Ett Honda elverk EU10i till 2 frysar & 3 kylskåp

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
reboot

Ett Honda elverk EU10i till 2 frysar & 3 kylskåp

Inlägg av reboot »

I förrgår försvann strömmen helt för vår matvagn modell större, fast placerad utan hjul. Kunde inte nå hyresvärden! Ingen ström i närheten, allt stängt i omgivningen.
Ett fullhöjd Samsung frysskåp (14år), en liten 80cm frysbox (4år), ett fullhöjd kylskåp (6år), en fullhöjd läskkyl (5år) samt ett 80 cm gammalt kylskåp, finns i vagnen och började stiga i temperatur. Alla fulla med mat :o
Inget av skåpen var av invertertyp, alla var av gammal enfas-kompressor-modell med hög startström.
Enda resursen var mitt Honda EU10i elverk på 900W, som jag hämtade från förrådet ihop med ett antal skarvsladdar.

Jag började koppla upp den stora gamla Samsung-frysen, kollade oljenivå, tankade upp & starta elverket och lät det värma upp ett par minuter innan slog på strömmen. Elverket gick ner i varv då, lät ansträngt, men gasade på automatiskt och drog i gång frysen! Bingo!
Sen koppla in nästa frys som starta upp likadant. Nu gick de 2 frysarna lugnt och fint utan problem.

Därefter kopplade jag in de 3 kylarna, en i taget med 10-20 sekunders mellanrum för att inte belasta elverket med startström i onödan.
Nu gick alla fem utan ansträngning på den lilla generatorn, tuggade på i timmar utan problem eller låta ansträngd. Även ett antal lysrör och kassaapparat kopplades in!
Problem solved! Maten räddad!

En eloge till Honda som byggt ett så bra elverk. Hade inte väntat mig den prestationen av det lilla EU10i! som bara väger 13Kg….

Fick tag i hyresvärden senare i går, så man kunde komma in och felsöka. Det var en jordfelsbrytare där inne som spontant löst ut.
Kan ha varit transient på nätet ellet pga fukt kommit in i en skarvdosa eller? ……..allt funkar som vanligt nu! :D
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank

Re: Ett Honda elverk EU10i till 2 frysar & 3 kylskåp

Inlägg av Tank »

Solskenshistoria ur ett prepperperspektiv ändå! :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mango

Inlägg av mango »

Så trevligt! Vilken modell har du?
Camo

Inlägg av Camo »

Honda är bra grejer,bra att det löste sig :D
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Honda verken är verkligen bra grejer. :up:
Roligt för dig/ er att den kunde ta all er last.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

mango skrev: 07 jun 2024 14:32 Så trevligt! Vilken modell har du?
EU10i som det står i trådrubriken. Max 1000W!
IMG_3501.jpeg
IMG_3501.jpeg (33.64 KiB) Visad 1053 gånger
Kyl & frysarna drar 100-150W/st när kompressorn går, så totala effektförbrukningen på de 5 kompressorerna ligger klart under märkeffekten på elverket.
Problemet är startströmmen som är så hög att den kan utlösa skyddskretarna i små elverk och invertrar. Därför startade jag det största först och de andra i en sekvens efter det.

FYI
Kan lägga till att hemma har vi nu ett 2m högt Samsung kylfrys med inverterstyrd 3-fas kompressor. Det drar ingen startström alls och kan köras på en enkel omformare. T.o.m. en ”modifierad sinus” omformare ska fungera, då inkommande växelström omedelbart likriktas och omvandlas sen av elektroniken till 3-fas med varierande frekvens. Ingenting är beroende av sinus-växelspänning.
Kompressorn i våran Samsung heter NI34T9101AB och drar mellan 36W & 137W beroende på varvtalet (som styrs av invertern) när kompressorn går.
Har kört det på 12V batteri och en Victron Phoenix 12/250 omvandlare utan problem.
Men omvandlaren bör stå på kontinuerligt, så man ska ha en mindre modell med låg tomgångsström till ett sånt inverter-kyl/frys-skåp
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340

Inlägg av mopar340 »

Kul att det funkade så bra. Har ett Honda EU22, har hittills klarat allt jag utsatt det för.
Imponerande små maskiner
Skriv svar

Återgå till "Energi"