deadrabbit skrev: 04 apr 2022 21:47
Haft flera tankar senaste veckorna tänk om det händer någonting(brand, inbrott eller hjärtstopp) . Familjen vet vart vi återsamlas vid brand. Hur larmet och koder fungerar. Vi har både brandlarm, inbrottslarm och hund men fortfarande är det bara jag som Preppar eller är preppad.
Ingen annan sover med lätt greppbart lysdon, (försvar) närhet till kläder att ta på, vet hur hjärtstartaren fungerar, vet vad som är i respektive ryggsäck jag packat. Känns som jag listar svagheter och brister här som måste tas tag i. Jag förbereder, packar och planerar med resterande slappnar av.
Hur förberedd man än är faller det alltid på omgivningen?
Är ni som mig utöver alla bokstavsförkortningar alltid redo likt en scout eller brandman att rycka ut?
Inte medvetet.
Mobiltelefonen ligger inom räckhåll och den har en lampa.. så oplanerat lysdon i närhet.. Jag har en hammare ligger på golvet bredvid sängen... orsak mina grannar under som glömmer bort att jag sover på förmiddagar o typ river halva huset när jag sover... så jag har den för att banka med i golvet för att påminna dem om att jag sover.. Vilket fungerar.
(vi har diskuterat sins emellan när det är okej och inte okej att leva jävul).. Så försvar, omedvetet checkat.
Hjärtstartare har jag ingen och då jag lever själv så känns det som att en sådan är troligtvis svåranvänd på sig själv.
Kläder i närhet.. morgonrocken hänger precis bredvid sängen.
Jag har en väska med gamla kläder jag inte använder som en liten nöd-väska om det skulle börja brinna.. Men då jag har en 2kg brandsläckare i sovrumet, brandvarnare i varje rum och en 12kg pulversläckare i hallen, så räknar jag med att klara av att bekämpa en eventuell brand innan det blir övertänt.. och jag är lättväckt.
Så på ett sätt ja, men inte riktigt medvetet.
Edit, minitexten