Dock kan vi hålla oss till att medeltemperaturen är under nollan så vet vi vad vi minst siktar på.

En vintersovsäck skall hålla dig någorlunda varm under tiden du sover. När jag vintercampar har jag minst ett underställ på mig inne i sovsäcken så det är det jag kommer att utgå ifrån.
Jag har tre olika "under nollan" sovsäckar som jag använder på regelbunden basis.
Den första, en lättviktare, som jag har är en äldre Mountain Hardwear lamina på 1200gram som klarar minus 5. Centeröppning som bara går ner på halva säcken. Funkar fint ner till nollan men sen blir den lite sval. Dock relativt lätt.
Sen är det två Snugpak softie Elite. En 3 och en 4 (min 2:a är hanterad i sommarsovsäcken). https://www.snugpak.com/softie-elite-2037
Skillnaden mellan dom här två är 5 grader och ca 350gram.
Komforttempen ligger då på minus 5 för 3:an och minus 10 för 4:an. Liten skillnad? Ja, fast volymen skiljer och om man verkligen inte behöver den varmare så är 3:an lättare att få med sig
Inget snack om att en tjockare sovsäck är mysigare och varmare att sova i. Det som gör att jag har fastnat för denna serie av sovsäckar är:
1. De har en expansionsbaffel som gör att man kan öka bredden med ca 8cm. Bra om man vill ha en bredare sovsäck.
2. De har en förstärkning inne i fotdelen som gör att man kan ha kängor i den om man måste utan att förstöra säcken.
3. De har en trevlig pris/prestandapoint.
Jag brukar också ha med en lätt sommarsäck vid vintercamping om det skulle knäppa till och bli kallare under natten.
Lätt att snabbt dra över sig istället för att gå upp och dra på sig kläder tex
Så, det var min tankar.
Vad har ni?
//Tank