Ärligt talat så tycker jag att farfars gamla fisketrangia är betydligt mer användbart än alla fotogenkök och liknande, i synnerhet de äldre, de är bara klumpiga, tunga och dyra i drift tycker jag, om man inte önskar dem som rena samlarobjekt för att man tycker att de är fina, jag har kvar morfars gamla fortogenkök därför att jag tycker att det är snyggt, men jag har ärligt talat aldrig använt det annat än för att testa det.
Gamla gaskök är ett as att släpa på, personligen har jag aldrig gillar gaskök annat än vid tillfällig användning tex när man vandrar något dygn i fjällen och inte vill släpa upp hela trangiat och där inte finns mycket ved, eller är dyngsurt ute. Använder det ibland, men då blir det definitivt ett modernt minimalistiskt lättvikts gaskök.
Kan iof tänka mig att det kan vara skönt med en fotogen eller gaskamin om man är ute och pimplar på isen i en sådandär stuga, men har svårt att tänka mig att särskilt många har lust att pröjsa typ 4000:- för en gammal rostig lökpanna om man inte är dum i huvudet.