Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av Tothem »

Jag anser mig vara förberedd på minst en veckas strömavbrott, gällande mat, vatten, m.m.

Men ändå...

Imorgon ska dom göra nått arbete här o vi har fått information av att strömmen kommer att vara avstängd mellan 08:00 o 13:00 i kvarteret. Jag sitter nästan alltid framför min dator på dagarna. Laptoppens batterier klarar knappt 5 timmar, men dosan till fiberuppkopplingen samt routern kommer ju att sluta fungera. Jag kanske kan koppla upp mig via mina 2 telefoner, på den ena har jag sparat runt 80 GB fritt?

Jag kommer att plocka fram min vevradio som är fulladdad o ha bredvid mig, då jag alltid har radion på i bakgrunden. 3 fulladdade powerbanks på 26800 mAh/st har jag också o det räcker gott o väl om jag behöver till telefonerna, som jag ser till att ladda fullt innan.

Mat kan man ju vänta med till efter 13:00, skulle man bli hungrig så kan man äta nått färdigt, men annars har jag ju spritkök.

Men vad kan man annars hitta på? Jag kanske tar en morgonpromenad o fotograferar lite, något jag gör ibland. Lägga patiens är tråkigt. Kanske läsa en bok med hjälp av nån batterilampa, även om det är på dagen så blir det ganska mörkt här hemma? Jag kommer att få besök kl 09:30, men porttelefonen lär inte funka, får säga till att hon ringer mig när när hon är nedanför porten, så går jag ner o öppnar. Men vi är bara vänner, annars kan man ju hitta på kul grejer i mörkret med det motsatta könet... :lol:

Jag antar att det blir så att jag kommer att ligga i soffan med vevradion o vara ute på nätet i telefonerna, men vid större strömavbrott fallerar även mobilmasterna efter en timme. Så tar vi väl en foto-promenad när mitt besök kommer.

Vad har ni för tips på tidsfördriv man kan göra under strömavbrottet? Jag är teknik/It-intresserad o där måste man nästan ha ström. Är ej särskilt spelintresserad, men annars kan man ju fylla sin surfplatta/telefon med offline-spel. Vad mer ska man tänka på som inte kommer att fungera i vardagen utan ström?

Jag ska även se till att min el-scooter är fulladdad, så jag kan köra någon annanstans om jag skulle behöva/vilja det.
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 385
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av Prepsson »

Böcker?
Har du ingen UPS så kanske det kan vara en idé att skaffa för fiberdosan osv. förutsatt att inte hela konkarongen stängs ned i området. Du bör väl förutsätta att mobilnätet försvinner alt. blir överbelastat.
Skaffa en rtl-sdr och lyssna på olika frekvenser.
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av EN brun böna »

Jag brukar fylla upp badkaret och lägga mig där och mysa med lite tidningar eller böcker. Då går lätt timmarna. Man kanske får tappa ur lite vatten då och då och fylla upp med mer varmt vatten om det blir för kallt. Eller bara ligga i soffan och läsa.
Baka i alla fall förbereda då degen ändå ska jäsa nån timme, och kakor kan ligga de med även om de inte behöver jäsa.
Gå ut och gå, plocka svamp och bär beroende på årstid. Åka och handla. Gå till lagårn och pyssla med djuren.
lupl

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av lupl »

Inga problem.
Jag kan sitta en hel dag och bara titta ut, medger årstiden så kan jag sitta ute hela dagen. Och göra absolut ingenting.
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av Pentti.linkola »

Späntar upp lite ved och tänder upp vedspisen. Blir då lunch lagad på vedspis. Annars de vanliga sysslorna, djuren och trädgården. Finns alltid något att göra och det mesta innefattar inte el ändå.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av xsive »

Utanför staden får man räkna med att det händer oplanerat minst en gång per år att man blir av med strömmen >6 timmar.
För mig innebär det att även fibernätet och internet/IPTV försvinner.
(elmatningen till fibernätets kopplingsstation ligger på samma matning från trafo)
Internet funkar normalt att köra delning från mobilen (mobilnätet brukar klara sig om bara lokalt avbrott)
11 dagar utan el efter Gudrun stormen...

Vad göra: Tja får klara sig med mindre el helt enkelt. Matlagning på gasolkök funkar ju ok. Bara inte så avancerad matlagning.
Fotogenlampor funkar ju för trivselbelysning men inte att läsa direkt.
Efter ett antal gånger och mer eller mindre långvarigt har jag nu batteri så klarar mig några dagar. Även grundbelysning
Dumburken får vara släckt. Inget problem. För övrigt ingen större påverkan. Kanske lyssnar på en ljudbok.
Annars ett utmärkt tillfälle samla några av grannarna och spela ett sällskapsspel tillsammans (Känner du ens dina grannar i huset?)

Många fler saker faller bort i hus på landet än i lägenhet i stan när strömmen försvinner.
Vattenpumpen från brunnen. Pumpen till infiltration avlopp. Värmen..
Men varje gång det händer ett antal timmar vill man det lika gärna kan vara minst 12 timmar så man får avbrottsersättning :lol:
Efter Gudrun betalde vi inga nätkostnader närmsta halvåret.
I started out with nothing, and still have most of it left
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av EN brun böna »

Bor på landet men vatten i självtryck från källa, avloppet har eget fall till brunnen så inga pumpar där. Fliseldningen stannar då elskåpet/styrskåpet kräver el men kan då elda i pannan med ved och har då batterier kopplade på cirk-pumpen.
Jag har några sådana här lampor som ger läsbart sken https://www.luxway.se/bastutillbehoer/b ... lampa.html
Men eftersom det är teg så funkar de bäst utomhus eller vid dragit fönster då det är temperaturskillnaden som är viktigast
https://joi.caframobrands.com/8310casbx.html
Samma tillverkare gör även kaminfläktarna som man bara ställer på kamin-vedspis
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av Marie »

Tothem skrev: 27 okt 2022 08:20 Jag anser mig vara förberedd på minst en veckas strömavbrott, gällande mat, vatten, m.m.

Men ändå...

Imorgon ska dom göra nått arbete här o vi har fått information av att strömmen kommer att vara avstängd mellan 08:00 o 13:00 i kvarteret. Jag sitter nästan alltid framför min dator på dagarna. Laptoppens batterier klarar knappt 5 timmar, men dosan till fiberuppkopplingen samt routern kommer ju att sluta fungera. Jag kanske kan koppla upp mig via mina 2 telefoner, på den ena har jag sparat runt 80 GB fritt?

Men vad kan man annars hitta på?

Jag är teknik/It-intresserad o där måste man nästan ha ström. Är ej särskilt spelintresserad, men annars kan man ju fylla sin surfplatta/telefon med offline-spel. Vad mer ska man tänka på som inte kommer att fungera i vardagen utan ström?

Jag ska även se till att min el-scooter är fulladdad, så jag kan köra någon annanstans om jag skulle behöva/vilja det.
Jag klippte lite i inlägget. :D

Nu vet jag inte hur gammal du är, men vad hittade du på innan du hade datorer och smartphone? ;)

Här kan man tydligt se hur människor överlag blivit för teknikberoende så de känner sig handfallna om de blir utan internet i några timmar. :mrgreen:

Framtid... Skaffa ett bilbatteri av större modell och en smartladdare för batteriet..
Sedan batteriklämmor, kabel med säkring och ett eller två kombi uttag för USB och cigguttag... Sedan skaffar du en laptop laddare för bil och även omvandlare som passar din router och fiberomvandlare om de går på lägre än 12V.
Bra prepp för nästa gång. Har du tur så har fiberkopplingarna längre bort UPS drift.. om de inte har det, så har du iallafall backupdrift om de stänger av elen i huset.

För att svara på frågan, vad du ska hitta på de timmarna.
Om du har en stationär dator.. passa på att städa ur den från damm
Gör de tråkiga hushållssysslorna. Gå ett varv med dammtrasan, skura golven och putsa fönster.... Då kan du sitta o surfa nästa gång som du skulle gjort de sysslorna.
Det blir några timmars pyssel.. lite nytta med strömavbrottet så att säga. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av Kråkfot »

Du har ju lagt fram en uppgift åt dig själv i frågan: fixa ups till dina teknikgrejjor.
Annars om det är planerat kort så brukar jag sortera bland grejjorna i olika skåp, sortera förråden, städa manuellt i den mån det går, plocka undan pp gården mm, slipa yxan eller fila nån av sågarna.

Äre Det Stora Elavbrottet utan möjlighet till återkommande kraft så gäller andra cheklistor...

Eller öva bugin och se vad som funkar/inte funkar och försök komma på lösning för dig. Går du bet så skriv här så kan du bolla med andra :D
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vad kan man göra under ett strömavbrott?

Inlägg av bastard »

underliga ord, strömavbrott, ups och reservraft har väl alla ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"