Ett fullhöjd Samsung frysskåp (14år), en liten 80cm frysbox (4år), ett fullhöjd kylskåp (6år), en fullhöjd läskkyl (5år) samt ett 80 cm gammalt kylskåp, finns i vagnen och började stiga i temperatur. Alla fulla med mat

Inget av skåpen var av invertertyp, alla var av gammal enfas-kompressor-modell med hög startström.
Enda resursen var mitt Honda EU10i elverk på 900W, som jag hämtade från förrådet ihop med ett antal skarvsladdar.
Jag började koppla upp den stora gamla Samsung-frysen, kollade oljenivå, tankade upp & starta elverket och lät det värma upp ett par minuter innan slog på strömmen. Elverket gick ner i varv då, lät ansträngt, men gasade på automatiskt och drog i gång frysen! Bingo!
Sen koppla in nästa frys som starta upp likadant. Nu gick de 2 frysarna lugnt och fint utan problem.
Därefter kopplade jag in de 3 kylarna, en i taget med 10-20 sekunders mellanrum för att inte belasta elverket med startström i onödan.
Nu gick alla fem utan ansträngning på den lilla generatorn, tuggade på i timmar utan problem eller låta ansträngd. Även ett antal lysrör och kassaapparat kopplades in!
Problem solved! Maten räddad!
En eloge till Honda som byggt ett så bra elverk. Hade inte väntat mig den prestationen av det lilla EU10i! som bara väger 13Kg….
Fick tag i hyresvärden senare i går, så man kunde komma in och felsöka. Det var en jordfelsbrytare där inne som spontant löst ut.
Kan ha varit transient på nätet ellet pga fukt kommit in i en skarvdosa eller? ……..allt funkar som vanligt nu!