Vilka material skulle kunna användas?
Jag hade en bekant som gjorde just ringbrynjor inför det där de har på gotland varje år.Ursus skrev: 06 dec 2021 21:12 Fick idag en riktigt sjuk ide att bygga en Mad Max-ringbrynja av ett par tusen nyckelringarFullständigt opraktiskt förmodligen, och knappast effektivt, men tankarna spann vidare. Nu när knivvästar är hopplösa att få tag på kanske en lätt ringbrynja vore ett alternativ i en riktigt brun situation där lagen är omintetgjord.
Vilka material skulle kunna användas?
Aramidväv är bra men inte helt idealiskt mot kniv / stickande vapen. Aramid är lite känsligare mot skärande/stickande vapen.entropi skrev: 06 dec 2021 23:53 Jag hade nog tittat på att använda aramidväv, typ
https://www.epoxiofiber.se/tuote/vav-aramid-175-gm2-22
Man kanske kan börja med en MC hoodie och förstärka den. Armbågsskydd är visst bra i vissa kniviga lägen har jag hört också. Och du är lite mer grå än att du ser ut som tempelriddaren Arn
Det går ju simpelt att testa.. köp ett 25pack med brickor o sätt ihop, sedan testar du att lägga upp lilla nätet du gjort mot något som är halvmjukt och testar att sticka med en kniv och se hur hårt du behöver pressa för att det ska ge med sig.Ursus skrev: 07 dec 2021 20:43 Ooh, gillar särskilt idén med fjäderbrickor, Marie... De är billiga och lätta att få tag på. Men misstänker att de kan vara lättpenetrerade med stick om de öppnar sig, som Tank påpekar. Men frågan är generellt hur resistenta brickor är mot just stick, oavsett om de är öppna eller slutna? Ett spjut eller en projektil är en sak, men en svältande knarkare post-SHTF som försöker hugga med en Hultaforskniv? Kan det verkligen bryta en stålring?
Vidare funderingar, historiska brynjor var gjorda av järn, inte av stål. Är en stålring skörare än en järnring givet storleken? Vad är sämre, stål som splittras eller järn som deformeras?
Kanske en hybridväv av fjäderbrickor och rundbrickor? Små i storlek för tajtare väv?
Hmm. Tåls att fundera på.