Tillverka & reparera verktyg och grejjer

Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Tillverka & reparera verktyg och grejjer

Inlägg av Omnivore »

Min mor hade alltid en yxa i bakluckan på bilen ifall hon skulle råka köra på en räv eller liknande. Som skogvaktardotter var hon medveten om sitt ansvar. Den gamla yxan är nu i min ägo och skall traditionsenligt användas på julgranen. Problemet är att yxhuvudet lossnar från skaftet så jag får passa mig så att jag inte yxar mig själv i skallen. Bara tanken på att förklara det på akuten sedan... :D
Jag vet i nte hur jag lagar den. Snälla. förklara som om jag vore sex år.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Tillverka & reparera verktyg och grejjer

Inlägg av Ursus »

Slå i ett par kilar diagonalt eller mellan träkilen och övriga skafttoppen (alternativt banka in grov spik) tills huvudet sitter. Därefter låter du hela huvudet och plus en tum av övre skaftet ligga dränkt i kokt linolja i en hink över natten så att allt trä kring huvudet sväller och låser fast den.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Tillverka & reparera verktyg och grejjer

Inlägg av Omnivore »

TACK!
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Tillverka & reparera verktyg och grejjer

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 13 dec 2022 11:12 Slå i ett par kilar diagonalt eller mellan träkilen och övriga skafttoppen (alternativt banka in grov spik) tills huvudet sitter. Därefter låter du hela huvudet och plus en tum av övre skaftet ligga dränkt i kokt linolja i en hink över natten så att allt trä kring huvudet sväller och låser fast den.
:up: :up: :up:

Glöm inte att driva ner huvudet ordentligt genom att slå skaft ändan mot ett hårt underlag.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"