Min morfar skulle ha fyllt 102 år nästa månad, och när han var ung så jobbade han mycket i skogen. När jag var yngre så visade han mig hur de byggde stockbrasor för att kunna sova över utomhus.
Detta är något jag sedan gjort ett antal gånger, om inte annat för att det är roligt att elda. Så jag har även provat andra metoder och som folk har lagt ut på youtube och sett hur de har fungerat. Jag hade väl tidigare någon tanke på att om det blev någon typ av meetup hade man kunnat dema, men nu tog jag mig tid att skriva ner istället.
Så nedan följer mina beskrivningar på 4 olika sätt att sätta upp en stockbrasa. De två första är de som min morfar lärde mig, sedan kommer den variant som jag sett att jänkarna verkar använda, och sist den som jag sett lite folk mer österut använda. Främst då finnar, men jag tror den har ursprung i sibirien.
Jag gillar nog de "svenska" bäst, men de andra metoderna har också sina för och nackdelar. Den amerikanska brinner långsammare och mest glöder, ger stabil låg värme, men kräver att du har riktigt torra stockar. Den sibiriska kräver mycket jobb/underhåll, men ställer istället mindre krav på underlag och stockar.
En sak med de svenska som jag inte noterar nedan är att det kan vara trevligt att ha en 4:e stock också, så att du på sennatten/morgonsidan bara kan lgga på den ovanpå ifall toppstocken nästan brunnit bort, då det är den som brinner fortast.
Kommentera/diskutera gärna nedan. Jag tänker ta lite foton också, nästa gång jag får möjlighet att bygga en.