För att kunna bekämpa skadeinsekter och parasiter har jag tänkt mig att odla krysantemum och ta till vara på dess pyretrin innehåll.
Detta kan tydligen göras på två sätt.
1. Torka blomman, krossa och blanda ca 2dl blommpulver med lite såpa, blanda sedan med vatten för att få en sprutbar blandning, ju mindre vatten desto starkare blir det.
2. 2,5 dl färskblomma lagd i 300ml isopropanol ca 10 timmar. Filtrera bort växtdelarna för att sedan hälla upp i mörk, tät behållare. Denna mängd kan senare blandas ut med 3,5 liter vatten för att användas med spruta. Förvara sprutan i mörkt utrymme.
Märk alla behållare så du vet vad det innehåller och förvara mörkt och säkert.
En mycket positiv sida av pyretrin användandet är att det bryts ner mycket fort, därför kan det användas på exempelvis grönsaker.
Detta med att kunna tillverka eget bekämpningsmedel kan nog anses som ett bra prepp, om krisen kommer.

Att mista matförråd, gröda eller förlora nyttodjur på grund av insekter eller parasiter kan innebära en mindre kris för självhushållaren.
Men hur länge kan man använda detta bekämpningsmedel innan ovan nämnda kräk blir resistenta.
Kan inte finna någon information om detta alls.
Den information jag funnit har bara uppmanat att inte använda det för mycket, då resistensutveckling kan ske.
Någon som sitter på svaret här inne kanske?