Ytterligare ett inlägg som jag kopierat och friserat från ett av mina inlägg på SS-forumet. Så här går mitt resonemang baserat på mina erfarenheter;
GASOL
Jag har flera stycken av dessa små rackare, bl.a. Optimus Crux och Primus Express spider samt några pyttesmå kinabrännare. Dom är små, enkla och roliga att använda. Jag har tex "Cruxet" i bilen. Jag är däremot kritisk tilllättviktstubernas gasblandningar, då dessa är har mycket begränsad effekt om det blir kallt. Detta gäller även den sk vintergasen, som inte är någon speciell vinterblandning utan gastubens insida är klädd med en textil som fungerar som en veke och suger upp gasen. Blir det riktigt kallt och det blir det där jag bor, så funkar inte vintergasen heller. Då är spritbrännaren effektivare. Bara genom att titta på priset på Primus vintergas, blir man yr i huvudet och plånboken sluter sig som en mussla.
Det finns ju några tips till den som vill laborera med dessa gasolbrännare vintertid. Sievert Ultramap 2206, en lödgas som funkar rejält bra ner till -60° -70° (Don't try this at home) Det är en långsmal tub och måste därför användas till slangmonterade brännare. En annan metod att öka på vinterförmågan är att köpa påfyllnadsadaptrar från Kina och återfylla tuberna med ren propan från t. ex en P-11 som funkar ner till -40° (Don't try this at home)
MFS (bensin)
Flerbränsleköket som får följa med på en veckas vinterfjälltur Använder 4-takts alkylat av ekonomiska skäl. Inte så mycket att säga om detta mer än att det har en brutal effekt men låter tyvärr som EBK:n på en JAS-maskin. I och med att det har rörliga delar och packningar och skruvar är det inget jag skulle förlita mig på under en SHTF-situation. På vinterfjällturen följer därför sprit + spritbrännare med, som backup.
SPRIT
Spritbränslet och spritbrännaren är idiotsäker och funkar i alla lägen. En fördel är att man kan planera och dosera mängden bränsle och anpassa förvaringskärlet efter den planerade bränslebehovet. Detta gör att brännaren och spritbränslet blir mest "bärekonomiskt" sett ur ett packningsperspektiv på vikt och volym, upp till 3 dygn. Det som talar emot spritbrännarna är den relativt låga effekten och ska man vara ute mer än 3 dygn så börjar mängden bränsle att bära med sig bli påtaglig. Själv är jag i dag nere på 6 dl sprit för 5 dygns fjällvandring. Jag köper en 5 liters dunk om året. Spriten fungerar på vintern men det går åt mycket bränsle om man måste smälta snö. För er som nu tycker att spritbrännaren har för dålig effekt, kan jag berätta, att jag, en gång i tiden besteg Mt. Kilimajaro och på 5 895 m.ö.h. Det var ca -10°kallt och jag kokade upp 9 dl vatten med 4 cl T-doja. Inget, absolut INGET gaskök klarar detta. En annan fördel med spritbrännaren är att den är tyst, knäppt tyst.
Min sammanfattning är att spritbrännaren är att föredra, alla dagar i veckan. Den är inte lika effektiv som andra bränslen men varför måste man ha bråttom? I en WROL situation så kan man tillverka bränslet själv