Har mestadels dragit mig undan från sociala medier, har endast kvar ett par små konton med kontakter som jag verkligen vill ha kvar i mitt liv. På ett personligt plan har jag helt enkelt ingen lust att engagera med hel- eller halvfrämlingar och låtsas som att 6531 följare gör en till en bättre person. På andra sidan av myntet är jag inte heller mer än bara en pinne i följarstatistiken som de på något sätt får status av. No thank you.
Men än mer (och relaterat till den stora passionen som är överlevnad), så börjar jag bli allt mer noggrann med vad jag fyller mitt huvud med. För där har vi ett enormt problem: Detta kan ytterst handla om liv och död. Jag vill inte att jag - ifall en verkligt svår situation uppstår - utgår ifrån felaktig information som jag antingen anammat (således mitt eget fel som inte har verifierat) eller som genom överlägsen stimuli tränger undan det som är vettigt (inte mitt eget fel, då människan lätt faller för marknadsföringstricks, stora ord, och sådant som bekräftar egna bias).
Jag har historiskt följt ett antal konton, kanaler och forum som relaterar till överlevnad/bushcraft/uteliv/etc. Något som blir allt mer uppenbart med åren är att de allra flesta innehållsskapare inte har en enda jävla aning om vad de pratar om. Deras följare ännu mindre - titta bara på kommentarsfältet på vilken youtubevideo som helst och du kommer att höra allt från att piss går att dricka för att något särskolebarn på teve säger det till att jorden är platt och vi måste preppa för reptilmänniskorna som försöker hålla denna "sanning" ifrån oss.
Ibland undrar man om det rör sig om vokala psykfall, trollbottar, eller bara ofattbart ignoranta individer. Jag vet inte. Allt jag vet är att jag vill ha fakta - vetenskapligt bevisad fakta av så objekt grad som möjligt - inte vettlöst svammel från människor som har noll erfarenhet i naturen men efter att ha sett tre videor av sin favorittubare betraktar sig själv som en auktoritet på ämnet. Men konstigt nog får de ohyggligt med gillningar. Jag var för några år sedan i debatt med någon brittisk tjomme i ett kommentarsfält på Facebook som på fullaste allvar ansåg att "moraknivar" avser knivar av Morakniv AB och inget annat. Hur mycket jag än förklarade att "morakniv" är ett vedertaget svenskt begrepp för en viss typ av kniv från Mora som har använts i oräkneliga år för att beskriva allt från enskilda knivmakare till större aktörer såsom Frosts gick det inte hem. Och skall man tro på "gillningar" så förlorade jag debatten stort.
Denna typ av gillningslösa, jämställda forum betraktar jag som den sista bastionen mot sådant nonsens. Alla har en fullständigt likvärdig åsikt - men det innebär också att trams och osanning kan bekämpas på lika villkor. Nötter kan inte nyttja fejkkonton eller brigading för att tysta och dölja mothugg genom nedröstning eller ge illusionen av att deras egna åsikter är mer poppis (läs: "sannare") genom uppröstning. Därmed går det fortfarande att någorlunda effektivt motverka idioter. Sedan är det klart att bra moderatorer är ett måste, men på preppad är de ännu i gott skick, till skillnad från andra ställen som allt mer använder AI-drivna automoderatorer som gör trådar närmast obrukbara.
Och detta är ett relativt nytt fenomen; tramsväldet. Man är gammal nog för att minnas old school-internet. Visst har det alltid funnits troll och flamers, men de var sällan i majoritet. Idag är internet istället fullständigt infesterat av arga, oresonliga individer som fräser och klöser så snart någon säger något som går emot den lokala filterbubblan - en bubbla som är baserat på vad som känns bra, snarare än vad som faktiskt är. Och detta är exakt lika mycket av en högerfråga som en vänsterfråga, om politik diskuteras.
Nu skulle någon stridslysten kunna nyttja tillfället och försöka komma åt mig och säga "men vad har du då för kredentialer som gör att du tror att du vet bäst och att alla andra på internet är okunniga idioter?"
Det tror jag inte heller, och har aldrig gjort det. Men jag har varit involverad i denna hobby tillräckligt länge för att ganska snabbt känna av när någon bara står och blåljuger om skit som de inte vet ett jota om. Skillnaden mellan mig och WannabeNavySEAL666, som fortfarande tror på pseudosanningar såsom att "ull värmer även när det blir blött höhöhö" för att denne har läst det i kommentarsfältet på tuben, är att jag har provat det i verkliga livet och kan konstatera att så inte är fallet. Eller är att enkom tippa med en kanot i norrländskt majvatten för att testa just det inte "blött" nog? Jag kunde i alla fall konstatera - och det var inte speciellt förvånande - att "blött" verkar innefatta lite duggregn eller en liten svettfläck på ryggen om ull skall kunna bilda en exotermisk reaktion med fukt.
Skulle någon ställa mig mot väggen och påstå att jag ljuger när jag säger att den som sover utomhus i Norrland bör ha med ett myggnät vid minsta lilla barmarksfläck så ler jag och önskar dem lycka till. Se nedan bild:

- 67042e1ce0391773459207.jpg (104.39 KiB) Visad 432 gånger
Sagda bild är tagen den 22a april på en södersluttning som ganska precis hade tinat från nog för att vara gåbar. Klockan halv ett den natten insåg jag till mitt stora förtret att om det så finns endast en mygga i skogen så kommer den att hitta just dig. Jag tog mig igenom, men jag har upplevt betydligt bättre nätter. Sedan det tillfället går det inte en dag utan du finner minst en litet huvudnät i min byxficka. Vill du inte ta det rådet? Det är du som kommer att lida.
Nu blev det en lång rant som bara delvis handlar om sociala medier, men kontentan är väl att jag är gruvligt less på bullshit som flödar på sådana sajter och att jag gärna vill försöka vara bättre än så. Om jag säger något här, på detta forum, så är det åtminstone beprövat av mig. Det innebär inte att någon annan behöver finna det universellt gångbart, men det borde ligga någonstans efter vägen mot sanningen. Villospår som jag har lagt ut för OpSec påverkar inte innehållet i sakfrågorna. Men oaktat vilket så är det nästan en bra sak att gamla SweSurv gick under för min egen del, för en del av det som jag skrev där som tjugo-nånting-åring som trodde sig veta något, har jag med nya källor tagit reda på att det inte nödvändigtvis var osant, men onyanserat eller inkomplett. Som trettio-nånting-åring vet jag fortfarande inte ett skit om världen, men kan åtminstone konstatera att även hård kunskap har variabler. Förhoppningsvis leder inte de gamla påståendena som jag skrev då till att någon gör sig illa i en svår situation, men det är svårt att revidera i efterhand. Det enda man kan göra är att anamma ännu striktare självdisciplin vid skrivelser på detta forum - det är trots allt överlevnad och inte kakbak som det rör sig om.
Och det är mer än vad man säga om Sven-Bertil i Skithåla, Värmland, som ännu en gång vräker ur sig hat för att någon vågar ifrågasätta femtio år gamla dogmer.