funderar en del över hur dålig jag är på att hantera långsamma förlopp
oljan skall ju ta slut om 39 år, worldometer
stämmer inte ,men ger en hyggligt antagande
klimatet håller på att ändra sig, redan över 1.5 grader och verkar som om det börjar märkas
eu håller på att bli överstatligt, och sverige lyder blint
ukraina har varit i krig mot rysslands invasionskrig i snart 2.5 år
ett fullskaligt invasionskrig i europa ,fågelvägen är det lika långt bort som frankrike, väldigt nära
det raporteras om saker i nyheterna
men jag ser inget om vad folk gör
folk fortsätter som inget händer
jag förstår mig inte på detta , gör ni?
den kokta grodan och mänskligt tänkande
den kokta grodan och mänskligt tänkande
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Re: den kokta grodan och mänskligt tänkande
Vad ska man göra?
Vi lever i ett samhälle som medför vissa förväntningar på oss. Man behöver ta sig hit och dit för att leva ett normalt liv och bor man inte där det finns bra kollektivtrafik måste man köra. Olja och klimat beror ju inte på vad en individ gör och varje individ kan säga "Det är inte mig det beror på." så det beror på alla och ingen. Allmänningens dilemma. Kriget sen, det är inte här (än) och beror inte alls på mig och jag kan inte göra ett skit åt det så det är bara att skaka på huvudet. EU till slut, vad är alternativet, blir det bättre "det är ju ganska bra ändå" och det som inte är bra är mest tjafs.
Andra ytterligheten är att dra sig undan civilisationen och bara ta med sig valda delar. Då blir man en mupp och det medför sociala svårigheter, vi är väldigt sociala djur så för de flesta är det inte ett alternativ. Man kan gå en bit på den vägen men så fort man slutar fara hit och dit blir det problem. Problem är jobbiga.
Det är enklast att köra på som vanligt.
Vi lever i ett samhälle som medför vissa förväntningar på oss. Man behöver ta sig hit och dit för att leva ett normalt liv och bor man inte där det finns bra kollektivtrafik måste man köra. Olja och klimat beror ju inte på vad en individ gör och varje individ kan säga "Det är inte mig det beror på." så det beror på alla och ingen. Allmänningens dilemma. Kriget sen, det är inte här (än) och beror inte alls på mig och jag kan inte göra ett skit åt det så det är bara att skaka på huvudet. EU till slut, vad är alternativet, blir det bättre "det är ju ganska bra ändå" och det som inte är bra är mest tjafs.
Andra ytterligheten är att dra sig undan civilisationen och bara ta med sig valda delar. Då blir man en mupp och det medför sociala svårigheter, vi är väldigt sociala djur så för de flesta är det inte ett alternativ. Man kan gå en bit på den vägen men så fort man slutar fara hit och dit blir det problem. Problem är jobbiga.
Det är enklast att köra på som vanligt.
Collapse now, and avoid the rush!