Ecoflow Delta 2 - ask me anything

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
entropi

Ecoflow Delta 2 - ask me anything

Inlägg av entropi »

Jag blev lite "lat" och köpte en Ecoflow Delta 2 istället för att bygga ett eget batteri. Kommer nämna min senaste upplevelse, men tänkte att jag kan svara på frågor om någon funderar på att köpa produkten.

Anledningen är att den huvudsakligen är till för att jag ska kunna jobba med datorn på lite udda ställen, så jag ville ha något relativt smidigt och flexibelt packeterat istället för att bygga något eget. Den har allt inbyggt, 1 kWh LiFe Batteri, MPPT 12-60v regulator för direkt input av solceller , 12v, USB + USB-C PD, 1800w (2700W peak).
Via blåtand och wifi finns en app för att kontrollera enheten och se energiflödet. Man kan även ställa in laddnivåer mm.

Nu har jag med den i husbilen i södra Europa, och en sak jag märker här på campingen är att kylskåpet slår ifrån på 230v och automatiskt använder gas. Förmodligen är kvaliteten på elen utanför Dometics parametrar när värmen kommer igång.
Kopplade istället Landströmmen till ecoflowen och husbilen till ecoflowen. Ecoflow tycker det är tillräckligt bra för att ladda batteriet, men upptäcker att den bara skickar strömmen vidare när det finns landström.
Så den "tvättar" inte strömmen som en riktig UPS vilket är bra att veta.

Nu löste jag det genom att tvinga kylen att använda 12v och hoppas kylen använder strömmen från batteriladdaren och att inte batteriet eller laddaren går sönder...

Skulle vilja ha en funktion för att tvinga den använda invertern trots att landström finns, så det blir som en online ups...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
somvanligt

Re: Ecoflow Delta 2 - ask me anything

Inlägg av somvanligt »

Jag har börjat kolla på Ecoflow, det är ju en smutt, portabel lösning. Har ett bilbatteri idag som underhållsladdas. Och solpanel för att kunna ladda batteriet. Helst skulle jag vilja kunna driva kyl och frys några dagar åtminstone, och kunna ladda ett par mobiler. Vad behöver man för det anser du?
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Det knepiga med kyl och frys är startströmmarna.

Har du en växelriktare som ger ren sinus kombinerat med en "scrollkompressor" som inte drar mer än 700 W eller så i starten så är ett par AGM-batterier som laddas av en nätansluten laddare en enkel lösning. Själv har jag ett biltema 105 Ah AGM https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045767 och en Kjell & Co växelriktare https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-w-p44523 som fixar attt dra igång kyl och frys (men kanske inte samtidigt). Det är min reservreserv för jag har även ö-drift på min solanläggning som ger upp till 7 kW.

För att svara på frågan: Två batterier (minst) enligt ovan, en växelriktare enligt ovan, eller den större varianten - men det behövs nog inte, och några solpaneler samt en MPPT laddregulator. 4 billiga paneler á 400W samt en hyfsad MPPT så kan du ladda > 1 kW under flera timmar. Batterierna klarar att ta emot ungefär 200 W styck om man inte ska pressa dem (gäller bly-syra) så du får passa på att ladda och köra kyl-frys under dagtid..

Grejen med solanläggningar och batterier är att det är sjukt krångligt och äckligt dyrt och man ska ha något som funkar problemfritt.

Jag har 12 kW paneler och 11 kW LiFePO4-batterier som jag tillåter att laddas med 0,3C (fulladdat på 3,33 h) och laddas ur med 0,5 C (tömda från fullt på 2 h) och en kombinerad solväxelriktare, batteriladdare och batteriväxelriktare och eget jordtag och nödströmsbrytare och automatisk omkoppling till nödström när nätet går ned. Men det kostar.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Swedishp
Kontakt:

Inlägg av Swedishp »

Funderat på att köpa en sådan till mitt fritidsfordon, verkar vara smidigare än att bygga en egen Lifepo4-bank.
Men hur mycket klarar den egentligen? Har ju inte så stort behov av 230V, men förstår att den klarar ca 1000W under en timme?
12 volt då? Hur många ampere motsvarar den?
Skriv svar

Återgå till "Energi"