Ett musigt år

Hur man lagrar föda
Obstinat

Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Har återigen fått in möss. Varit lugnt i några år men det tycks som om de är på hugget igen!

Hade slarvigt nog ställt några flyttkartonger med panikinköpta varor inför pandemin på ett inte så bra ställe.resultatet märkte jag idag. Varor som attackerats var mjöl havregryn några chokladkakor. Men mkt hade de gett fanken i. Ev beroende på förslutningen i sig själv typ pulversoppor torrmjölk osv... Tom pastan ratade de dock inte riset som fått besök. Märkligt nog hade de endast småtuggat på vissa ting för att sedan gått på annat. Typ en papprulle som låg jämnte.... :hm:

Hur som haver rensade o bytte lådor o lyfte upp dem 2 meter på ett slätt skåp.

Har sett möss på på andra håll likväl där det brukar vara lugnt pga katter osv... Så kanske bör jag/man se över sina förråd :-g
Användarens profilbild
Charlie**

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 12 okt 2020 17:04 Har återigen fått in möss. Varit lugnt i några år men det tycks som om de är på hugget igen!
Det är ett "gnagarår" i år. Många har haft problem med möss som söker sig in i byggnader. Gnagare är fenomenala på att ta sig in och fram. En springa på 10 mm, räcker för att möss skall ta sig in i en byggnad/rum. De söker sig fram genom ihåligheter i väggar och genom ventiler och längs vatten/avlopp/elledningar.
Obstinat skrev: 12 okt 2020 17:04 Hur som haver rensade o bytte lådor o lyfte upp dem 2 meter på ett slätt skåp.
Höga skåp är bra men tänk på att mössen klättrar på betongväggar, träväggar och tapeter. De klättrar även hur bra som helst upp och ner, på taket i ditt förråd och sedan släpper de greppet och med hurrarop och saltomortaler landar de på din hylla med godsaker.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Hösten brukar vara en tid när möss söker sig in i bostäder, brukar lugna sig när vintern kommer.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 12 okt 2020 19:28 Hösten brukar vara en tid när möss söker sig in i bostäder, brukar lugna sig när vintern kommer.
...jag har den erfarenheten att de har en förmåga att stanna inne och "bo in sig" i min BOL fram till våren! :wall:

Det finns många tips och trix på nätet om hur man går till väga för att hålla de snyltande inkräktarna ute. En sak som inte fungerar är alla dessa "ultraljudsanordningar" som säljs över allt. DE FUNGERAR INTE!!! Jag har själv tittat på, när en lite snyltare stannade upp vid en sådan mackapär, nosade nyfiket på den och sedan kilade vidare på sitt näringssök. :wall:

Här är en länk som jag själv använt mig av.
https://stick.se/blogg/tatning-moss/
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mango

Inlägg av mango »

Ja det är tusan vad möss det verkar vara i år. I huset.
Har fogat stengrunden med bruk, försökt täta alla sprickor i träpanelen med nät, men det hjälper inte.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

I min värld är det en naiv dröm att det ska gå att täta ut mössen.

Det blir nog till att fixa en tunna med promenadrulle eller vippbräda för mössen.
Collapse now, and avoid the rush!
mango

Inlägg av mango »

Vi har katter som tar de flesta möss som tittar fram, men ibland är det ett jäkla krafsande i väggarna, samt bet en mus sönder diskmaskinslangen förra året.
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Har möss infångade med ostbit på trillpinne och hink (olja insidorna, aningen vatten
i botten, så de inte kan hoppa ur)

Så små, gulliga, oskyldiga. Vad ska jag göra med dem? Ids inte
slå, klippa ihjäl dem.

Vad gäller åker och vattensork, de verkar vara vegetarianer,
nappar inte på ost.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Strångsjö skrev: 19 okt 2020 19:09 Har möss infångade med ostbit på trillpinne och hink (olja insidorna, aningen vatten
i botten, så de inte kan hoppa ur)

Så små, gulliga, oskyldiga. Vad ska jag göra med dem? Ids inte
slå, klippa ihjäl dem.

Vad gäller åker och vattensork, de verkar vara vegetarianer,
nappar inte på ost.
Nu när man har katter behöver jag inga fällor men innan dem så tog jag en klick jordnötssmör och det var superbra! Det slog aldrig fel. Jag tänker att känns det jobbig att avliva mössen själv så använd ihjälfällor ist. Det är nog inte lika illa att ta rätt på en redan död mus. De som du tagit redan (om ingen annan kan hjälpa dig) kan du ta med på en åktur några km och släppa ut.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Strångsjö skrev: 19 okt 2020 19:09 Så små, gulliga, oskyldiga. Vad ska jag göra med dem? Ids inte
slå, klippa ihjäl dem.
Klassiska är ju att låta mössen dränkas i lite djupare vatten i hinken (ofta med glykol) men det är inte en tillåten användning av sån fälltyp.

Fällan skall även vittjas var femte timme eftersom det anses grymt och stressande för musen.
Notera att det heller inte är tillåtet att fånga möss levande och släppa ut på annan plats.
Den får endast användas för att fånga och sen döda mössen på annat sätt.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/skar ... musfallor/

Om man vill följa lagar och regler: Använd slagfälla som dödar musen
Om det är efter skiten i fläkten och lager inte gäller: Vippfälla på hink funkar utmärkt med vatten/glykol som dränker mössen
Personligen föredrar jag slagfällor på alla platser jag besöker regelbundet. Har 5-6st utplacerade. Inte en mus ännu denna höst
Håller man bara efter dom när kylan/snön först kommer blir det sällan stort problem senare.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"