Jag upptäckte först idag att Lynas gett ut en ny bok 2020, "Our final warning: Six degrees of climate emergency".
Jag har svävat med fingret över köpknappen på bokus men har hittills avstått då jag inte vet om jag pallar att läsa den - rent mentalt alltså. Men för den som känner sig hågad så... Jag bara antar att den är lika väl reserchad som den förra, att den tar hänsyn till utvecklingen hittills (vi är på en grad nu, enligt beskrivningarna i den första boken) och även till nya rön. En ytterligt kort sammanfattning kan läsas på Lynas blog https://marklynas.org/2020/06/30/new-bo ... emergency/ - redan sammanfattningen är lite jobbig. Det är dock först när man får hela sammanhanget och alla konsekvenser klara för sig, tillsammans med trovärdigheten, det blir riktigt svårt att värja sig.
Det han skrev om, för en grad, ser vi nu och det han skrev om, för två grader, anar vi. Jag menar att det finns anledning att ta det han skriver på allvar.
Så varför posta sån deprimerande skit?
Tja, för den som önskar insikt i vad som kan komma att ske om vi inte skärper till oss, för försöka förbereda sig en möjlig framtid på något sätt, tror jag det kan vara en rimlig profetia över vad som kanske väntar. Men som sagt - det är förbannat jobbig läsning.