Jag tänker dels i någon form av maxuttag, kalla det tävling om du vill, men även som du säger vid längre lågintensiv belastning.
Vid maxuttag tenderar i alla fall min kropp att svara så länge den inte är helt slut eller skadad, för att typiskt dagen efter vara slutkörd eller i vissa fall skadad så att den inte kan användas på samma sätt igen. Alltså, jag kan inte köra två Toughest/Halvmaror på samma nivå eller ens fullfölja i rad.
Så här långt brukar jag själv använda mig av främst två saker för att ha vettig prestanda och återhämtning: BCAA och koffein.
Jag har märkt att min kropp svarar bra på träning med just BCAA och koffein, dels som uppiggande under och efter träningen, men även i återhämtningen där jag i vissa fall har en reducerat återhämtningen med upp till 30%, vilket i mitt fall blir mycket.
Om jag är sliten eller rent av lite trasig kan jag lägga till smärtstillande eller bedövande för att klara viss prestanda över kortare tid, säg någon timme.
Men sen är jag mer eller mindre förbrukad.
Vid längre lågintensiv belastning är det för min del mer eller mindre helt nödvändigt att ha tränat för just den delen innan, annars hamnar jag i ovan situation. Jag skall tillägga att jag inte brukar springa milen 4 dagar i rad heller, eller ens träna samma muskelgrupper flera dagar i rad just på grund av återhämtning och skador.
Att vara trött och sliten med träningsvärk är en helt annan sak än att vara skadad där användande av kroppen kan resultera i fördjupad skada och ännu lägre prestanda. Jag har i dagsläget aldrig pressat mig förbi/vidare efter en allvarlig skada, så jag vet inte hur jag skulle reagerar.
Skulle varit intressant att se vad man skulle klara av om man fick hjälp av lite kraftigare "hjälpmedel" för att just knuffa kroppen lite över den gränsen.
Någon som har erfarenhet av det eller känner till något om det?
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...