Bomull har jag använt länge, betydligt bekvämare än diverse plast/fleece som dessutom andas och många gamla billiga surplus militärkläder är just i bomull. Samma med mina getskinnshandskar, det är något speciellt med naturmaterial och jag älskar dessa naturmaterial

Har sett en hel del vadmalsuniformer m39 och m58 från kronan och börjat undra vad detta är, hur bra är det, kliar det osv
Många spörsmål som jag bara delvis får svar på, vadmal är iallafall ull och först tänkte jag att ull kliar (den kliande ylletröjan, filten eller stickade vantarna från ungdommen dyker upp direkt i minnet) men kliar verkligen all ull

min vanliga vintermössa är mestadels ull och den kliar inget alls och det säljs en massa merinoull i friluftsbutiker

Googling av vadmal så kommer man till wikipedia som ger ingeting
och micklagård som skriver en massa
Detta låter rimligt, men ull är väl varmt, blir det inte för varmt efter vintern?Vadmal är ett filtat ulltyg med enastående egenskaper för jakt och fritidskläder.
Vikingarna använde vadmal för att överleva de bistra nordiska vintrarna. Folk på norra halvklotet har använt vadmalskläder ända sedan de började hålla sig med får. Tyskarna kallade det loden och britterna hade sin tweed.
Vad du än kallar dem så är vadmalskläder hållbara och bekväma i alla väder. De är varma och nästan helt vind- och vattentäta. Ändå andas de effektivt ut svett och fukt som produceras av kroppen, som ett modernt membrantyg. Fast bättre.
Faktum är att många syntetiska fibrer försöker härma ullens unika sammansättning. Några har kommit en bra bit på på väg, men kan fortfarande inte mäta sig med ull i fråga om värme, komfort och hållbarhet

Intressant, att bomull kan suga mer fukt än plasttyger är givetUll har två enastående men motsägelsefulla egenskaper:
Fettet och proteinerna i cellens yttre lager är hårt bundna till varandra, vilket gör ullfibern helt vattentät. Fibern är överdragen med lanolin, som stöter bort vatten och motverkar dålig lukt genom att hämma bakterietillväxt.
Samtidigt absorberar ullfibern mer fukt än någon annan textilie.
Ull absorberar upp till 35% av sin vikt i vatten innan den är mättad, vilket mycket väl kan vara ett världsrekord för textilier. Bomull kan inte absorbera mer än 18% och nylon är mättat vid 8%. Resultatet är att ull kan absorbera mycket mer fukt innan det kläderna känns våta.

Vad micklagård säger om militärens vadmalstyg
Kläder som går itu stup i kvarten är väldigt tröttsamt (tycker jag iallafall) byxor som håller längre än 1år är ovanligt för mig, sömmarna spricker i skrevet och det blir hål lite överallt, men så går jag många steg dagligen också.Det här vadmalstyget är unikt. Det är tillverkat av 80% ull, armerat med 20% extremt hållbara Rayon cellulosafibrer. Det väger 840 gr/kvadratmeter och kommer hålla en livstid. Militärmakten tillverkade det här tyget för att hålla sina soldater varma och skyddade i alla väder. Det går inte ens att riva sönder tyget eftersom trådarna inte ligger i raka linjer.
Prassel är väldigt störigt, att det är tungt är väl en nackdel delvis om man är klen men det bygger ju styrkaOm du gnuggar syntetiska material mot sig själv så frasar det ganska ljudligt, men vadmal är i princip helt tyst. En ovärderlig egenskap för jägare.
Tyngre än de flesta tyger
Det är svårt att hitta något negativt att säga om vadmal. Det är betydligt tyngre än andra textilier, och vissa gillar inte den gråa färgen.
Syntetiska material blir statiskt laddade
När du rör på dig gnuggas kläderna mot din kropp, vilket bygger upp statisk elektricitet. Eftersom ull innehåller vatten bygger det inte upp statisk laddning lika enkelt som syntetiska fibrer.

Det står betydligt mer om vadmal hos micklagård, har bara klippt ut det jag tyckte var mest intressant och efter att ha läst detta(och googlat mer info) så är jag jätteintresserad av vadmal, detta måste inskaffas och provas

Finns det någon här som använder vadmal och kan säga hur det är att använda på annan tid om året än vinter? Kommer personligen att inskaffa och testa så recension kommer från mig också tids nock