Upplever att preppad.se inte riktigt växer som den borde, trots att vi är mitt uppe i en brinnande pandemi. Minns på gamla Swedish Survivalist hur det dök upp mängder med nya medlemmar vid varje större hot, typ Nordkoreas missiltester, Ebola, Krimkrisen. Och det var aktiva medlemmar dessutom, åtminstone under en tid, med många tänkvärda inlägg.
Träffade under SS-forums guldålder ett halvdussin medlemmar IRL. Kanske lägger lite nostalgisk mys-kant på den tiden, men tyckte att det var bra stämning, mycket inlägg och allmänt kändes det som att prepping var en grej och Swedish Survivalist var ett slags "nexus" dit många drogs.
Swedish Survivalist slutade ju tråkigt, som bekant, när en viss admin bestämde sig för att bli envåldshärskare och kontrollera opinionen. I jämförelse med SS på slutet så är preppad.se mycket bättre. Vi har fria diskussioner och det är trevligt med högst variende åsikter. Men. När jag kollar på vår medlemslista idag har vi knappt 300 medlemmar och de flesta har inte ens postat ett enda inlägg. Det är faktiskt lite trist

Vad är det som är fel? Marknadsförs inte forumet tillräckligt bra för att folk ska hitta hit, eller är internetforumens tid generellt på upphällningen? Fanns någon privat facebookgrupp när jag googlade som hette "Preppers Sverige", med 40000 + medlemmar. Har inte Facebook och tänker inte skaffa, men såg på "reglerna" att det verkade vara väldigt strikt. Ingen politik eller religion får diskuteras, yada yada. Mycket PK, alltså, och helt tvärt emot vad jag vill se.
Tycker att det vore tråkigt om social media sväljer upp allt engagemang i preppingfrågor. Gillar inte Facebook och andra former av sociala medier, de är ofria och fasen vet vem som sitter bakom spakarna och styr och samlar in info. Ett "medlemsägt" forum såsom detta är så bra som det kan bli enligt mig, och vill inte ha det på annat sätt. Men det är lite ensligt om detta blir en liten "herrklubb" där vi sitter ett gäng om ett dussin personer och diskuterar inför tomma bänkar... eller vad tycker ni?
Eller kanske bara min depression som nostalgiserar allt som hänt längre bak i tiden än för ett år sedan, kanske det var likadant förut.