risken för att golfströmmen kollapsar kraftigt har underskattats

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

risken för att golfströmmen kollapsar kraftigt har underskattats

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/forskare-varn ... kollaps-2/

"I ett öppet brev skriver 48 forskare till Nordens regeringar att risken för att golfströmmen kollapsar kraftigt har underskattats – och att vår del av världen kan stå inför en klimatkatastrof om det värsta händer.

– Det är anmärkningsvärt att politiska ledare i Skandinavien inte tar detta på allvar, säger professor Johan Rockström.

En av de få platserna på jorden som inte har värmts upp de senaste decennierna ligger i havet strax söder om Grönlands södra spets. Platsen, som kallas ”the cold blob”, har i stället blivit markant svalare.

Förklaringen finns framför allt i att ofattbara mängder smältvatten från Grönlandsisen har runnit ut i havet – i genomsnitt med runt sju miljarder badkar om dagen.

Nu riskerar allt detta smältvatten att störa ett av de tre stora cirkulationssystemen i världshaven; det som kallas AMOC, Atlantic meridional overturning circulation, där golfströmmen är en del.

– Systemet är känsligare än många förstår. AMOC har kollapsat ett antal gånger senaste 100 000 åren, säger Johan Rockström, professor i jordsystemlära och föreståndare för klimatforskningsinstitutet Potsdam i Tyskland.

Han är en av huvudförfattarna till en sammanställning av de senaste årens viktigaste insikter inom klimatforskningen som publiceras på måndagen.

Rapporten är ett medskick till förhandlarna vid klimatmötet COP29, som inleds den 11 november i Baku i Azerbajdzjan – och en av de viktigaste insikterna det senaste året rör just AMOC och golfströmmen, enligt sammanställningen.

– Det är något som händer i haven just nu som vi inte kan förklara fullt ut. Uppvärmningen av ytvatten ökar och vi ser en inbromsning av värmeutbyte i Nordatlanten. Flera vetenskapliga publikationer visar att vi inte kan utesluta en kollaps, säger Johan Rockström.

Det sistnämnda har också fått 48 klimatforskare, bland andra Johan Rockström och den välkända klimatforskaren Michael Mann, att skriva ett öppet brev till Nordens regeringar inför Nordiska ministerrådet som inleds på måndagen i Reykjavik på Island.

”Vi känner att det är brådskande att uppmärksamma nordiska ministerrådet på den allvarliga risken för en stor förändring i cirkulationen i Atlanten. En serie vetenskapliga studier de senaste åren indikerar att risken hittills har varit gravt underskattad. En sådan förändring i cirkulationen skulle ha förödande och oåterkalleliga effekter, särskilt för de nordiska länderna, men också för andra delar av världen”, skriver forskarna i brevet.

Johan Rockström poängterar att sannolikheten för en kollaps av golfströmmen de kommande decennierna fortfarande är liten – men att det är riskabelt att enbart prata om sannolikhet.

– Jag och de andra forskarna säger inte att AMOC är på väg kollapsa, men vi säger att vi inte kan utesluta en kollaps, säger han, och fortsätter:

– Det är anmärkningsvärt att politiska ledare i Skandinavien inte tar detta på allvar, det avgör om vi kan ha moderna välfärdsstater i Norden över huvud taget. Om det finns forskning som säger att vi inte kan utesluta en kollaps, till och med inom de närmaste 100 åren, borde man göra allt för att undvika att det sker.

Underskattning av klimatförändringarnas konsekvenser går som en röd tråd genom rapporten om de viktigaste insikterna i klimatforskningen. En annan rör det som kallas extrema våttemperaturer, alltså kombinationen av extrem hetta och hög luftfuktighet, som blir allt vanligare. Extrem våttemperatur är direkt livsfarlig, även under korta perioder. Här pekar rapporten på det snabbt ökade behovet av beredskap och varningssystem i de värst drabbade regionerna.

Rapporten lyfter också fram att minskade luftföroreningar visserligen gynnar människors hälsa, men att det också finns tecken på att det kan accelerera den globala uppvärmningen eftersom partiklar i atmosfären kan reflektera bort solljus genom det som kallas global dimming. Här har forskning på senare tid visat att de tuffare utsläppskrav på fraktfartyg som infördes 2020 kan ligga bakom en del av den senaste tidens extremt höga globala temperaturer.

Det finns också ljusglimtar – som att utvecklingen inom AI har potentialen att hjälpa världen bygga mer motståndskraftiga städer. Men den viktigaste slutsatsen i rapporten är, enligt Johan Rockström, dessvärre en annan.

– Forskningen visar entydigt att vi är på väg mot en klimatkatastrof. Just nu följer vi en väg som på många sätt kommer att leda till ohanterliga klimatkonsekvenser, säger han.

Lista.De 10 viktigaste insikterna i klimatforskningen det senaste året
1. Utsläppen av växthusgasen metan har ökat kraftigt sedan 2006, främst på grund av utvinning och användning av fossila bränslen, hantering av avfall och jordbruk.

2. Minskade luftföroreningar gynnar folkhälsan men ger också färre aerosoler som kan reflektera bort solljus, vilket snabbar på den globala uppvärmningen.

3. Mer och värre extremhetta gör mer av planeten

obeboelig.

4. Klimatförändringarna ger hälsoskadliga effekter särskilt på gravida kvinnor, ofödda barn och spädbarn.

5. Förändringarna i havet får förödande effekter, med risk för en kollaps av strömsystemet AMOC där golfströmmen är en del.

6. Amazonas pressas närmare kritiska trösklar, vilket ökar risken för

storskalig kollaps av regnskogen till savann.

7. Kritisk infrastruktur är allt mer sårbar för klimatförändringarnas effekter, bl a på grund av värre extremväder. AI kan användas för att förbättra motståndskraften.

8. Ny forskning ökar kunskapen om hur man bygger städer som är motståndskraftiga mot klimateffekter.

9. Geopolitiska spänningar samt sociala och miljömässiga effekter i fattiga länder riskerar att förvärras när efterfrågan på strategiska mineraler för klimatomställningen växer.

10. Upplevd rättvisa är en nyckelfaktor för allmänhetens acceptans av klimatpolitiken. Att ignorera medborgarnas oro ger bränsle till motstånd."

värt en egen tråd
mycket antagande
men
få se vad som kan hända

en liten fundering är med
blir det kallare här
med samma mängd energi, värme, så kommer det bli varmare någon annanstans
med ökad medeltemperatur kanske, säg 3 grader om några årtionden
så kanske konsekvenserna inte blir så illa

någonstans läste jag om att golfströmmen ökade medeltemperaturen 7 grader
och om det blir 3 grader varme, så är det "bara" 4 grader kallare i medel,

beroende hur det fördelar sig, över tid och plats så kanske det bara blir ok eller bra

eller riktigt illa

vad säger ni om det

jag kommer inte vara vid liv om 40 år, men många unga av idag kommer uppleva 2100 om inte :shtf: sätter stopp för det
för deras del är det helt klart värt att fundera på det
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Marie

Re: risken för att golfströmmen kollapsar kraftigt har underskattats

Inlägg av Marie »

Det är ganska intressant att se att de inte kan enas om en så stor sak. :lol:

viewtopic.php?p=52222#p52222

För att ni ska slippa klicka på länken, så citerar jag inlägget. :D
Marie skrev: 09 jun 2024 13:43
Marie skrev: 18 feb 2024 03:44 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... lfstrommen
”Sluta larma om Golfströmmens kollaps!”. Det säger flera av Sveriges ledande klimat- och havsforskare efter en ny studie. Foto: SVT Grafik
Forskare: ”Sluta larma om Golfströmmen!”
Publicerad igår 23:07

Tidigare larm om att Golfströmmen kan vara på väg att kollapsa – med en extrem avkylning i bland annat Sverige som följd – kritiseras nu av flera av Sveriges ledande experter på området.

– Jag blev lite chockad, säger klimatforskaren Frederik Schenk.

Förra veckan kom en ny holländsk studie om Golfströmmen som gav stora rubriker världen över. Den beskrev vad som kan hända om det stora och viktiga havsströmssystemet AMOC, där Golfströmmen ingår, kollapsar.

En kollaps kan innebära förödande konsekvenser för klimatet och de holländska forskarna beskrev en extrem och snabb avkylning i Sverige.

”Direkt vilseledande”
Nu kritiserar flera av Sveriges ledande forskare några av slutsatserna. Inte minst för att den senaste studien är en modell.

– Att hastigt dra slutsatser baserade på isolerade observationer, indirekta rekonstruktioner eller modellsimuleringar är inte bara riskabelt, det är direkt vilseledande, säger Léon Chafik, oceanograf och klimatforskare på Stockholms universitet.

Hans och kollegornas forskning på den nordiska grenen av Golfströmmen visar istället att den förstärks i en varmare värld.

– Det kan tyda på en potentiell motståndskraft hos Golfströmmen som inte uppmärksammats tidigare.

”Jag blev lite chockad”
Frederik Schenk på Bolincentret för klimatforskning reagerade också på slutsatserna.

– Inte minst den extrema temperaturskillnaden förvånade. Det är inte vad tidigare studier visat.

Forskarna i Utrecht har inte tagit med den globala uppvärmningen, som sannolikt dämpar en nedkylning, i sin modell. Och det finns studier som tyder på att uppvärmningen vi haft och kommer att få sannolikt helt skulle trumfa en nedkylning i norra Europa på sikt.

Det innebär inte att en systemkollaps av havsströmmarna inte vore allvarlig. Jordens södra hemisfär väntas dock inte kylas ned, utan tvärtom bli betydligt hetare, vilket kan hota både Amazonas och några av världens folkrikaste områden söder om ekvatorn på helt andra sätt.

Hör svenska forskare om risken för en kollaps, och sannolika konsekvenser för klimatet i Sverige, i klippet ovan.
Det är tur att de är eniga ;)
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

enighet i större grupp är i stort sett omöjligt numera

för min del kommer detta i så fall funderas på
om det blir kallare här
och då varmare mer mot ekvatorn, säg + 7 där och minus 7 här, grovt grovt gissat
3 grader mer på grund av växthuseffekten

så 10 + därnere
- 4 här
- 4 skulle jag inte klaga allt för mycket över, då 4 grader kallare än hur det var tidigare än åttitalet
kallt kanske på vintrarna
men helt ok

+10 i södra europa förvandlar det till obeboelighet

folkströmmar norröver, kaos för den saken skull
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

ryssarna bor ju i kallt klimat på samma breddgrader, men inlandsklimat, funkar för dom så det borde fungera här med

behöver inte bli riktigt illa :hm:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 07 nov 2024 21:23 ryssarna bor ju i kallt klimat på samma breddgrader, men inlandsklimat, funkar för dom så det borde fungera här med
Mycket potatis i Sibirien? Jag vet inte, bara undrar.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

permafrost och potatis är nog inte så bra kombination

men funderar om 30 gradigt kalla vintrar blir slutet på norden?
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

När jag var liten fick jag höra att vi går mot en ny istid. Det var mycket jag fick höra om framtidens klimat. Det skulle inte bli varmare utan kallare. I dag vet jag inte hur jag ska förhålla mig till forskarnas "modeller" men jag har ca: 25 år kvar och tänker inte bry mig så mycket mer än att jag preppar på, i vanlig ordning, med lite skiftande lösningar beroende på olika scenarier.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 02 apr 2025 02:12 När jag var liten fick jag höra att vi går mot en ny istid.
https://www.perplexity.ai/search/pa-197 ... bXmJ4vqA#0 Miediahoax.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"