Har lite fotogen D60 stående i lager. Upplever att den i en Feurhand (eller kopia) luktar otrevligt och kvavt vid inomhusbruk. Minns med nostalgi från 70-talet den trevliga doften av lysfotogen, något som långt senare kunde återupplevas med Statoil blå. Noterar att Fogas nu har D80 och undrar hur den förhåller sig till lysfotogen och Statoil blå.
Har googlat, mycket, inte blivit klokare. Nån som kan bringa reda i röran?
Vad står D60 för, vad står D80 för, var finns specarna på det?
Fotogen, D60, D80, lysfotogen, Statoil blå?
Fotogen, D60, D80, lysfotogen, Statoil blå?
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Fotogen, D60, D80, lysfotogen, Statoil blå?
Kan det vara så att D60 är renare än D80..?
Jag kan ha fel.
Jag kan ha fel.

Mejla fogas med frågan om skillnaden på D60 och D80!?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Dock fortfarande, vad jag kan se, ingen definition av Dxx och ingen jämförelse mellan D60 och D80. Störande som fan...
D60 respektive D80 är produkter som tagits ur petroleum vid olika temperaturområden i destilleringstornet.
D60 mellan 177-215 grader. Flampunkt >63 grader
D80 mellan 200-240 grader. Flampunkt >77 grader
Bokstaven D står för Dearomatized. Man har alltså avlägsnat aromatiska kolväten. Viss procent kvarstår.
Två olika petroleumprodukter men nära/överlappande. Inte att någon är renare.
D60 säljs även som tex lacknafta osv. Liksom bara en grupp. Samma innehåll kan också säljas för olika användning
D80 från en tillverkare kan tex ha olika procent aromatiska kolväten mot en annan
Tittar man sen på tex jula lysfotogen så är det en blandning. Finns ingen standard
Luktfriast i en fotogenlampa med veke är lampolja baserad på n-parafinolja…
D60 mellan 177-215 grader. Flampunkt >63 grader
D80 mellan 200-240 grader. Flampunkt >77 grader
Bokstaven D står för Dearomatized. Man har alltså avlägsnat aromatiska kolväten. Viss procent kvarstår.
Två olika petroleumprodukter men nära/överlappande. Inte att någon är renare.
D60 säljs även som tex lacknafta osv. Liksom bara en grupp. Samma innehåll kan också säljas för olika användning
D80 från en tillverkare kan tex ha olika procent aromatiska kolväten mot en annan
Tittar man sen på tex jula lysfotogen så är det en blandning. Finns ingen standard
Luktfriast i en fotogenlampa med veke är lampolja baserad på n-parafinolja…
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Tack!
Jag drar mig för "lampolja" (vet inte om det var "n-paraffin") sen jag förstört ett antal vekar. Oljan sögs inte upp lika bra som fotogen så själva veken gick åt allt för fort. Det gick inte att byta till fotogen heller för veken ville inte suga den, likadan veke med fotogen funkade fint.
Så om vi bortser från "lampolja", vad är då luktfriast i en veklampa inomhus?
Jag drar mig för "lampolja" (vet inte om det var "n-paraffin") sen jag förstört ett antal vekar. Oljan sögs inte upp lika bra som fotogen så själva veken gick åt allt för fort. Det gick inte att byta till fotogen heller för veken ville inte suga den, likadan veke med fotogen funkade fint.