Äta gnagare...

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
rödluvan

Äta gnagare...

Inlägg av rödluvan »

Råttor och möss bör gå att äta om man bar är noga med att upphetta allt till minst 85 grader i minst 15 minuter.
Vatten börjar att sjuda vid drygt 70 grader Celsius vid 1 bars tryck.
Vid denna temperatur börjar även kött att lätt lossna från ben, oavsett djurslag, 70 grader och fem minuter är tillräckligt för det mesta, men moderna rekommendationer säger 85 grader och 15 minuter.
Bättre att det blir owerdone än att ta risker.
(Just råtta har jag aldrig själv ätit, men den den bör vara likvärdigt, tar litet längre tid bara jämfört med sorkar och möss, man bör nog separera dem vid tillagning då det är större risk att råttor bär på parasiter)

Hursom så kan man låta köttet koka med o soppor eller grytor på tex vilda växter, myror och kanske en liten grankvist (som avlägsnas före servering, dock skall det vara en väldigt liten bit annars går det knappast att äta) som krydda, eller vad man nu föredrar.
Myror ger dock en väldigt starkt syrlig smak tycker jag och det är lätt att ta för mycket, några stycken räcker.

Fullt utvecklade myror betecknar jag inte som ätliga i egentlig mening, i allafall inte som självständigt maträtt.

Islandslav förberedes lämpligen dagen före med lövträaska samt kokas så att man får en gel när det satt sig, smakar inte särskilt gott ensam men är en bra bas till annat.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
reboot

Re: Äta gnagare...

Inlägg av reboot »

Populärt tilltugg i Sydostasien....
5974E651-9C2C-42E2-9501-1358A9E67996.jpeg
5974E651-9C2C-42E2-9501-1358A9E67996.jpeg (52.83 KiB) Visad 3103 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Rat-on-a-stick
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Inlägg av Ursus »

Råttor och dylikt elände må få vänta till kärnvapenapokalypsen, men vid lite mildare SHTF än svampmoln vid horisonten ämnar undertecknad att konsumera mången ekorre. Mina förfäder har fram till för bara några decennier sedan gjort precis så, och jag kan göra likadant. Att man sedan får tillgång till god päls är inte att förakta.

Eljest faller min blick på den ödmjuka bäfwern och kusinen bisam, två profiliska djur som även de hör till gnagarsläktet. Vi har några lokala bävrar som säkerligen skulle tjäna som föda vid brunare läge. Bäversvans på grill skall vara en utsökt delikatess.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Jag äter bäver och det är helt ok. Ekorre har jag ej provat men jag har ett recept på ekorrfrikassè och det ska jag prova nu när ekorrarna blivit lovliga igen. Sorkar och råttor hoppar jag nog över. Inte för att jag anser de vara oätliga, utan för att ser är bärare av en del baciller och virus. Visst dör dessa vid tillagning men hanteringen av djuren innan, kan bidra till smitta. Sorkfeber angriper njurarna och är inte att leka med.
...och vi har haft nog av zoonoser under 2020.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 20 nov 2020 02:13 nu när ekorrarna blivit lovliga igen.
Stoppa pressarna! :o Vad har jag missat?? Har de klubbat igenom detta och är ekorrar tillåtna att jaga igen, trots all kontrovers som var kring detta förslag?
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 20 nov 2020 08:11
Stoppa pressarna! :o Vad har jag missat?? Har de klubbat igenom detta och är ekorrar tillåtna att jaga igen, trots all kontrovers som var kring detta förslag?
Jag började googla frenetiskt då jag är grymt positivt till förslaget men jag hittade inget. Det måste vara att det är/var på tapeten men ännu inte blivit igenomklubbat än. Men hoppas riktigt mycket att det går igenom.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Jag skulle undvika att äta råtta.
Kommer ni ihåg galna kosjukan och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom?
Sjukdomen sprids via felaktigt veckade proteiner som kallas prionproteiner. Det spelar ingen roll om det smittade materialet värmts upp vid tillagning.
Kor hade matats med köttmjöl från döda kor, och på det sättet blev kor smittade.
Människor blev sjuka av att äta nötkött från kor som var sjuka.

Råttor är kannibaler och äter gärna sina familjemedlemmar. Man kan hitta en död råtta i en råttfälla där halva råttan har försvunnit.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 20 nov 2020 08:37
Ursus skrev: 20 nov 2020 08:11
Jag började googla frenetiskt då jag är grymt positivt till förslaget men jag hittade inget. Det måste vara att det är/var på tapeten men ännu inte blivit igenomklubbat än. Men hoppas riktigt mycket att det går igenom.
Jag var nog lite för förhoppningsfull. Tydligen så stoppades förslaget i somras ser jag.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Det var mest ett experiment, jag vill inte döda ormar då de både är nyttiga predatorer samt att poupulationen är känslig för beskattning.
Det går ju dock att äta ormar och grodor i ett äkta nödläge, men jag gör det inte för övning.

Råttor förekommer enbart i urbana miljöer med god protein eller kolhydrat tillgång i Sverige.
Smågnagare bör man alltid utgå från att de är kontaminerade och behandla dem så i hela kedjan, jag har alltid handskar på även då jag tömmer musfällan inne, det finns ju avgjort roligare saker att tillbringa tiden med än att ligga sjuk i två veckor, eller ännu värre som sagt.

Bäver är ju däremot utmärkt att äta, den tog jag inte ens med då jag antog att de flesta här redan tar vara på bäverkött om man kan, bisam har jag inte provat då de ännu inte nått hit + att det gör mig litet tveksam i det att de också lever av musslor och andra proteinkällor som komplement. Men har för mig att man tar vara på köttet tex i Ryssland.
Sötvattensmusslor är jag generellt tveksam till, men vad jag vet så ackumulerar de inte gifter som inte människan tillfört, gifter från alger och bakterier skall vara säsongsbetonat och lokalt vad jag vet. Så länge man inte äter dem råa och det inte är säsong för massproduktion av cyanobakterier skall det vad jag hört vara grönt, men aptitligt verkar det då inte... :)
Man finner dem ju dock då och då när man skördar vassrötter och kommer in på ett sandstråk med rätt förutsättningar.
(jag brukar dock inte plocka sötvattensmusslor då vissa arter förökar sig väldigt långsamt, men jag tror att beståndet skulle tåla måttlig beskattning om det inte sker i stor skala) Man gör naturen en tjänst om man håller bisampopulationen på en långsiktigt hållbar nivå av det skälet, musslor fyller flera viktiga funktioner i ekosystemet.

Ekorre har ju ökat till en stabil population sedan länge idag, så så snart byråkratin har malt färdigt ser jag inte problem att beskatta beståndet då de lätt kan bli skadedjur annars, bland annat kan de göra skada på fågellivet om populationen blir extrem lokalt, dessutom, det överskjutande antalet ändå dukar under under vintern av svält och sjukdomar i vilket fall, betydligt mer humant med en kula/hagel då tycker jag. (Det går faktiskt att få dem tama och lära dem saker om man hittar en övergiven unge tex Svårt att inte gilla ekorrar.).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Ursus

Inlägg av Ursus »

Det är dock en intressant fråga kring vilket vilt som får jagas och känslorna som gnager (ordvits) runt ekorren och andra "söta" djur.

Tjäderjakt har man aldrig hört en djurrättsaktivist klaga över, men få som har sett en tjäder på nära håll; särskilt inte en ung höna, kan neka att de har väldigt vackra och stora och oskyldiga ögon. Räven får gärna fortsätta springa i skogen även enligt garvade gamla jägare, men att dräpa den charmiga, knubbiga grävlingen är inget problem. Rådjuret är Bambi i den moderna människans ögon, men det mys-personliga vildsvinet är en plåga som skall utrotas. Det är märkligt.

Jag har sett en järphöna sorgset klaga och förtvivlat söka efter sin svunna tupp som jag fällde minuterna innan. Jag har sett en älgkviga i ögonen på trettio meter och bredsida. Den gamla bävern i sjön är en härlig syn där den plaskar fram med en gren i munnen under sommarens kanotfärder. Allt detta gör det svårt och tungt att ta ett litet liv under jakten, men ändå är det en verklighet som vi alla lever i. Alla varelser måste äta någonting för att överleva. En växt eller en insekt vill lika lite dö som en varelse av kött och blod, men de är också offer för någon högre upp i hierarkin. Det betyder inte att man bara ska slakta urskillingslöst, men man måste också inse att världen är hård och vår välfärd idag är ett hundraårigt undantag i historien.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"