Jo djur som tes fårbaggar, bockar, tjurar mm hänger ju mycket på att man vet hur de fungerar och kan kommunicera med dem, vet man det inte blir man nästan garanterat stångad eller jagad då många som inte har djurvana provocerar djuren jag vet faktiskt inte varför folk gör så märkliga saker ibland, tex en bekant träffade på en lös tjur i skogen, varpå han försökte att mota denom att springa runt och veva med en brädlapp tills tjuren började skrapa med klöven i backen, (undra på det... ha ha ), eller försöka mota bort baggen med en gammal åra för att komma förbi honom, rolig lek för honom helt klart, men tvåbeningarn höll på att sk*ta på sig (han vägde typ 80 kilo och hade rejäla horn men var snäll som ett lamm), jag som tidigare var i daglig kontakt med djuren blev aldrig stångad, inte en enda gång, de andra begrep aldrig riktigt varför.
Visst har det hänt mig också att tjuren velat leka och så, men om man vet varför han gör sådär vet man ju också hur man skall parera det på ett vettigt sätt.
Har egentligen ingenting med magi eller superförmågor att göra, det mesta är som sagt att lära sig deras eget beteende, språk och hur de kommunicerar med varandra, lika som med en hund, gör man fel så begriper ju hunden inte vad tusan man håller på med, eller vad den förväntas göra då kan den ju bara försöka att gissa, samma med alla andra djur, även tjurar!
Det är skitsnack att hästar eller hundar kan lukta sig till rädsla, däremot ser de ju på kroppsspråket, precis som vi gör.
(vilket får också gör mist lika bra)