Fler användare överväger att avsluta sina konton på sociala medier

Användarens profilbild
bastard

Fler användare överväger att avsluta sina konton på sociala medier

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/kultur/allt-fler-vill ... la-medier/

"Fler användare överväger att avsluta sina konton på sociala medier, enligt en rapport från My Telescope. Sökdata visar en växande trend där människor vill genomföra en digital detox och överväger att lämna de stora sociala plattformarna. Under de senaste tre månaderna har sökningar på ”hur avslutar man Facebook” fördubblats, och liknande sökningar som ”hur raderar man Instagram?” har också ökat kraftigt.

Tidigare i somras meddelade Meta att de planerade att införa nya regler som skulle ge företaget rätt att använda användardata för att träna AI-modeller, vilket väckte oro bland användare. Efter varningar från irländska myndigheter pausade Meta sina planer på grund av integritetsrisker.

– Det är verkligen intressanta siffror som pekar på en minskad efterfrågan för sociala medier, till förmån för mer praktiska intressen som att lära sig att teckna, knyta en slips, tjäna pengar och göra slime. En detox av sociala medier helt enkelt, säger Kristofer Dalin på My Telescope, som tagit fram siffrorna."

om ändå än fler skulle göra detta så skulle det kanske göra skillnad
dock en positiv trend , att dom sociala medier som använder dess användare som fårk och betalning :bam: :-g :notme:

känns som om den här formen av forum som vi har här är lite annurlunda
förr fanns det många forum, men det har minskat, men av dom som finns kvar är det ändå en hel del aktivitet på
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Marie

Re: Fler användare överväger att avsluta sina konton på sociala medier

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 06 aug 2024 18:48 https://www.dn.se/kultur/allt-fler-vill ... la-medier/

"Fler användare överväger att avsluta sina konton på sociala medier, enligt en rapport från My Telescope. Sökdata visar en växande trend där människor vill genomföra en digital detox och överväger att lämna de stora sociala plattformarna. Under de senaste tre månaderna har sökningar på ”hur avslutar man Facebook” fördubblats, och liknande sökningar som ”hur raderar man Instagram?” har också ökat kraftigt.

Tidigare i somras meddelade Meta att de planerade att införa nya regler som skulle ge företaget rätt att använda användardata för att träna AI-modeller, vilket väckte oro bland användare. Efter varningar från irländska myndigheter pausade Meta sina planer på grund av integritetsrisker.

– Det är verkligen intressanta siffror som pekar på en minskad efterfrågan för sociala medier, till förmån för mer praktiska intressen som att lära sig att teckna, knyta en slips, tjäna pengar och göra slime. En detox av sociala medier helt enkelt, säger Kristofer Dalin på My Telescope, som tagit fram siffrorna."

om ändå än fler skulle göra detta så skulle det kanske göra skillnad
dock en positiv trend , att dom sociala medier som använder dess användare som fårk och betalning :bam: :-g :notme:

känns som om den här formen av forum som vi har här är lite annurlunda
förr fanns det många forum, men det har minskat, men av dom som finns kvar är det ändå en hel del aktivitet på
Där har du den riktigt stora kors i taket nyheten...
Meta pausar på grund av integritet.

Är det första april eller. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att Irland verkar vara den enda staten som bryr sig om integritet och faktiskt bötfäller jättarna.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Hallabaloo skrev: 06 aug 2024 21:33 Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att Irland verkar vara den enda staten som bryr sig om integritet och faktiskt bötfäller jättarna.
Med tanke på att Sveriges riksdag har röstat igenom chatcontrol 2.0 så kan inte sverige opponera sig utan att framstå som hycklare.
Varför värna om Facebook integritet om de har godkänt clientside scanning som inkräktar hundra gånger mer. :lol:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

gissar att ai kommer gå igenom sociala medier och skramla ihop allt vad dom kan om varje individ
och att myndigheter gärna vill ha kontentan av det hela
typ byskavller gånger en tiotusen , katalogioserat och uppdelat per område

önskar jag kunde benyttja en sådanhär (:)
men det är för sent för det
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Eller en självbevarelsedrift
MSM in the UK is telling people that they will be prosecuted if they share even accidentally any information on the civil unrest happening there now!!!
https://x.com/Lukewearechange/status/18 ... 6398418388

Finns många exempel liknande, godtycklig sådan: https://www.bbc.com/news/articles/cy9e4pnng7do
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 06 aug 2024 18:48 känns som om den här formen av forum som vi har här är lite annurlunda
Har gästspelat lite på Facebook, helt värdelöst, går inte att få nåt flyt i diskussionerna alls. "gamla vanliga" forum är det enda som funkar för mig, men så är jag en stofil och ganska teknikfientlig också, det kan vara en del av förklaringen. Bland allt som finns på nätet (inklusive med TOR) är klassiska forum det enda jag återkommer till gång efter gång, år efter år.

Swesurv och Åter är långtifrån perfekta men det är som fasta punkter för mig, allt annat är tillfälliga inspel.

FB är ett träsk av dumhet som man sugs ned i och tappar bort både sig själv och sin eventuella förmåga till vettiga samtal. Twitter... *puke* och frukostar på Instagram är inte min grej. Gillar verkligen vanliga forum.
Collapse now, and avoid the rush!
Stensture

Inlägg av Stensture »

Hallabaloo skrev: 06 aug 2024 21:33 Blir lite nyfiken på hur det kommer sig att Irland verkar vara den enda staten som bryr sig om integritet och faktiskt bötfäller jättarna.
Just Irland har blivit ett attraktivt land för stora IT-jättar att planera sitt huvudkontor i pga fördelaktiga skatteregler just där jämfört med övriga EU.

Kan kanske vara därför de kan driva det juridiskt. Men det är en spekulation från min sida.
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Det främsta skälet till att jag undviker sociala plattformar är

A. Censur som riktar information, dvs ta till exempel Youtube så censureras numera till och med folks kommentarer automatiskt utan att kanalens ägare kan göra så mycket åt det.

B. Information lagras konstant och dyker sedan upp i helt andra sammanhang, detta har man i princip ingen koll på hur det används, oavsett om man har eller int4e har kvar specifika konton.

C. Alla som har möjlighet kan begära ut i princip all DIN information.
Lagar om övervakning har inte ett skit att göra med att "skydda våra barn" eller vad dynga man försöker övertyga folk om (jag finner det uppriktigt skrämmande att folk faktiskt verkar tro att saker som övervakning av till exempel vilka tecknade bilder folk tittar på hemma skulle tjäna något gott syfte, det enda syftet är att samla in detaljerad information om DIG OCH dina barn, din familj, din hund... You name it), det är ett rent verktyg som enkom har till syfte att möjliggöra legal övervakning av individen. Hur denna information kommer att användas i framtiden vet ingen, att sätta dit någon genom att plantera falska bevis är idag extremt enkelt och har inträffat flera gånger. Vem ligger bakom sådant, är det verkligen bara vanliga hackers som man vill få folk att tro, eller är det folk betalda av någon annan, de som tillfrågas säger alla att man fått pengar eller tjänsteutbyte av "någon annan" osv...

Skyddar det barnen att ALLA registreras och får sin aktivitet scannad, nej knappast.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Har mestadels dragit mig undan från sociala medier, har endast kvar ett par små konton med kontakter som jag verkligen vill ha kvar i mitt liv. På ett personligt plan har jag helt enkelt ingen lust att engagera med hel- eller halvfrämlingar och låtsas som att 6531 följare gör en till en bättre person. På andra sidan av myntet är jag inte heller mer än bara en pinne i följarstatistiken som de på något sätt får status av. No thank you.

Men än mer (och relaterat till den stora passionen som är överlevnad), så börjar jag bli allt mer noggrann med vad jag fyller mitt huvud med. För där har vi ett enormt problem: Detta kan ytterst handla om liv och död. Jag vill inte att jag - ifall en verkligt svår situation uppstår - utgår ifrån felaktig information som jag antingen anammat (således mitt eget fel som inte har verifierat) eller som genom överlägsen stimuli tränger undan det som är vettigt (inte mitt eget fel, då människan lätt faller för marknadsföringstricks, stora ord, och sådant som bekräftar egna bias).

Jag har historiskt följt ett antal konton, kanaler och forum som relaterar till överlevnad/bushcraft/uteliv/etc. Något som blir allt mer uppenbart med åren är att de allra flesta innehållsskapare inte har en enda jävla aning om vad de pratar om. Deras följare ännu mindre - titta bara på kommentarsfältet på vilken youtubevideo som helst och du kommer att höra allt från att piss går att dricka för att något särskolebarn på teve säger det till att jorden är platt och vi måste preppa för reptilmänniskorna som försöker hålla denna "sanning" ifrån oss.

Ibland undrar man om det rör sig om vokala psykfall, trollbottar, eller bara ofattbart ignoranta individer. Jag vet inte. Allt jag vet är att jag vill ha fakta - vetenskapligt bevisad fakta av så objekt grad som möjligt - inte vettlöst svammel från människor som har noll erfarenhet i naturen men efter att ha sett tre videor av sin favorittubare betraktar sig själv som en auktoritet på ämnet. Men konstigt nog får de ohyggligt med gillningar. Jag var för några år sedan i debatt med någon brittisk tjomme i ett kommentarsfält på Facebook som på fullaste allvar ansåg att "moraknivar" avser knivar av Morakniv AB och inget annat. Hur mycket jag än förklarade att "morakniv" är ett vedertaget svenskt begrepp för en viss typ av kniv från Mora som har använts i oräkneliga år för att beskriva allt från enskilda knivmakare till större aktörer såsom Frosts gick det inte hem. Och skall man tro på "gillningar" så förlorade jag debatten stort.

Denna typ av gillningslösa, jämställda forum betraktar jag som den sista bastionen mot sådant nonsens. Alla har en fullständigt likvärdig åsikt - men det innebär också att trams och osanning kan bekämpas på lika villkor. Nötter kan inte nyttja fejkkonton eller brigading för att tysta och dölja mothugg genom nedröstning eller ge illusionen av att deras egna åsikter är mer poppis (läs: "sannare") genom uppröstning. Därmed går det fortfarande att någorlunda effektivt motverka idioter. Sedan är det klart att bra moderatorer är ett måste, men på preppad är de ännu i gott skick, till skillnad från andra ställen som allt mer använder AI-drivna automoderatorer som gör trådar närmast obrukbara.

Och detta är ett relativt nytt fenomen; tramsväldet. Man är gammal nog för att minnas old school-internet. Visst har det alltid funnits troll och flamers, men de var sällan i majoritet. Idag är internet istället fullständigt infesterat av arga, oresonliga individer som fräser och klöser så snart någon säger något som går emot den lokala filterbubblan - en bubbla som är baserat på vad som känns bra, snarare än vad som faktiskt är. Och detta är exakt lika mycket av en högerfråga som en vänsterfråga, om politik diskuteras.

Nu skulle någon stridslysten kunna nyttja tillfället och försöka komma åt mig och säga "men vad har du då för kredentialer som gör att du tror att du vet bäst och att alla andra på internet är okunniga idioter?"

Det tror jag inte heller, och har aldrig gjort det. Men jag har varit involverad i denna hobby tillräckligt länge för att ganska snabbt känna av när någon bara står och blåljuger om skit som de inte vet ett jota om. Skillnaden mellan mig och WannabeNavySEAL666, som fortfarande tror på pseudosanningar såsom att "ull värmer även när det blir blött höhöhö" för att denne har läst det i kommentarsfältet på tuben, är att jag har provat det i verkliga livet och kan konstatera att så inte är fallet. Eller är att enkom tippa med en kanot i norrländskt majvatten för att testa just det inte "blött" nog? Jag kunde i alla fall konstatera - och det var inte speciellt förvånande - att "blött" verkar innefatta lite duggregn eller en liten svettfläck på ryggen om ull skall kunna bilda en exotermisk reaktion med fukt.

Skulle någon ställa mig mot väggen och påstå att jag ljuger när jag säger att den som sover utomhus i Norrland bör ha med ett myggnät vid minsta lilla barmarksfläck så ler jag och önskar dem lycka till. Se nedan bild:

67042e1ce0391773459207.jpg
67042e1ce0391773459207.jpg (104.39 KiB) Visad 432 gånger

Sagda bild är tagen den 22a april på en södersluttning som ganska precis hade tinat från nog för att vara gåbar. Klockan halv ett den natten insåg jag till mitt stora förtret att om det så finns endast en mygga i skogen så kommer den att hitta just dig. Jag tog mig igenom, men jag har upplevt betydligt bättre nätter. Sedan det tillfället går det inte en dag utan du finner minst en litet huvudnät i min byxficka. Vill du inte ta det rådet? Det är du som kommer att lida.

Nu blev det en lång rant som bara delvis handlar om sociala medier, men kontentan är väl att jag är gruvligt less på bullshit som flödar på sådana sajter och att jag gärna vill försöka vara bättre än så. Om jag säger något här, på detta forum, så är det åtminstone beprövat av mig. Det innebär inte att någon annan behöver finna det universellt gångbart, men det borde ligga någonstans efter vägen mot sanningen. Villospår som jag har lagt ut för OpSec påverkar inte innehållet i sakfrågorna. Men oaktat vilket så är det nästan en bra sak att gamla SweSurv gick under för min egen del, för en del av det som jag skrev där som tjugo-nånting-åring som trodde sig veta något, har jag med nya källor tagit reda på att det inte nödvändigtvis var osant, men onyanserat eller inkomplett. Som trettio-nånting-åring vet jag fortfarande inte ett skit om världen, men kan åtminstone konstatera att även hård kunskap har variabler. Förhoppningsvis leder inte de gamla påståendena som jag skrev då till att någon gör sig illa i en svår situation, men det är svårt att revidera i efterhand. Det enda man kan göra är att anamma ännu striktare självdisciplin vid skrivelser på detta forum - det är trots allt överlevnad och inte kakbak som det rör sig om.

Och det är mer än vad man säga om Sven-Bertil i Skithåla, Värmland, som ännu en gång vräker ur sig hat för att någon vågar ifrågasätta femtio år gamla dogmer.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"