preppa, preppad, dn funderar ;-)

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

preppa, preppad, dn funderar ;-)

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/kultur-noje/johan-cro ... oss-andra/

"Jag bli aldrig en svensk prepper, men nog tycker jag vi blir fler och fler som inte längre hoppas på en så snar återgång till det vanliga som möjligt – här finns plötsligt enorma möjligheter för politiker och partier och medborgare (!) att prata om nya idéer, skaffa sig nya visioner, tala sig varma för ett samhälle med en helt ny inriktning.

Det är kanske vår civilisations bästa chans till överlevnad?"

på tiden...
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
xsive

Re: preppa, preppad, dn funderar ;-)

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 09 jul 2020 16:32
"Jag bli aldrig en svensk prepper, men nog tycker jag vi blir fler och fler som inte längre hoppas på en så snar återgång till det vanliga som möjligt – här finns plötsligt enorma möjligheter för politiker och partier och medborgare (!) att prata om nya idéer, skaffa sig nya visioner, tala sig varma för ett samhälle med en helt ny inriktning.

Det är kanske vår civilisations bästa chans till överlevnad?"

på tiden...
Att börja med att säga att han aldrig blir en svensk prepper känns lite nedvärderande och framställer det som att preppers fortfarande är knäppgökar.
Är man inte prepper eller åtminstone prepper light om man har dom där ytterligare kilona pasta i skafferiet och 10 extra konserverna?
Man måste ju inte BOL,BOV, BOV och alla andra svindyra förkortningar men ändå ha en ökad beredskap = Svensk prepper

Men det kan ju vara jag som läser nyhetsblaskorna som fan läser bibeln
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

det börjar inte med det, men det står lite längre ner

jag undrar hur människan är funtad, han verkar se problemet, vet att det går relativt lätt att fixa en grundläggande beredskap , men skiter i det
kullamannen

Inlägg av kullamannen »

Låter som han vill att nån annan ska preppa åt honom, typiskt! :smack:
Winter is coming
Ursus

Inlägg av Ursus »

kullamannen skrev: 10 jul 2020 06:26 Låter som han vill att nån annan ska preppa åt honom
+1 på den. Några av kommentarerna var också roliga. Vissa förnekar sig inte i fråga om aningslöshet :lol:

OBS! Nedan är inte påhopp/näthat på krönikören, utan en allmän kommentar:

Skulle säga att kullamannens kommentar är väldigt träffande för flertalet "anti-preppers" som jag träffat. Inte alla är rabiata Täbyfarsor som blånekar behovet av extra resurser för kris, utan kan inse det rationella i förberedelser. Men intressant nog är väldigt många inte villiga att ta ansvar själv. Det är för mig ett märkligt "vuxenbebis"-beteende.

Jag försöker inte självglorifiera när jag säger som så, men min kropp kryper av obehag kring tanken att som vuxen, fri man behöva bli daddad, bortskämd, omhändertagen eller hjälpt av andra; undantag om jag inte har något annat val. Det finns ingen godare känsla än självtillit och självständighet. Men det är märkvärdigt, svensken kan soloresa till farliga länder och stappla sig fram på svenglish, de kan starta företag i osäkra branscher trots att allt sunt förnuft säger emot, men de kan inte ta steget att bli oberoende från att alltid ha ICA tillgängligt runt hörnet...
Protect

Inlägg av Protect »

5f0835bc39c31556533532.jpg
5f0835bc39c31556533532.jpg (27.47 KiB) Visad 3399 gånger
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

är ju ganska ofta så att folk vill att nogon annan, Kofi Annan's okända bror, ska göra arbetet åt dom.....

funderar fortfarande varför det dräller om personer som inget kan och inget vill på media?
Protect

Inlägg av Protect »

Inte bara i media, jag har fått det "fantastiska" erbjudandet i år att laga en poolvärmare för "poolfirman kommer aldrig", laga en åkgräsklippare, byta koppling på en traktor och allt detta givetvis som gratisjobb och mantrat är "ja jag kan inte, vet inte hur man gör, har ingen utbildning och du är ju så bra på det mesta" osv. osv.
Jag har inte heller utbildning på detta men kan göra det med förbundna ögon, prylarna är paj så det kan inte bli värre, är väl bara att börja skruva eller? Så har jag lärt mig genom åren genom att GÖRA saker och inte förväntat mig att Nån Annan dvs. Kofi Annans okände bror ska dyka upp och lösa problemet men är man för lat så lär man sig inget och sitter i knät på firmorna och får betala därefter. Att leka med hästar och leka "jordbrukare" dvs. slå hö åt hästarna och leka "godsägare" genererar inga intäkter.

Jag kräks helt ärligt på "det fina folket" som inget kan och inget vill och alltid förväntar sig att andra ska ställa upp i alla lägen bara dom knäpper med fingrarna. :evil:
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Protect skrev: 14 jul 2020 10:14 Inte bara i media, jag har fått det "fantastiska" erbjudandet i år att laga en poolvärmare för "poolfirman kommer aldrig", laga en åkgräsklippare, byta koppling på en traktor och allt detta givetvis som gratisjobb och mantrat är "ja jag kan inte, vet inte hur man gör, har ingen utbildning och du är ju så bra på det mesta" osv. osv.
Jag hade en sån kompis tidigare. Gick med på att låna pengar åt hen. "Jag betalar tillbaka nästa månad då jag får lön". Det har gått ett par år nu. Bästa investeringen nånsin.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Protect

Inlägg av Protect »

Jakob skrev: 14 jul 2020 10:27
Jag hade en sån kompis tidigare. Gick med på att låna pengar åt hen. "Jag betalar tillbaka nästa månad då jag får lön". Det har gått ett par år nu. Bästa investeringen nånsin.
Jag har gjort mig av med alla snyltare, min gräns för hjälpverksamhet sträcker sig till strax framför fötterna numera dvs. enbart reda pengar gäller och lämnar nån in saker för reparation så lämnas dom enbart ut mot kontant betalning i samband med hämtningen annars får dom stå kvar. Gissa om vissa blivit förbannade. :lol:

Jag har aldrig åkt snålskjuts på nån annan så då förväntar jag mig inte att folk ska göra det på mig heller,,,,,vilket hänt alldeles för många gånger men nu är hjälpverksamheten för gratisjobb stängd. Man lär sig vilka man kan ställa upp för och få hjälp tillbaks av och vilka som bara ska åka snålskjuts.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"