Jag är så glad......

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
EN brun böna

Jag är så glad......

Inlägg av EN brun böna »

Ja igår var jag in på besiktningen med min mercedes 300TE och fick ett rent papper. Några småsaker att fixa så snart som möjligt men ingen ombesiktning. Det hör till saken att bilen är en 1990 års modell. Och den var senast i drift 2013 och efter det avställd och inte rörd.
I går fick bilen ett begagnat batteri, fyllde luft i de däck som var lufttomma, fyllde lite olja i växellådan. och en snabb avstädning från sopor inuti. Fixade låset på bakluckan som fastnat i intryckt läge. Och spacklade på rejält med glasfiberspackel på ena bakskärmen som var rostskadad, så det inte skulle sticka ut vassa detaljer. Tog en halvförsäkring och ställde på bilen och fick tid till besiktningen samma eftermiddag. Så många rutin kollar blev aldrig gjorda innan som lysen, blinkers mm. Samt att en frambroms låg på så jag hade kunnat steka ägg på fälgen när jag kom fram till besiktningen.
Så nu har jag en bil som är skattefri och besiktning igen 2026.
Trodde inte att det skulle gå så bra.
Men när jag skulle ta bilen i morse för att åka och handla gick den inte igång.....soppatorsk. :lol: :lol: :lol:
Tank

Re: Jag är så glad......

Inlägg av Tank »

Kul att det gick bra! :) :up:

Då är det bara att göra resten :lol:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

:up: Den får du vara rädd om. Är det ens elektroniskt styrd insprutning på den? Min -87 190D var helt mekanisk, trygg känsla men har den inte kvar.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Den är mekanisk så väldigt lite elektronik som kan krångla.
Har en något år nyare som reservdelsbil och den var det elektronisk insprutning till, men det tog förre ägaren själv innan jag köpte bilen.

Att bilen gick igenom var ett litet mirakel då den i stort sätt inte rörts på 10 år, bara flyttats på då den varit i vägen. Stått utomhus hela tiden. Och den har ju även stigit bra i pris på de här 10 åren.
Mycket att fixa framöver, som nya däck, stödlager som kluckar, ny skärmkant istället för glasfiberspacklet, nya framljus, putsa ner lacken och lacka om bilen. Byta högtalarkablar till bak i dörrarna då de kablarna brann sist jag hade radion igång. Såg lågor mellan sätena så bara tur att bilen inte brann upp då.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Grattis till den smidiga besiktningen :hug:
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Tack Marie !
Nu kan jag åka ner på Byn på onsdagskvällarna och köra med i cruisingen de har då med olika amerikanare och veteraner. Även nån epa brukar dyka upp. Det är många som kommer dit bara för att titta på bilarna så alla parkeringar mot gatan brukar vara fulla av bilar och trottoarerna fulla med folk.
Det sitter ju en rak 6a i bilen så den är pigg på gasen. Och jag behöver inte skämmas för mycket om man tänker på utsläppsvärdena då co halten var 1.2 och får vara 4,5 på den här bilen.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

EN brun böna skrev: 13 jul 2024 08:47 Tack Marie !
Nu kan jag åka ner på Byn på onsdagskvällarna och köra med i cruisingen de har då med olika amerikanare och veteraner. Även nån epa brukar dyka upp. Det är många som kommer dit bara för att titta på bilarna så alla parkeringar mot gatan brukar vara fulla av bilar och trottoarerna fulla med folk.
Det sitter ju en rak 6a i bilen så den är pigg på gasen. Och jag behöver inte skämmas för mycket om man tänker på utsläppsvärdena då co halten var 1.2 och får vara 4,5 på den här bilen.
Skojsigt att du kan köra med i cruisingen :D
1.2 var ju kalasbra ju, det skvallrar ju om att motorn går bra och är väl inställd. 8-)
De däcken du har om de var gamla borde ju vara stenhårda.. en tesked vatten på marken och de spinner loss eller?. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Däcken är fulla av torrsprickor så vill inte överbelasta då kanske de går sönder. De är dessutom åretrunt däck.
Men att spinna lös är inga problem.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

EN brun böna skrev: 13 jul 2024 21:09 Däcken är fulla av torrsprickor så vill inte överbelasta då kanske de går sönder. De är dessutom åretrunt däck.
Men att spinna lös är inga problem.
Perfekta burnout däck asså :mrgreen:
Det blir inte en ledsen min eller gråtande plånbok över att burna upp de däcken då juh. :P :up:
Men stödlagret kanske behöver bytas innan sådan belastning dock. :notme:
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Det hörs ett lätt klonk klonk ibland och det tror jag är från axeln. Så ja lagret behöver bytas.
Jag var ut och brände ur motorn lite innan jag var in på besiktningen, fick det tipset av en tidigare besiktningsman när co värdena var lite för höga, då sa han åt mig att köra lite fortare där jag vågade för farbror blå och sedan komma tillbaka in till besiktningen för nya mätvärden. Och det löste problemen då.

Jag är inte rädd om de här däcken dock om lättmetallfälgarna de sitter på
Skriv svar

Återgå till "Fordon"