Är det någon mer än jag som tycker svenska medier överdramatiserar saker o ting?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Marie

Är det någon mer än jag som tycker svenska medier överdramatiserar saker o ting?

Inlägg av Marie »

Som rubriken lyder..... Är det någon mer än jag som tycker svenska medier överdramatiserar saker o ting?

Medier säljer löpsedlar, det vet ju alla.. ju fler som läser ju mer pengar tjänar de in.

Det finns inte skyddsrum till alla... det hamstras mat o t-röd och allt vad det är.
Nu senast när USA's FN diplomat sa att putin skulle invadera sverige och finland så blev det stora rubriker i vissa svenska medier... Men inte en jävel av de journalisterna gjorde en källkontroll.. vart hade diplomaten fått det ifrån?
Idag kan man läsa att någon svensk pamp tillbakavisar att det är ett direkt hot mot landet och att de ska kolla upp infon.
Troligtvis är det USA's FN diplomat som övertolkat den ryska donnan som uttryckte sig att OM sverige o finland går med i nato så kan det bli konsekvenser.

Nyheter är bra och folket behöver det.. MEN.... men journalisterna kan vara lite mer objektiva och opersonliga så de ger attan i att driva på hysterin... Klart som fan att det blir tomt på hyllorna när media säger till svenska folket... Kontanterna är slut, maten håller på att ta slut.. t-röd och vattendunkar tar slut... Klart som fan att folket får panik och idiothandlar 50st saker av varje produkt. :smack:

Det tråkiga i detta som jag ser hos ettpar runt om mig är att de har börjat bli genuint rädda för att ryssland anfaller inom några dagar.. och den orsaken är enbart på hur media blossar upp det onödigt dramatiskt och betonar vissa ord för att folk ska reagera att det finns en typish 2% chans för väpnad konflikt med ryssland inom några års framtid.

Nyhetsinslaget på TV4 i går kväll 22:00 där diskuterade de lite dramatiskt först i några minuter att putin skulle sagt att han ska invadera sverige o finland... typ 15sekunder sist i inslaget nämndes lite tyst att det kan vara så att FN diplomaten feltolkat det ryska donnan sa om vi går med i nato.
Klart som fan att folk blir rädda, de blir ju först matade med infon sedan en låg kommentar i slutet att det kan vara så att det är en missuppfattning.
Varför inte börja inslaget med att.... USAs FN diplomat sa att... men vi vet inte om hon misstolkat det ryska donnan sa om vi går med i nato..... och SEDAN diskuterat saken... det hade inte spätt på paniken... men det hade ju inte gett lika bra rubriker o läsningar. :roll:

Idag skriver aftonbladet med fet rubrik https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mr ... medlemskap
Ryska flygkränkningen en signal: ”Gå inte med i Nato”
"Det var inte en tillfällighet att fyra ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum just när Sveriges och Finlands försvarsministrar befann sig på Gotland.
Enligt Jonas Kjellén, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut, var det en påtryckning för att få oss och Finland att inte gå med i Nato.
– Det är en väldigt tydlig signal, säger han."
.

Frågan är vad forskaren baserar den informationen ifrån?? :hm: Skulle han sitta på uppgifter från underrättelsetjänst så skulle han inte uttala sig på detta viset, det såg man igår på de militärerna som de intervjua, de uttala sig inte om varför det hände och höll sina personliga åsikter för sig själv..
TRO det gör man i kyrkan.... VETA bör man utanför. :roll:
Läser man artikeln lite nogare så är den inte lika dramatisk.. och jag kan ge mig attan på att den där forskaren sagt att (jag tror eller gissar att detta betyder) men media vill gärna inte betona att det är en privatpersons åsikt utan det ska framstå som det är typish FOAs officiella ståndpunkt.

Läser man på cnn eller bbc så är saker inte lika överdramatiserade då händelserna i sig räcker.... de behöver inte "kryddas lite extra"

.

Är det bara jag som tycker detta. :?
Vad tycker ni?
Senast redigerad av Marie den 03 mar 2022 18:34, redigerad totalt 2 gånger.
Ursus

Re: Är det någon mer än jag som tycker svenska medier överdramatiserar saker o ting?

Inlägg av Ursus »

Tycker i allmänhet att Svensk media har producerat en alldeles för ensidigt negativ bild av läget i Ukraina. Alla framsteg ryssen gör ligger det extremt stort fokus på. Att Ukraina idag har startat en motoffensiv i norr är i marginalen som bäst. Med detta sagt är kriget och dess utveckling ingenting att hurra över, och mycket kan hända än. Men det är alltid drama och död och pessimism som säljer, och det vet dem.

I morse var det ju braskande rubriker där ljusblixtarna som syntes nästan rubricerades som kärnvapenattack (men bara nästan). Ingen EMP har knockat ut elen och ingen radiak har registrerats; således FOAB. Men man vill sätta kaffet i halsen på Svenne B. Anan.
Användarens profilbild
Marie

Re: Är det någon mer än jag som tycker svenska medier överdramatiserar saker o ting?

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 03 mar 2022 18:33 Tycker i allmänhet att Svensk media har producerat en alldeles för ensidigt negativ bild av läget i Ukraina. Alla framsteg ryssen gör ligger det extremt stort fokus på. Att Ukraina idag har startat en motoffensiv i norr är i marginalen som bäst. Med detta sagt är kriget och dess utveckling ingenting att hurra över, och mycket kan hända än. Men det är alltid drama och död och pessimism som säljer, och det vet dem.

I morse var det ju braskande rubriker där ljusblixtarna som syntes nästan rubricerades som kärnvapenattack (men bara nästan). Ingen EMP har knockat ut elen och ingen radiak har registrerats; således FOAB. Men man vill sätta kaffet i halsen på Svenne B. Anan.
Jag undvek att nämna Ukrain, för det är en väldigt sorglig och dramatiska händelser utan journalist-kryddan.
Jag skummar bara svensk media på det med Ukraina, då utländska medier uppdateras oerhört mycket snabbare och de som du säger pratar mer om vad ukrainarna lyckas åstadkomma.

Jasså? vad var det för rubriker och vart kan man läsa om de ljusblixtarna?
Har du länkar, så skicka dem på PM till mig så slipper vi gå offtopic här i trådstarten redan. ;) eller posta dem i nyhets forumsdelen ifall fler vill läsa, :D
Ursus

Inlägg av Ursus »

Kan nämna den här, bara för att fortsätta på mitt inlägg. Nu orkar jag inte söka upp om den finns i svensk media, men Daily Mirror är ungefär lika slaskig som svensk media:

https://www.mirror.co.uk/news/world-new ... e-26372998
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Media vill alltid ut fort och först för att få page views, de fungerar på samma sett som en 19 årig Instagram tjej.

I Försvarsmakten finns det säkert flera åsikter än den officiella, A tolkar på ett sätt och B tolkar det på ett annat. Men ingen borde vara är förvånad över Rysslands agerande. Själv tror jag att Ryssarna kränkte gränsen för att de kan, Jag tycker inte att vi ska avvisa dem vid gränsen, låt dem flyga längre in och möt dem med ett par missiler.

Behövs inga rapporter och "skarpa diplomatiska protester". Praktisk utrikespolitik som kan summeras med: Fuck Ryssland.
Senast redigerad av Skymning den 03 mar 2022 18:54, redigerad totalt 1 gång.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 03 mar 2022 18:48 Kan nämna den här, bara för att fortsätta på mitt inlägg. Nu orkar jag inte söka upp om den finns i svensk media, men Daily Mirror är ungefär lika slaskig som svensk media:

https://www.mirror.co.uk/news/world-new ... e-26372998
Det finns ett Aftonbladet i alla länder.
слава україні - на хуй путін!
Kråkfot

Inlägg av Kråkfot »

Kan bara hålla med, för att inte prata om dendär "världens längsta soppatorsk" som cornu säger. Tycker mig höra lätt panikslagna jounalister jämnan för jämnan. Sen en sak jag reagerar på och det störde mig enormnt under terrorangreppet på drottninggatan: de e väldigt mycket prata med, vad iaf jag uppfattardet som, helt random personer på gatan/första bästa som reportern stött på. Med i direktsändning, med lajv i svt och när denne utfrågas så får man igentligen inte mer än "jag hör skott och explotioner" som förekom från ovan nämnda terrordåd. Kommer ihåg den livesändningen från svt hur de får tag på några som gömt sig inne i en butik, stått där nån timme och nyss hörde något som kan vara explotion/skottlossning......tur att utrikesmedia inte faller riktigt lika illa....

Sen äre bara jag eller går det pissdåligt för ryssen? Desertering, stryk stryk och pisk. Ingen logistik. Känns nästan som att de borde kunna leverera mer än så här. Tom vdv och andra spec f.b. verkar torska....

Ska naturligtvis tillägga att mili-taktik inte är min starka sida.
Användarens profilbild
Timmerstugan

Inlägg av Timmerstugan »

Ja, folk börjar fatta att det aldrig var ett krig.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Timmerstugan skrev: 03 mar 2022 23:09 Ja, folk börjar fatta att det aldrig var ett krig.
Va?? nu hänger jag inte med på vad du menar.. Har du lust att utveckla det lite. :mrgreen:
Användarens profilbild
Timmerstugan

Inlägg av Timmerstugan »

Jag kanske överdriver lite, men det finns ju inte den mängd bildbevis som det borde finnas.
Jag vet att jag låter som en "jorden är platt" men, det hela känns väldigt falskt.

Gör ett bildsök på "ukraine war" och berätta om du ser två soldater som skjuter på varandra.
https://duckduckgo.com/?q=ukraine+war&t ... &ia=images

Det här är vad jag kallar krig: https://www.youtube.com/watch?v=YdsUfcf6HoI
Screenshot 2022-03-03 at 23.38.26.jpg
Screenshot 2022-03-03 at 23.38.26.jpg (60.3 KiB) Visad 821 gånger
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"