Charlie** skrev: 14 feb 2021 22:32
Nu hamnade jag "Of topic" igen. När jag såg trådens frågeställning
Raidar ni? Tänkte jag direkt på ett planerat rövartåg. "Raid" = "räd" och blev genast nyfiken och intresserad av era verksamheter under dygnets mörka timmar. Nu ska här diskuteras spaning, planläggning, diversionsmanövrar, osv osv.
...åsså handlade det om datorer!
...fan vad tråkiga ni är i bland!
Oops hade ingen aaning om att det skulle kunna misstydas.
(Uppvuxen med tidningars löpsedlar som ofta grovt vred på artikelns innehåll för att få folk haja till)
Åter on-topic så ger inte en NAS och Raid ensamt någon höjd säkerhet på datalagring men är ett ytterligare sätt att faktiskt skapa en kopia
på det man vill spara. I ärlighetens namn har jag varit usel på det om man bortser från det mest kritiska.
Har flera separata lösa hårddiskar med sånt jag inte vill bli av med men egentligen inget system alls. Tror inte jag är helt ensam om det.
Diskarna skall jag behålla som separat lagring och skall ordna så dom blir fysiskt skilda från bostaden.
Sen finns de ju olika grader av hur angelägen man är att spara olika information.
Det kritiska är väl inga jättemängder. Skannade dokument, bilder, kartor listor och planer. Kanske 10Gb data som även ryms på ett memorystick
Inte riktigt den delen jag tänker på nu. Sånt ligger redan i flera kopior och skilt men får nu en extra lagringsplats i NAS
Tänk allt annat sen. Där är det ofta sämre ordning. Hos mig i vart fall
Typ alla foton jag sparat och digitaliserat, Ett tusental ljudböcker, massor av digital litteratur i pdf, epub, filmer, musik osv.
Här kanske någon Tb data som jag inte alls har backup på. Inget man inte klara sig utan men ändå inte vill mista.
Digitala lagringsenheter fortsätter minska i pris per byte och en 4Tb mekanisk disk i bra kvalitet får man nu för runt tusenlappen.
Mer ens tid som man värderar för att sortera ut och faktiskt ordna lagringskopior som gör att det inte riktigt blir gjort för
sånt som ändå vore trist att mista om en disk kraschar. Har diskar som jag inte startat på 10 år. Funkar dom nu och om 10 år till?
Jag kan ju också bara föra över allt befintligt till en extra ny disk eller i ett par kopior som jag sen lagrar fysisk på annan plats,
skyddat mot EMP och Miljöpartisters bokbål eller vad man nu kan tänka sig men utan ett system blir det ändå bara något jag gör en gång.