Glasögon

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros

Glasögon

Inlägg av maskros »

För oss som passerat 40 kan det vara aktuellt med läsglasögon, senare kan det vara aktuellt med starka läsglasögon och även glasögon för långt håll. Minusglas (mot närsynthet) är svåra att hitta billigt i Sverige men plusglas (mot långsynthet) är lätt. Jag har provat igenom många fabrikat och modeller och kommit fram till att för mig är https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... on-943404/ Kayobas läsglasögon med metallskalm från Jula.se mest bang for the buck.

Skalmarna är lätta och tunna, de går in under hörselskydden utan att nämnvärt påverka dämpningen, de kostar 33 kr/paret, optiska kvaliten är god utan konstiga kanteffekter och bågens överkant är tunn nog samtidgt som den är markerad nog för att man lätt kan skifta mellan långseende ovanför glaset och närseende genom glaset.

För mig som turligt nog kan ha samma glas för båda ögonen funkar de perfekt och jag har inte provat att ta isär dem för att bygga ett par glasögon med olika korrektion för ögonen, där får någon gärna tipsa om lättmodifierade glasögon så man kan köpa ett par +1 och ett par +2 och göra ett mixat par. Självklart går det att fixa med dessa, jag har inte provat men en tång och lite blixtlim eller silvertejp fixar det mesta.

Ytterligare en fördel med just dessa glasögon är att de ger lite galen "Falling down"-image.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat

Re: Glasögon

Inlägg av Obstinat »

Som 50 plussare har jag köpt på mig dessa glasögon ifrån Hovleverantören Jula. Införskaffat trepack av 1.5 o uppåt då synen inte lär bli bättre.... Billigt o köpa nu men troligtvis svårare o få tag på om fläkten börjar snurra!
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 13 jun 2019 19:46 Som 50 plussare har jag köpt på mig dessa glasögon ifrån Hovleverantören Jula. Införskaffat trepack av 1.5 o uppåt då synen inte lär bli bättre.... Billigt o köpa nu men troligtvis svårare o få tag på om fläkten börjar snurra!

Son 50 plussare även jag så vägrar jag inse att synen påverkas av åldern. "Glasögon skall jag nog skaffa när jag blir äldre"
Har provat +1 / +1,5 och konstaerat att OJ vad allting blev skarpt och tydligt. Men nej nej jag är ju bara barnet.
Hmm man kanske skulle förrådslägga för framtiden ändå
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 13 jun 2019 19:55 [quote=Obstinat post_id=2825 time=<a href="tel:1560447979">1560447979</a> user_id=101]
Som 50 plussare har jag köpt på mig dessa glasögon ifrån Hovleverantören Jula. Införskaffat trepack av 1.5 o uppåt då synen inte lär bli bättre.... Billigt o köpa nu men troligtvis svårare o få tag på om fläkten börjar snurra!

Son 50 plussare även jag så vägrar jag inse att synen påverkas av åldern. "Glasögon skall jag nog skaffa när jag blir äldre"
Har provat +1 / +1,5 och konstaerat att OJ vad allting blev skarpt och tydligt. Men nej nej jag är ju bara barnet.
Hmm man kanske skulle förrådslägga för framtiden ändå
[/quote]

Pinsamt men märker mer o mer hur handikappad man blir när man tex står i affären o försöker läsa tex bäst-före-datum. Känner mig som Leif GW med brillorna som fladdrar upp o ned. Har inga andra bekymmer med synen förutom att mörkerkörning inte är lika kul längre. Har även lite förstoringsglas o dyl för mer arbetskrävande insatser. Drömmen vore att finna något proffsigt urmakarset Dvs ett kraftigt förstoringsglas på ställning så man hade båda händerna fria.
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

Glasögon i olika styrkor är något jag samlar på mig, det är rent av hopplös att sy utan skärpa och laga och sy kläder lär behövas efter shtf
Kurio

Inlägg av Kurio »

På apotekshjärtat har jag sett minusglas, typ -1, -2 -3. Runt 200 spänn paret. Inte så vackra.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Att besöka optiker och även tandläkare regelbundet, är ett av det bästa prepp man kan göra.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

Charlie** skrev: 13 jun 2019 22:31 Att besöka optiker och även tandläkare regelbundet, är ett av det bästa prepp man kan göra.
Verkligen!
Jag väljer glasögon som är tåliga dessutom och alltid två par
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Finns de som väljer att göra operationer på ögona. Men känner att det inte känns helt hundra att gå den vägen. Föredrar att förlita mig på glajjor så länge man nu får trampa denna jord.
Tank

Inlägg av Tank »

Även jag håller på att samla på mig glasögon då armarna en dag var för korta :lol:

Upp till +3 tänker jag mig just nu :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"