning via 12V av batteriladdaren till 18650 som var igång)
och då hoppade till 200A ström från banken. Ingen skillnad på batterispänningen.
Innebär att för belysningen kommer jag skippa 12V system förutom ett par spottar över arbetsbänken.
Resterande i källaren får bli 230V kopplat via invertern. Byter bara allt till LED. Blir renare och snyggare
Invertern kan programmeras till att i första hand ta från banken om man vill men inte aktuellt när man har nätspänning.
När solcellerna kommit upp (700W) så vill jag ju att den skall prioritera solel före nätspänning och då får jag bara ändra inställningarna.
Grundtanken är att slå av brytaren till fasta nästet före invertern under de månader som jag har tillräckligt effekt från sol.
Får testa mig fram men borde räcka till 7-8 månader skulle jag tro.
Eftersom det kommer vara överskott på el under sommaren räknar jag också med kunna driva luft/luft som AC med den när det
är som varmast.
Vid strömbortfall på nätet >7dygn och det inte ger tillräckligt från solceller är det fortfarande sen planen att intermittent mata från
2kW generator för att ladda banken via stickpropp före invertern.