2019, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Jakob

Re: 2019, din höjda beredskap

Inlägg av Jakob »

Har skaffat ett begagnat gasolkylskåp, som kommer att stå i beredskap i sidobyggnad.
Ny rökugn blir klar imorron.
Annars har det varit årligen återkommande sysslor.. Odlingar, ved, måla, reparera, fixa.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Herr Klöver

Inlägg av Herr Klöver »

Gjort:
Lagrar 120 liter vatten
Har börjat köpa mer mat än jag äter, sån med lång hållbarhet
har anmält mig till jägarkurs i höst, men har redan börjat öva med kompisars vapen
Köpt vevradio/ficklampa
Köpt en kvalitetskniv (Mora Garberg) och ficklampa (Olight)

Har sedan tidigare bra kampingutrustning, men har börjat titta på grejerna med nya ögon.
Ursus

Inlägg av Ursus »

-Beställt en vinterdunsovsäck modell rejälare. Har varit sugen på detta länge.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Olyckskorpen skrev: 09 jun 2019 10:12 Skrev tidigare i den här tråden att jag skaffat gaskök. Nu har jag... *trumvirvel*.. funktionstestat det! Vet ni vad, det fungerade inte! Av någon anledning kommer inte gasen fram till brännaren från tuben. Lärdomen är att alltid använda sin utrustning innan det är skarpt läge. Blir till att åka och byta det idag :wall:
Detta är mycket viktigt. All utrustning måste gås igenom/testas annars vet man inte. Det är inte läge att stå och dribbla när det väl gäller. Även till synes enkla ting bör testas innan det läggs på hyllan: Ny kniv? Hugg den i nåt. Höll den ihop? Föll den isär?
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Nya kängor av samma modell som jag haft och brukat länge. Aldrig en dålig investering.

- Har slarvat bort "spis-delen" av mitt gamla Canteen Cup-system. Så jag köpte ett helt nytt: "spis", mugg och lock. Ovärderligt kokkit för minimalisten.

- Diverse klädesplagg inköpta. Snusnäsdukar är alltid bra skit. Underställ. Impregneringsvax.

Ingen höjd beredskap, men:

- Kollat på potentiella BOL:ar i veckorna som gått runt om i Norrbotten. Inget som fastnade. Antingen WT-hålor med skrotsamlande halvalkoholiserade gruvarbetare som grannar, eller ruckel, eller så långt bakom guds rygg att jag skulle behöva en egen traktor bara för att ploga mig ut vintertid. Suck. Oh, dröm-BOL, where art thou?
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

somvanligt skrev: 02 jul 2019 10:02
Olyckskorpen skrev: 09 jun 2019 10:12 Skrev tidigare i den här tråden att jag skaffat gaskök. Nu har jag... *trumvirvel*.. funktionstestat det! Vet ni vad, det fungerade inte! Av någon anledning kommer inte gasen fram till brännaren från tuben. Lärdomen är att alltid använda sin utrustning innan det är skarpt läge. Blir till att åka och byta det idag :wall:
Detta är mycket viktigt. All utrustning måste gås igenom/testas annars vet man inte. Det är inte läge att stå och dribbla när det väl gäller. Även till synes enkla ting bör testas innan det läggs på hyllan: Ny kniv? Hugg den i nåt. Höll den ihop? Föll den isär?
Ja men precis, håller helt med dig. Grejen är också att det är lätt att förledas att tro att man kan saker för att det ser lätt ut på pappret. Göra upp eld, fiska, vandra och annat ger jättemycket bra vana.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Olyckskorpen skrev: 08 jul 2019 08:29Grejen är också att det är lätt att förledas att tro att man kan saker för att det ser lätt ut på pappret. Göra upp eld, fiska, vandra och annat ger jättemycket bra vana.
Exakt så.
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Jag har tältat med bättre hälft.
Skaffat stockar av klibbal för rökning.
Gasolkylskåpet har provkörts i två dygn - det fungerar.
Bil nr.2 är servad.
All ved är nu under tak.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Köpte två nya kedjor till motorsågen. Givetvis satt det en kätting i en av stockarna, så en av kedjorna byttes ut direkt. Tacka gudarna att man är prepper och köper extra av dylika ting.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Köpt en mängd frystorkad mat som komplement. Dyrt blev det. Ska läggas i förråd.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"